لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

تنش در روابط عراق و حکومت کردستان به دلیل قاچاق بنزین به ایران


قاچاق روزانه هزاران گالن نفت خام و فرآورده‌های نفتی از مرز‌های کردستان عراق به ایران موجب تنش میان دولت مرکزی عراق و حکومت خودگران کردستان در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتشار این خبر پس از آن صورت گرفته است که دولت آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه ایران وضع کرده که بر اساس یکی از بندهای آن، هر شرکتی که ۲۰۰ هزار دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از یک میلیون دلار فرآورده‌ نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

این تنش میان بخش خودمختار کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور در حالی صورت می‌گیرد که تشکیل کابینه جدید دولت عراق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این خبر نه تنها موجب نگرانی واشینگتن به عنوان متحد دولت مرکزی و تشکیلات خودگران کردستان عراق شده، بلکه مردم عراق را که خود از نظر سوخت در مضیقه هستند خشمگین کرده است.

سخنگوی سفارت ایالات متحده در بغداد با اظهار نگرانی از قاچاق بنزین از کردستان عراق به ایران گفته است که ایالات متحده این موضوع را به دقت تحت نظر دارد.

حسین الشهرستانی، وزیر نفت عراق، روز سه‌شنبه گفت که دولت مرکزی قرار بود با احضار رئیس ناحیه خودمختار کردستان به این موضوع که به نفع مصالح ملی و اقتصادی عراق نیست خاتمه دهد.

وی همچنین ضمن غیرمنطقی خواندن این اقدام دولت کردستان گفت: «در حالی که عراق خود واردکننده بنزین است نباید به کشورهای دیگر بنزین صادر کرد.»

در همین حال یکی از مقام‌های دولت خودمختار کردستان عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که بعید به نظر می‌رسد که مقام‌های دولت کردستان حاضر شوند با دولت مرکزی در این باره گفت‌وگو کنند.

این مقام دولت کردستان عراق که نخواسته است نامش فاش شود به اسوشیتدپرس گفت که «اختیارات دولت مرکزی بر بخش خودمختار کردستان به پایان رسیده است».

با این حال مقام‌های دولت کردستان ضمن تأیید صدور بنزین به ایران هرگونه صادرات نفت خام به ایران را رد کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های کردستان عراق اهداف سیاسی را در پس این اتهام دانسته و می‌گویند دولت مرکزی خود از دو ایستگاه بهره‌برداری در جنوب این کشور به ایران نفت خام صادر می‌کرده و اکنون سعی دارد این موضوع را متوجه ناحیه خودمختار این کشور کند.

خبرنگار آسوشیتدپرس که خود از منطقه حاج عمران دیدن کرده از وجود صف طولانی تانکرهای حمل بنزین در انتظار عبور از مرز به داخل ایران خبر داده است.

یکی از رانندگان این تانکرها در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که مقصد وی بندر امام خمینی در استان خوزستان ایران است. با این حال آن گونه که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید هدف نهایی این محموله‌ها کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی، قاچاق نفت و فرآوردهای نفتی به یکی از راه‌های اصلی برای کسب درآمد برای شورشیان این کشور تبدیل شده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که قاچاق نفت و فرآورده‌های نفتی از کردستان عراق از دهه ۹۰ میلادی آغاز شده است.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی به خبر قاچاق بنزین به داخل ایران واکنشی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG