لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

دولت قرقیزستان برای کنترل اوضاع به نظامیان حکم تیر داد


شرایط در شهر اوش همچنان بحرانی است
شرایط در شهر اوش همچنان بحرانی است
در حالی که درگیری‌های قومی در قرقیزستان ۸۰ کشته بر جای گذاشته است، دولت موقت قرقیزستان با هدف کنترل بر اوضاع در مناطق بحران زده این کشور یه نظامیان حکم تیر داده است.

در این فرمان آمده است که نیروهای نظامی و انتظامی می‌توانند برای جلوگیری از تخریب شاختمان‌های دولتی و شخصی و نیز برای حفاظت از جان غیر نظامیان به سوی شورشیان آتش بگشایند.

همزمان وزارت کشور قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای داوطلب برای برقراری نظم به مناطق آشوب‌زده اعزام می‌کند.

رزا اُتونبايوا، رئيس دولت موقت قرقيزستان، نیز روز شنبه در یک پیام تلویزیونی خواستار کمک نظامی از خارج کشور برای برقراری آرامش در کشور شد.

خانم اُتونبايوا در این پیام تلویزیونی گفت: «ما از کشورهای دوست تقاضای کمک کرده‌ایم. کنترل اوضاع از روز شنبه از دست دولت خارج شده و ما به کمک نیروهای نظامی یک کشور به غیر از ازبکستان نیاز داریم».

این در حالی است که روسیه اعلام کرد که اوضاع پیش آمده در قرقیزستان یک موضوع داخلی است و مسکو هیچ طرح و برنامه‌ای برای اعزام نیرو به این کشور ندارد و تنها به کمک‌های بشردوستانه اکتفا خواهد کرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت قرقیزستان در طول سه روز خشونت‌ها در قرقیزستان تا کنون ۸۰ نفر کشته و بیش از یک هزار تن زخمی شده‌اند.

درگیری‌ها بیشتر در در شهر اوش و مناطق اطراف در نزدیکی مرز ازبکسان متمرکز بوده است. اما دولت از بیم گسترش نا آرامی‌ها به شهر جلال‌آباد، در آن شهر هم حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

هزاران نفر از اهالی شهر اوش در نزدیکی مرز ازبکستان تجمع کرده‌اند و مرکز صلیب سرخ با توجه به وضعیت منطقه شرایط را بحرانی اعلام کرده است.

در همین حال فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای تصریح کرد که اوضاع این کشور آسیای میانه، که پایگاه اصلی تدارک نیروهای آمریکایی در افغانستان است، موجب نگرانی واشینگتن است.

وی ضمن تأکید برنظارت دقیق بر شرایط و اوضاع در قرقیزستان خواستار بازگشت نظم و آرامش به این کشور شد.
XS
SM
MD
LG