لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

دیدار بنیامین نتانیاهو با باراک اوباما با محور روند صلح در خاورمیانه


بنيامين نتانياهو، نخست‌وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه به منظور فراهم کردن بستر گفت‌وگوهای مستقیم با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی، با یکدیگر دیدار می‌کنند.

سفر نخست‌وزیر اسرائیل یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت اسرائیل محدودیت ورود کالاهای مصرفی به غزه را لغو کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه پیش از سفر خود به واشینگتن در گفت وگو با اعضای کابینه‌اش گفت که «اکنون زمان گفت‌وگوهای صلح فرا رسیده است.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که نتیجه سفرش به واشینگتن مقدمات گفت‌وگوهای مستقیم را با رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی فراهم کند.

دولت اسرائیل در ماه‌های گذشته به سبب ادامه شهرک‌سازی‌ها در مناطق فلسطینی از سوی دولت‌های غربی و آمریکا تحت فشار بوده و از سرگیری روند خانه‌سازی در این مناطق، بر از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تأثیر منفی گذاشته است.

اما به گفته دستیاران باراک اوباما، تلاش‌های جورج میچل نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در صلح خاورمیانه توانسته است که اختلافات عمیق رهبران فلسطینین و اسرائیل را کاهش داده و زمینه گفت‌وگوهای صلح را فراهم کند.

با این حال دانيل شاپيرو، مشاور مدیر ارشد خاورميانه در شورای امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت «هنوز برای آغاز مذاکرات مستقيم زود است».

شهرک‌سازی عامل اصلی توقف مذاکرات

آن طور که آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل قرار است درباره تمديد ممنوعيت ساختمان‌سازی گفت‌وگو کنند. موضوعی که می‌تواند بر فشار احزاب دست راستی اسرائیل بر کابینه ائتلافی نتانياهو بیفزاید.

این در حالی است که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، توقف کامل شهرک‌سازی اسرائیل در بخش شرقی بیت‌المقدس را شرط گفت‌وگوهای با نخست‌وزیر اسرائیل عنوان کرده است.

آقای عباس هفته گذشته گفت که «مرز آینده دولت فلسطین» و «روابط امنیتی با اسرائیل» دو موضوع محوری گفت‌وگوهای آینده با دولت اسرائیل خواهد بود. رئیس تشکیلات خودگردان همچنین خاطرنشان کرد که تنها در صورت موافقت دولت اسرائیل با این دو موضوع، گفت‌وگوهای مستقیم امکان‌پذیر خواهد بود.

دیدار رهبران آمریکا و اسرائیل قرار بود در اول ماه ژوئن میلادی صورت گیرد، اما به سبب حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی کمک‌رسانی ترکیه نتانیاهو ناچار به بازگشت به اسرائیل شد و این دیدار به تعویق افتاد.

بامداد روز ۳۱ ماه مه، تلاش تکاوران دریایی ارتش اسرائیل برای جلوگیری از ورود کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به نوار غزه، به خشونت کشیده شد. حادثه‌ای که مرگ ۹ سرنشین ترک کشتی و زخمی شدن ۴۸ تن، از جمله هفت تکاور اسرائیلی را به دنبال داشت.

دیدار روز سه‌شنبه نخست وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که باراک اوباما به تازگی با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان و ملک عبدالله، پادشاه عربستان در کاخ سفید درباره روند صلح خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

انتظار می‌رود باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو علاوه بر روند صلح اسرائيل و فلسطينان و موضوعات امنيت منطقه‌ای، درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران نیز گفت‌وگو کنند.

آمریکا و اسرائیل بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی نیز دنبال می‌کند اما تهران ضمن رد این اتهامات،‌ بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی‌اش تأکید کرده‌است.
XS
SM
MD
LG