لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

«احمدی نژاد در نشست سازمان شانگهای شرکت نمی کند»


احمدی نژاد (چپ) و امامعلی رحمان
احمدی نژاد (چپ) و امامعلی رحمان
يک مقام ارشد روسيه چهار شنبه اعلام كرد که به دنبال تنش در روابط مسكو و تهران، محمود احمدی‌نژاد ، رئیس جمهور ایران،در کنفرانس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای ، که قرار است طی دو روز پنج شنبه و جمعه در ازبکستان تشکیل شود، شرکت نمی کند.

در این نشست دو روزه که در ازبکستان برگزار می‌شود قرار است درباره عضویت کشورهای تازه به این سازمان بحث شود.

سازمان همکاری های شانگهای در سال 2001 میلادی تشکیل شد و هدف آن ایجاد قدرتی است که با ناتو رقابت کند. چین – روسیه – قزاقستان – قرقیزستان – تاجیکستان و ازبکستان از اعضای این پیمان هستند و ایران – هند و پاکستان نیز به عنوان کشورهای ناظر در آن شر کت دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات ارشد روسی – که هیات همراه آقای احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کند – گزارش کرده است که در نشست امسال کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای که طی دو روز آینده – پنج شنبه و جمعه - در ازبکستان تشکیل خواهد شد، ایران در نظر دارد به جای رئیس جمهوری – هیاتی از نمایندگانش را به این نشست بفرستد. هنوز دلیلی برای این تصمیم اعلام نشده است.


به گزارش این خبرگزاری قرار است آقای احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در «دوشنبه»، پایتخت تاجیکستان دیدار کرده و سپس در اجلاس جهانی آب که از سوی سازمان ملل در این شهر برگزار می‌شود، شرکت کند.

رئیس جمهور ایران پس از این اجلاس، قرار است روز پنجشنبه برای بازدید از نمایشگاه «اکسپو» در شانگهای، تاجیکستان را به مقصد چین ترک می‌کند.

در همین حال یک دیپلمات ایرانی همراه تیم مذاکره کننده رئیس جمهور ایران در «دوشنبه» به خبرگزاری فرانسه گفت که رئیس جمهور ایران پس از کنفرانس دوشنبه به تاشکند نخواهد رفت و مقصد بعدی آقای احمدی‌نژاد شانگهای خواهد بود.

این دیپلمات ایرانی درباره عدم حضور آقای احمدی‌نژاد را در نشست سازمان همکار‌ی‌های شانگهای توضیحی نداد.

روابط ایران و روسیه

روابط و همکاری های بین ایران و روسیه به دنبال حمایت روسیه از تصویب دور جدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، درباره پرونده اتمی ایران رو به تیرگی گذاشته است.

محمود احمدی‌‌نژاد که مسکو را به عنوان اولین سفر خارجی خود پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری ایران برگزید، هفته گذشته با سخنان تندی رفتار رئیس جمهور روسیه را غیر قابل توضیح دانست و گفت «ما نبايد ببينيم که همسايه ما (روسيه) در مواقع حساس در کنار کسانی قرار می گيرد که سی سال است با همه توان عليه ملت ما دشمنی کرده اند.»

این سخنان رئیس جمهور ایران بلافاصله با واکنش تند مقامات کرملین همراه بود.

سرگئی پريخودکو، دستيار و مشاور ارشد سياست خارجی رئيس جمهور روسيه در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد با اشاره به تاریخ چند هزار ساله ایران گفت که «هيچکس هرگز نتوانسته که با عوام فريبی سياسی قدرت خود را حفظ کند.»

همچنین روز سه‌شنبه درحالیکه ولادمیر پوتین، نخست وزیر روسیه ،و محمود احمدی‌نژاد در اجلاس امنیت منطقه‌ای آسیا «سیکا» در ترکیه شرکت داشتند اما دیداری در حاشیه این اجلاس بین رئیس جمهور ایران و نخست وزیر روسیه صورت نگرفت.

آقای پوتین ضمن حمایت روسیه از تحریم های تازه شورای امنیت به خبرنگاران درباره امکان دیدار با محمود احمدی‌نژاد گفت که «اگر لازم باشد و فرصتی پیش آید» امکان دیدار وجود دارد.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود در اجلاس امنیت منطقه‌ای آسیا «سیکا» در استانبول، بار دیگر از رهبران روسیه خواست که «در کنار دشمنان ایران قرار نگیرند» و با یادآوری روابط دوستانه دو کشور، تصریح کرد که در این زمینه انتخاب نهایی با دولتمردان روسیه است.

قرار است روز چهارشنبه، شورای امنیت چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را به رای بگذارد.
XS
SM
MD
LG