لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی قرقیزستان تحت تدابیر امنیتی


قانون اساسی جدید قرقیزستان قرار است این کشور را به نخستین کشور دموکراتیک آسیای میانه با نظامی پارلمانی تبدیل کند
قانون اساسی جدید قرقیزستان قرار است این کشور را به نخستین کشور دموکراتیک آسیای میانه با نظامی پارلمانی تبدیل کند
مردم قرقیزستان از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه، تحت تدابیر شدید امنیتی پای صندوق‌های رأی رفتند تا در یک همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور، که امید می‌رود به خشونت‌های قومی پایان دهد، شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قانون اساسی جدید با دادن اختیارات بیشتر به پارلمان این کشور، اختیارات رئیس جمهور این کشور را به نحو چشمگیری محدود می‌کند و قرار است این کشور را به نخستین کشور دموکراتیک آسیای میانه با نظامی پارلمانی تبدیل کند.

در این همه پرسی از مردم قرقیزستان سؤال می‌شود که «آیا قانون اساسی جدید را قبول دارند یا خیر؟»

همچنین بر این اساس قرقیزستان در ماه سپتامبر شاهد برگزاری انتخابات عمومی برگزار خواهد شد.

دولت موقت به رهبری رزا اوتانبایوا که پس از برکنار شدن قربان بیک باقی‌يف سرکار آمد، پیشتر این روز را برای همه‌پرسی اعلام کرده بود.

روز یکشنبه پس از لغو شرایط فوق‌العاده در شهر اوش که کانون درگیری‌های قومی بین اقلیت ازبک و قرقیز‌ها بوده است،‌ رزا اوتانبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان، که برای دادن رأی به این شهر سفر کرده است به خبرنگاران گفت به رغم اینکه امروز قرقیزستان بر لبه پرتگاه خطری بزگ ایستاده است، اما نتایج انتخابات امروز نشان خواهد داد که کشور ما متحد و مردم ما یکی هستند. کشور ما با گام‌هایی محکم و استوار به جلو حرکت خواهد کرد».

در هفته‌های اخیر قرقیزستان شاهد ناآرامی‌های قومی بین اقلیت ازبک و اکثریت قرقیز بوده که در جریان آن دست کم ۲۵۷ نفر کشته، صدها نفر زخمی و هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند.

اختلافات عمیق و «سلامت انتخابات»

همه پرسی قرقیزستان که مورد حمایت سازمان ملل، آمریکا و روسیه است از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت هشت شب به وقت محلی ادامه خواهد یافت.

با این حال گزارش‌ها از قرقیزستان حاکی است که انتخابات از استاندارد‌های واقعی فاصله زیادی دارد.

برخی از گروه های مدافع حقوق بشر و احزاب مخالف دولت قرقیزستان می‌گویند این همه پرسی در فاصله کوتاهی پس از درگیری‌های خونین قومی در این کشور صورت می‌گیرد و شرایط کشور برای برگزاری همه‌پرسی مساعد نیست.

اگرچه خشونت‌های اخیر در قرقیزستان فروکش کرده است، اما این خشونت‌ها صف‌بندی‌هایی بین اقوام ازبک و قرقیز دراین کشور ایجاد کرده و هر گروه دیگری را آغازکننده خشونت‌های اخیر معرفی می‌کند.

دولت موقت هواداران دولت سرنگون شده پیشین را بانی این خشونت‌ها به منظور جلوگیری از همه پرسی معرفی می‌کند.

قربان بیک باقی‌یف که به بلاروس گریخته است، هرگونه دخالتی در ناآرامی‌های اخیر در کشورش رد می‌کند.

اقلیت ازبک پلیس و نیروهای نظامی قرقیزستان را به دست داشتن در حمله به محله آنان در شهر اوش متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG