لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

ادامه تلاش‌ها برای لغو حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی


روز جمعه کنفرانسی خبری توسط «کمپین بین المللی علیه سنگسار» برگزار شد که به ارائه جزئیاتی درباره پرونده سکینه محمدی آشتیانی و قرائت نامه او از زندان اختصاص داشت.

سکینه محمدی، زنی است که در حال حاضر به اتهام زنای محصنه در انتظار سنگسار به سر می برد. او پیشتر به خاطر آنچه که روابط «نامشروع» خوانده می شود، به شلاق محکوم شده بود، اما این حکم سپس در دادگاه تجدید نظر، به سنگسار تبدیل شد؛ مسئله‌ای که اعتراضات گسترده جهانی را از سوی مراجع مدنی و سیاسی به دنبال داشته است.

مینا احدی مسئول «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار» در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید که خانم محمدی در نامه اخیر خود، از هراسی می‌گوید که در شب و روزهای زندان او را رها نمی‌کنند؛ هراس کشته شدن با ضربات سنگپاره‌ها.

  • خانم احدی نامه‌ای که به تازگی از خانم آشتیانی انتشار یافته به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

این نامه ضمن نشان دادن بخش کوچکی از احساسات خانم آشتیانی استمداد وی را از جهانیان نشان می‌دهد.

  • آیا خانم آشتیانی در این نامه به شرایط خود در زندان یا به اخبار جدیدی از پرونده خود اشاره ای کرده است؟

خیر، اما ما با ارتباطی که با ایران داریم آخرین اخبار را در این زمینه به دست آورده‌ایم.

  • ممکن بگویید آخرین اخبار چیست؟

بله، پیشتر مقامات ایران در تهران گفته بودند که قرار است که درباره این پرونده تصمیم‌گیری کنند، اما اینطور که ما مطلع شدیم خانم آشتیانی در نهایت سنگسار نخواهد شد، با این حال موضوع نگران کننده که مطرح است بحث اعدام خانم آشتیانی است. و همین موضوع موجب ترس خانم آشتیانی شده است.

  • یعنی به این نتیجه رسیده‌اید که حکم سنگسار اجرا نخواهد شد؟

آقای هوتن کیان یکی از وکلای خانم آشتیانی می‌گوید که هنوز هیچ خبر رسمی از سوی مقامات قضایی مبنی بر لغو حکم سنگسار خانم آشتیانی دریافت نکرده است.

  • آقای کیان با استناد به چه چیزی این را می گویند؟

در آخرین نشستی که آقای هوتن کیان با مسئولین قضایی این پرونده در تهران داشته است مقامات قضایی به وی گفته‌‌اند که پس از بازبینی مجدد پرونده، طی ۲۰ روز جواب قطعی به وکلای خانم آشتیانی ابلاغ خواهد شد، که هفته آینده این مدت تعیین شده به پایان خواهد رسید. امروز که با منابع خود در تهران تماس داشتم به من گفنه شد که وکلای خانم آشتیانی منتظر اتمام مدت بیست روزه هستند.

  • پس هنوز مشخص نیست که حکم سنگسار متوقف شده است یا نه؟

بله همین‌طور است. در حال حاضر چیزی که در دست ماست نظرات سیاسی است نه قضایی، مثلاً برخی مقامات سفارت جمهوری اسلامی در لندن در این باره صحبت کرده‌اند اما خبر لغو حکم سنگسار به وکیل خانم آشتیانی به طور رسمی ابلاغ نشده است.

  • گویا در کنفرانس لندن مدارکی را ارائه دادید که نشان می‌دهد خانم آشتیانی در قتل شوهر خود دخالتی نداشته است؟

بله، دیروز ما به خبرنگاران اسنادی را ارائه دادیم که نشان می‌دهد خانم آشتیانی بر اساس رابطه جنسی خارج از ازدواج محاکمه شده است و نه به خاطر قتل همسر خود. موضوع قتل همسر خانم آشتیانی در دادگاه جداگانه‌ای در حال رسیدگی است و متهمان آن پرونده نیز در زندان هستند و این موضوع ربطی به خانم آشتیانی ندارد.

ما همچنین اسنادی را به خبرنگاران نشان دادیم که ثابت می‌کند خانم آشتیانی در اسکو به خاطر رابطه خارج از ازدواج متحمل ۹۹ ضربه شلاق شده و بعد در دادگاهی بالاتر در تبریز حکم سنگسار برای وی صادر شده است که این حکم به تأیید دادگاهی عالی‌تر در تهران نیز رسیده‌است. ما تمام این اسناد را به خبرنگاران نشان دادیم.

ما حتی نظرات سه نفر از قضات که موافق اجرای حکم سنگسار بوده و دو تن دیگر از آنها که مخالف این حکم بوده‌اند را نیز ترجمه کرده و در اختیار خبرنگاران گذاشتیم.

ما با ارائه این اسناد نشان دادیم که ادعای دولت جمهوری اسلامی که روز ۲۶ ژوئیه در تلویزیون دولتی مطرح شد و دلیل حکم اعدام خانم آشتیانی را شرکت در قتل شوهر خود دانسته است واقعیت ندارد.

اسنادی که در کنفرانس روز جمعه ارائه دادیم اسناد اصلی هستند و خانم آشتیانی به خاطر رابطه خارج از ازدواج به سنگسار محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG