لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

حزب حاکم کره شمالی رهبر جدید این کشور را به زودی انتخاب می‌کند


نشست حزب حاکم کره شمالی
نشست حزب حاکم کره شمالی
رسانه‌ای دولتی کره شمالی روز شنبه اعلام کردند که رهبر جدید این کشور در مجمع عمومی حزب حاکم (حزب کارگران) که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، انتخاب خواهد شد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که حزب حاکم در نشست ماه سپتامبر خود «عالی‌ترین مقام رهبری این حزب» و دیگر رهبران عالی رتبه این کشور را انتخاب خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از کارشناسان می‌نویسد، کیم جونگ ایل که از سال ۲۰۰۸ با مشکل اقتدار مواجه بوده جای خود را به جوان‌ترین پسر خود کیم جونگ اون خواهد داد.

نشست از پیش اعلام‌شده حزب حاکم در کره شمالی که از سال ۱۹۶۶ تا کنون بی‌سابقه بوده است، گمانه‌زنی‌ها را برای جانشینی کیم جونگ اون، جوان‌ترین فرزند رهبر کره شمالی را به جای پدرش قوت بخشیده است.

کیم جونگ ایل که از سال ۱۹۷۴ به عنوان جانشین پدرش کیم ایل سانگ، بنیانگذار حکومت کمونیستی در کره شمالی، انتخاب شد تا کنون رهبری این کشور را برعهده داشته است.

با این حال جانشینی کیم جونگ ایل رسماً در مجمع عمومی حزب حاکم در سال ۱۹۸۰ اعلام شد و رهبری وی پس از مرگ پدرش در سال ۱۹۹۴ آغاز گردید.

در این زمینه چئونگ سوئونگ چانگ، کارشناس ارشد در پژوهشکده امنیتی سوجونگ در سئول به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت که «کیم جونگ اون پیشتر به طور محرمانه و غیررسمی جانشین پدرش شده بود اما این خبر به دنیای خارج درز نکرده بود».

آسوشیتدپرس ضمن اشاره به کمی اطلاعات درباره کیم جونگ اون از قول آشپز خانوادگی رهبر کره شمالی می‌نویسد که وی رفتاری شبیه به پدر داشته و به شدت مورد علاقه رهبر کره شمالی است.

آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقام‌های سازمان جاسوسی کره جنوبی می‌نویسد بیماری کیم جونگ ایل مهم‌ترین عامل تأکید مقام‌های کره شمالی برای معرفی جانشین رهبر این کشور است.

همچنین گفته می‌شود که کیم جونگ اون همواره پدر را در بازدیدهای رسمی از مراکز نظامی این کشور همراهی می‌کرده است.

وی همچنین می‌گوید در هفته‌های اخیر اشعار و ترانه‌هایی در ستایش از کیم جونگ اون سروده شده که به گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب وی برای جانشینی پدرش قوت بخشیده است.

خبر جانشینی رهبر کره شمالی در حال اعلام می‌شود که روز جمعه دست کم ۱۲۰ هزار نفر در خیابان‌های پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی در شستمین سالگرد جنگ کره دست به تظاهرات ضد آمریکایی زدند.

در حال حاضر اقتصاد کره شمالی دچار بحرانی عمیق است و تنش‌های اخیر این کشور با کره جنوبی بر سر غرق شدن یک کشتی کره جنوبی توسط نیروهای نظامی کره شمالی و برنامه‌های اتمی این کشور با جهان غرب بر بحران اقتصادی را در این کشور افزوده است.
XS
SM
MD
LG