لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

ارتش ترکیه مواضع «پ‌کا کا» را در شمال عراق بمباران کرد


به دنبال افزایش خشونت‌ها بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا،هواپیماهای ترکیه بار دیگر بامداد شنبه مواضع این گروه را در شمال عراق بمباران کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات دولت خودمختار کردستان عراق گزارش داد که ساعت ۳ بامداد به وقت محلی هواپیماهای جنگی ترکیه منطقه سیدکان، در نزدیکی مرز با ایران، را به مدت یک ساعت بمباران کردند که در جریان این حملات یک نفر زخمی و به مزارع منطقه آسیب هایی وارد شد.

این مقام دولت خودمختارعراق که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد که هدف حملات هوایی کوهستان‌های قندیل در مرز مشترک میان ترکیه، ایران و عراق بوده است.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کا‌کا) که از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورها به عنوان گروه ترریستی شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۸ با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد و از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه را برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه آغاز کرده است.

به گفته خبرگزاری ها در جریان ۲۶ سال خشونت بین گروه شبه نظامی پ کا‌کا و دولت ترکیه تا کنون ۴۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فعاليت های اين گروه که پايگاه هايی در شمال عراق دارد، منجربه لشکرکشی دولت ترکيه به مرزهای شمالی عراق و حملات گسترده هوايی و زمينی ارتش اين کشور عليه مواضع اعضای اين گروه در کوهستان های کردستان عراق شده‌است.

در دوم اسفندماه سال ۱۳۸۶ نيروهای زمينی ترکيه در حمله‌ای گسترده با ۱۰ هزار سرباز پس از بمباران هوايی مواضع «پ کا کا» وارد شمال عراق شدند که پس از گذشت هشت روز و با مخالفت دولت‌های عراق و اتحادیه اروپا و آمریکا، ترکیه عقب‌نشینی کرد.

روزنامه حریت چاپ استانبول، به نقل از یک از مقامات ترکیه که نخواست نامش فاش شود گزارش داد که دولت ترکیه فهرستی ۲۴۸ نفری از اعضای تحت تعقیب گروه پ کا کا را تسلیم دولت خود مختار کردستان عراق کرده‌است که گفته می‌شود عملیات شبه نظامیان را علیه ترکیه از درون خاک عراق رهبری می کنند.

در این فهرست افرادی مانند مراد کارایلان،کمیل بایک و دوران کالکان دیده می‌شود که آنکارا خواستار تحویل فوری این افراد از سوی دولت کردستان عراق شده است.

این مقام ترکیه به روزنامه حریت گفت که «حلقه محاصره علیه پ کا کا در حال تنگ تر شدن است».
XS
SM
MD
LG