لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

مدودف: ایران به توانایی تولید تسلیحات اتمی نزدیک‌تر می‌شود


دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به توانایی تولید تسلیحات اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

این نخستین بار است که کرملین علنا به امکان تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای مدودیف که با سفرای کشور متبوع خود در دیگر کشورها گفت‌وگو می‌کرد گفت: «ایران به راه‌هایی که می‌تواند به ساخت بمب اتمی منتهی شود نزدیک‌تر می‌شود.»

اظهارات رئیس جمهور روسیه پس از آن ایراد شده است که ماه گذشته مسکو از دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران حمایت کرد،‌ اقدامی که به شکایت و گلایه مقامات جمهوری اسلامی از این کشور انجامید.

پیشتر رئیس جمهور روسیه درحاشیه کنفرانس گروه بیست در کانادا با «نگران‌کننده» خواندن هشدار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمترغنی‌ شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را «در صورت تأیید» موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرده بود.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن رد ادعا‌های رئیس سازمان سیا از آن به عنوان جنگ روانی علیه ایران یاد کردند.

در پاییز سال ۲۰۰۹ با میانجی‌گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران پیشنهاد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه و در نهایت به فرانسه بفرستد و در قبال آن مقدار کمتری سوخت ۲۰ درصدی برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

ایران با این طرح که به پیشنهاد وین موسوم شد، در آغاز به طور اصولی موافقت کرد، اما پس از مدتی با خودداری از پذیرش شرایط آن اعلام کرد تنها در شرایطی حاضر به مبادله سوخت است که این سوخت در خاک ایران مبادله شود،‌ شرطی که از سوی آمریکا و متحدان غربی‌اش پذیرفته نشد.

سپس جمهوری اسلامی ایران در موافقت‌نامه تهران به مبادله سوخت با ترکیه به جای روسیه رضایت داد که مورد استقبال سازمان ملل، کشورهای غربی و روسیه قرار نگرفت.

پس از آن شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و از ایران خواست که به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد پایان دهد.

با این وجود ایران همچنان با سرپیچی کردن از خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل به توسعه برنامه هسته‌ای و به‌ویژه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه داده است.

کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، اتهامی که ایران همواره رد کرده و اهداف خود را کاملا صلح‌آمیز توصیف کرده است.

تازه‌ترین اظهار نظر رئیس جمهور روسیه درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاییدی است بر این که مواضع روسیه و آمریکا در قبال برنامه اتمی ایران به‌ویژه پس از امضای معاهده استارت دو، در پراگ بر سر کاهش کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.
XS
SM
MD
LG