لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

جیمز جفری به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق معرفی شد


جیمز جفری سفیر پیشنهادی اوباما در عراق
جیمز جفری سفیر پیشنهادی اوباما در عراق
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه دیپلمات کهنه‌کار، جیمز جفری را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در عراق معرفی کرد. قرار است آقای جفری پس از تأیید سنا جایگزین کریستوفر هیل، سفیر کنونی آمریکا در عراق ‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما در بیانیه‌ای رسمی ضمن معرفی آقای جفری و قدردانی از کسانی که با دولت وی همکاری می‌کنند، تصریح کرد که کشورش با «چالش‌های بزرگی روبه‌رو است».

جیمز جفری که هم اکنون سفیر آمریکا در ترکیه است در حالی این کشور را ترک می‌کند که این متحد واشینگتن در پیمان ناتو در تازه‌ترین صف‌بندی خود در برابر آمریکا، به چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت مورد حمایت آمریکا علیه ایران رأی منفی داد و روابطش با اسرائیل، متحده استراتژیک واشینگتن، به سبب حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی امدادرسان ترکیه به غزه در ماه گذشته به شدت رو به تیرگی گذاشته است.

يک مقام ارشد در وزارت خارجه آمريکا که خواسته است به نامش اشاره نشود، بدون اشاره به جزئيات بیشتر گفت که آقای هيل بازنشسته شده است.

این انتخاب رئیس جمهور آمریکا که باید به تأیید سنای این کشور نیز برسد در حالی صورت می‌گیرد که چهار ماه پس از انتخابات پارلمانی در عراق رهبران این کشور هنوز موفق به تشکیل دولت جدید نشده و طولانی شدن روند تشکیل دولت جدید خطر بروز جنگ‌های داخلی در این کشور را افزایش داده است.

همچنین آقای جفری در حالی به عراق می‌رود که قرار است بر اساس راهبرد جدید دولت اوباما مبنی بر خروج تدریجی نیروهای آمریکایی در عراق، تعداد نيروهای این کشور درعراق تا پاییز امسال از ۹۲ هزار نيروی کنونی به حدود ۵۰ هزار نفر کاهش يابد و این در حالی است که رد پای حضور نیروهای القاعده درعراق همچنان دیده می‌شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ماه می سال جاری ۳۳۷ نفر بر اثر خشونت‌ها درعراق کشته شدند که این رقم در مقایسه با همین ماه در سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

پیشینه جفری جیمز

جیمز جفری که بر مسائل خاورميانه آگاهی دارد، پیش از اينکه سفير آمریکا در ترکيه شود به عنوان معاون مشاور امنيت ملی رئيس‌جمهور در دوران جرج دبليو بوش فعاليت کرده است.

جیمز جفری پیش از آن هم در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بود.

وی از ژوئن سال ۲۰۰۴ تا مارس ۲۰۰۵ نیز معاون رئيس هيئت سياسی و مشاور ویژه وزیر خارجه وقت آمریکا در امور عراق بود و پس از آن به عنوان کاردار به فعاليت خود در عراق ادامه داد.

برخلاف کریستوفر هیل، آقای جفری تجربه زیادی در مسائل خاورمیانه دارد و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ معاون فرستاده آمریکا در کویت بوده است.

وی پست‌های متعددی در واشینگتن، اروپا و خاورمیانه داشته است که از جمله می‌توان حضور وی در نمایندگی‌های آمریکا در عدن، صوفیه و مونیخ اشاره کرد.

وی همچنين به عنوان ديپلمات در کشورهای کويت، تونس ، آلبانی و آلمان فعاليت کرده و بين سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ افسر ارتش امريکا بوده و در ويتنام و آلمان خدمت کرده است.

آقای جفری به زبان‌های آلمانی، فرانسوی و ترکی تسلط دارد.
XS
SM
MD
LG