لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

آزمایش راه تازه مهار نشت نفت در خلیج مکزیک به تعویق افتاد


در حالی که بریتیش پترولیوم، بی‌پی، روز دوشنبه اعلام کرده بود جاسازی درپوش جدید برای چاه در حال فوران خلیج مکزیک انجام شده و تیم مهار چاه قصد دارد با بستن دریچه‌های آن توانایی‌اش را برای مهار نشتی نفت آزمایش کند، پس از گذشت ۲۴ ساعت مقامات این شرکت اعلام کردند که این آزمایش به تأخیر افتاده است.

مقام‌های شرکت بی‌پی امیدوارند تا ظرف ۴۸ ساعت آینده درپوش جدید که در مدت سه روز و به سختی در محل جاسازی شده بتواند نشت نفت را مهار کند.

این درپوش موقتی که در مقایسه با درپوش قبل بزرگ‌تر و دهنه آن تنگ‌تر است، امیدهای زیادی را برای مهار نشت نفت به وجود آورده، اما در عین حال شرکت بی‌پی تضمینی برای موفقیت این تکنیک جدید نمی‌دهد.

شاید انتشار این خبر بیش از همه موجب خوشحالی ساکنان ایالت‌های ساحلی خلیج مکزیک در آمریکا شده باشد که امیدوارند این شرکت به تعهدات خود مبنی بر مهار نشت نفت و پاک‌سازی منطقه عمل کند.

بیلی‌نانگسر،‌ مدیر تیم پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی در ایالت لوئیزیانا، به خبرگزاری‌ها گفت که اگر امروز نشت نفت به طور کامل قطع شود بین یک تا دو سال طول خواهد کشید که منطقه آلوده کاملآ پاک‌سازی شود.

آزمایش مقدماتی درپوش جدید نشان خواهد داد که آیا این درپوش قادر خواهد بود فشار نفت و گاز خروجی از چاه را مهار کند یا خیر.

این درپوش ۳۵ تنی با حدود ۹۹ متر از سه شیر خروجی تشکیل شده که باز بوده و قرار است با بسته شدن یکی پس از دیگری به نشت نفت پایان دهد.

با این حال مقامات شرکت بی‌پی می‌گویند که «این درپوش برای نخستین بار است که در عمق زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای توانایی آن در مهار چاه در این عمق تضمینی نیست».

در همین حال شرکت بی‌پی که در حال کنترل فشار خروجی چاه است، ثابت ماندن فشار چاه را امیدوارکننده خوانده است، چرا که به گفته آنان این پایداری فشار نشان می‌دهد که نشت نفت در بخش‌های دیگر چاه وجود ندارد.

با این حال مهار کامل چاه تا حفر دو حلقه چاه انحرافی و افت فشار چاه آسیب‌دیده صورت نخواهد گرفت و تکمیل این دو حلقه چاه تا اواسط ماه اوت،‌یک ماه دیگر، طول خواهد کشید.

به گفته کارشناسان، حتی اگر مهار این چاه امروز هم به پایان برسد نشت نفت در خلیج مکزیک به هر حال اثرات ویرانگری به صنعت ماهیگیری و گردشگری در این منطقه وارد کرده ‌است.

در همین‌ باره دولت باراک اوباما روز دوشنبه دستورالعمل تازه‌ای برای منع حفاری‌های نفتی در سواحل آمریکا صادر کرده است.

سکوی حفاری متعلق به شرکت بریتانیایی «بریتیش پترولیوم» که در هشتاد و دو کیلومتری ساحل جنوب شرقی لوئیزیانا قرار دارد شامگاه بیستم آوریل منفجر شد و در اثر این سانحه یازده نفر جان باختند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، پس از گذشت ۸۶ روز از این حادثه، ‌تاکنون ۱۷۶ هزار گالن نفت وارد آب‌های این منطقه شده است.

در همین حال مقامات شرکت بی‌پی اعلام کرده‌اند که هزینه‌های مهار چاه نفت خلیج مکزیک، و مبارزه با آلودگی نفتی ناشی از آن، به سه و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است.

این شرکت همچنین یک صندوق ۲۰ میلیارد دلاری برای پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان و عملیات پاک‌سازی نفت از منطقه اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG