لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

درهم امارات جایگزین یورو در معاملات نفتی ایران می شود؟


به دنبال تحریم‌های یک جانبه اروپا علیه ایران، یک مقام سفارت ایران در امارات متحده عربی روز یکشنبه اعلام کرد که تهران در حال بررسی تغيير واحد ارز پول دريافتی از نفت صادراتی به اروپا، از یورو به درهم امارات است.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام سفارت ایران گزارش داد که هدف دولت تهران از این تصمیم احتمالی، سقوط ارزش دلار آمریکا و یورو، و همچنین احتمال مسدود کردن نقل و انتقالات مالی حاصل از فروش نفت پس از تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران است.

این مقام سفارت ایران در امارات متحده عربی که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد: «این موضوع قطعی نیست و تهران هنوز تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ نکرده است.»

با این حال به نظر نمی‌رسد دولت امارات که به تازگی و در پی تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه ایران، روابط اقتصادی خود را با ایران محدود کرده است مایل به انجام چنین معامله ای باشد.

در همین زمینه، مقام های رسمی امارات تا کنون درباره انتشار این خبر واکنشی از خود نشان نداده اند.

در پی سال‌ها تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دلار آمریکا که همواره به عنوان ارز ثابت جهانی در معاملات نفت در نظر گرفته می‌شود، از سوی دولت جمهوری اسلامی به یورو تغییر کرده است.

از سوی دیگر رویترز گزارش می دهد که مقامات چین و ایران در حال گفت و گو برای انجام معاملات بازرگانی بین دو کشور بر پایه یوان، واحد پول چین، هستند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فروش نفت بر پایه درهم امارات به دلیل محدودیت بازار درهم در سطح بین المللی و وابستگی درهم به دلار آمریکا منطقی به نظر نمی‌رسد.

پیشتر نشریه بین المللی «اینترناشنال اویل دیلی» گزارش داده بود که به دلیل عدم شناخت کافی مشتریان اروپایی از درهم امارات و وابستگی این ارز به دلار آمریکا، بعید به نظر می رسد مشتریان اروپایی ایران به این ارز ترغیب شوند.


بانک مرکزی امارات متحده عربی اخیرا در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرد و از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللى و محلى در این کشور به دلیل «نقض تحریم‌هاى سازمان ملل و ارسال مواد و تجهیزات داراى کاربرد دوگانه» به ایران جلوگیری به عمل آورد.

در حالی که دلار آمریکا پایه معاملات نفتی در جهان است اما مشتریان ایران با استفاده از ارزهای دیگر، وجه نفت خریداری شده را می پردازند.

ماه گذشته اتحادیه اروپا به دنبال دور چهارم قطعنامه شورای امنیت علیه ایران‌، تحریم‌های یک جانبه ای علیه بخش‌های بازرگانی، بانکداری، بیمه و ترابری ایران را تصویب کرد.

دولت آمریکا، نیز به منظور تغییر رفتار تهران در برنامه های اتمی خود، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه ایران وضع کرد که بخش‌های انرژی، مالی و کشتیرانی ایران، بخشی از این تحریم‌هاست.

کشور های غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه های اتمی خود، مقاصد نظامی دنبال می کند،‌ این در حالی است که
تهران ضمن رد این اتهامات فعالیت‌های اتمی خود را کاملا صلح آمیز می داند.

XS
SM
MD
LG