لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

واکنش آمریکا به هشدار کره شمالی؛ «وارد جنگ لفظی نمی‌شویم»


ناو هواپیمابر اتمی یو اس اس جورج واشینگتن که قرار است در مانور مشترک با کره جنوبی در آب‌های این کشور شرکت کند
ناو هواپیمابر اتمی یو اس اس جورج واشینگتن که قرار است در مانور مشترک با کره جنوبی در آب‌های این کشور شرکت کند
ایالات متحده در واکنش به موضع اخیر پیونگ‌یانگ در مورد احتمال آغاز «جنگی مقدس» علیه آمریکا و کره جنوبی، اعلام کرد که این کشور علاقه‌ای به وارد شدن به جنگی لفظی با کره شمالی ندارد.

کمیسیون دفاعی کره شمالی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن رد ادعای غرق کردن ناو جنگی کره جنوبی، تصریح کرده بود که پیونگ‌یانگ ممکن است برای مقابله با رزمایش آمریکا و کره جنوبی، مجبور به اقدامی تلافی‌جویانه شود.

مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی قرار است روز یکشنبه آغاز شودو در این زمینه کره شمالی تصریح کرده است که «جنگ مقدس» علیه ایالات متحده و کره جنوبی را «هر زمان که لازم باشد» آغاز خواهد کرد.

در واکنش به این موضع پيونگ يانگ فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمريکا، گفته است که «کره شمالی بايد کمتر سخنان تحريک‌آميز بر زبان بياورد و بيشتر به اقدام‌های سازنده دست بزند».

در رزمایش مشترک آمریکا و کره شمالی، ناو هواپیمابر یو اس اس جورج واشینگتن به همراه ۱۰۰ هواپیما و ۲۰ ناو جنگی و زیر دریایی و ۸۰۰۰ نیروی نظامی شرکت می‌کنند.

آمریکا و کره جنوبی هدف از انجام این مانور را حرکتی دفاعی با هدف آمادگی در برابر اقدامات احتمالی نظامی کره شمالی اعلام کرده‌اند.

ژاپن نیز قرار است نیروهای نظامی ناظری را برای شرکت در رزمایش به منطقه اعزام کند

هشدار کره‌شمالی در آستانه برگزاری این رزمایش نظامی که از سوی آمریکا «جنگ لفظی» توصیف شده است برای نخستین بار نیست و این کشور در گذشته نیز بارها نسبت به رزمایش‌های مشترک آمریکا و همسایه جنوبی خود هشدار داده بود.

با این حال مقامات آمریکایی واکنش شدید کره شمالی را به رزمایش مشترک روز یکشنبه را با انتقال قدرت در پیونگ یانگ به فرزند کیم جون ایل و نمایش اقتدار در این کشور مرتبط می‌دانند.

حزب حاکم کره شمالی به تازگی اعلام کرده است که در نشست ماه سپتامبر خود، عالی‌ترین مقام رهبری این کشور را انتخاب خواهد کرد و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که کیم جونگ ایل که از سال ۲۰۰۸ با مشکل اقتدار مواجه بوده جای خود را به جوان‌ترین پسر خود، کیم جونگ اون، خواهد داد.

در همین حال روز جمعه نماینده کره شمالی در کنفرانس کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) مانور روز یکشنبه را نمونه‌ای از «دیپلماسی کشتی‌ها توپدار» در قرن نوزدهم دانست و تهدید کره شمالی را تهدید منطقه و تهدید تمامی قاره آسیا نامید.

در پاسخ به این اظهارات، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، که در اجلاس کشورهای جنوب شرق آسیا حضور داشت، ضمن ابراز علاقه به گفت‌وگو با مقامات پیونگ‌یانگ گفت که « این نوع تهدیدات از سوی کره شمالی» شرایط گفت‌وگو را با این کشور غیر ممکن می‌سازد.

خانم کلینتون همچنین در این نشست، کشورهای آسیایی را به تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ترغیب کرد.

این تحریم‌ها شامل خرید و فروش تسلیحات و صادرات کالاهای لوکس به کره شمالی می‌شود.

با این حال چین به عنوان مهم‌ترین متحد پیونگ یانگ در منطقه، ضمن مخالفت با افزایش فشار بین‌المللی بر کره شمالی نسبت به هر گونه اقدامی که منجر به «تشدید تنش‌های منطقه‌ای» شود هشدار داد.
XS
SM
MD
LG