لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

حمله نافرجام شورشیان طالبان به جرگه صلح در کابل


رهبران قبایل در جرگه ملی صلح افغانستان
رهبران قبایل در جرگه ملی صلح افغانستان
شورشیان طالبان روز چهارشنبه به نشست سه‌روزه بزرگان و ریش‌سفیدان افغانستان حمله کردند که به دعوت حامد کرزی، رئیس جمهور این کشور، در کابل و با هدف برقرار کردن صلح در میان گروه‌های مسلح در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان این حمله سه راکت به سوی چادر بزرگ «جرگه صلح» که سران قبایل و رئیس جمهور افغانستان در آن جمع بودند شلیک شد که به محل تجمع اصابت نکرد، اما صدای انفجار و تیراندازی‌‌های پراکنده هنگام سخنرانی رئیس جمهور افغانستان نیز شنیده می‌شد.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد، نیروهای امنیتی با عده‌ای از اعضای گروه طالبان به مبادله آتش پرداختند که در جریان آن دو نفر از افرادی که به سوی محل نشست راکت پرتاب کرده بودند کشته شدند.

به گزارش رویترز، حامد کرزی که در میان مردم خود از محبوبیت کافی برخوردار نیست سعی دارد تا با گفت‌وگو با ریش‌سفیدان قبایل مختلف از آنها بخواهد تا به اجماعی عمومی در زمینه گفت‌و گو با شورشیان طالبان برسند.

رهبران طالبان نیز که به این نشست دعوت نشده بودند شرکت‌کنندگان در آن را به مرگ تهدید کرده بودند.

گزارش رویترز می‌افزاید که چند دقیقه پس از شروع سخنرانی آقای کرزی اولین راکت به نزدیکی محل این نشست اصابت کرده و پس از آن آقای کرزی که تاکنون سه بار از سوء قصد جان سالم به در برده از حاضران که بعضی در حال خارج شدن از محل نشست بودند خواسته است که ضمن تسلط بر اعصاب خود سر جای خود بمانند.

آقای کرزی پس از پایان سخنرانی محل نشست را به همراه محافظان خود ترک کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک تماس تلفنی با این خبرگزاری مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

جرگه صلح افغانستان با قدمت چند صد ساله در حال حاضر یک هزار و سیصد نفر عضو دارد، و لی در سال‌های اخیر شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در تعداد اعضای خود بوده که نشان‌دهنده نارضایتی قبایل و گروه‌های ستیزه‌جوی مخالف است.

برخلاف لویه جرگه یا مجمع بزرگ که اجرای تصمیم‌های آن الزامی است، نظرات جرگه صلح جنبه مشورتی دارد. مقام‌های افغانستان می‌گویند در حالی که از رهبران طالبان رسما برای شرکت در این جلسات دعوت نشده، اما از حضور آنها استقبال می‌شود.

شورشیان طالبان در بیانیه‌ای که شب قبل از این نشست انتشار دادند، اعلام کردند که جرگه صلح بیش از آن چه صلح را برای مردم افغانستان به ارمغان آورد، بهانه دیگری برای ادامه جنگ نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

ادامه حملات طالبان در افغانستان در حالی انجام می‌شود که شمار نیروهای آمریکایی در این کشور به ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته و نیروهای ائتلافی قرار است در هفته‌های آینده به قلب گروه طالبان در جنوب ولایت قندهار حمله کنند.

به دنبال طرح خروج نیروهای آمریکایی در عراق، باراک اوباما، ‌رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است که قصد دارد خروج نیروهای آمریکایی را از خاک افغانستان از نیمه سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز کند.

حمله طالبان به جرگه صلح در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00
XS
SM
MD
LG