لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

واکنش مسکو به بازداشت ۱۰ تن در آمریکا به اتهام جاسوسی برای روسیه


دو تن از بازداشت شدگان در این خانه در مونت‌کلر نیوجرسی اقامت داشته‌اند
دو تن از بازداشت شدگان در این خانه در مونت‌کلر نیوجرسی اقامت داشته‌اند
در حالی که پلیس فدرال آمریکا، از بازداشت ۱۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای روسیه خبر داده است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، با انتقاد از طرح چنین اتهاماتی از آن به عنوان «بازگشت به دوران جنگ سرد» یاد کرد.

روز دوشنبه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرد که ۱۰ نفر را به اتهام پولشویی و جمع‌آوری اطلاعات برای سازمان جاسوسی روسیه (اس‌وی‌آر) بازداشت کرده است.

به گفته مقامات وزارت دادگستری آمریکا، هشت تن از۱۱ متهم این شبکه برای مأموریت‌های بلند مدت جاسوسی به آمریکا اعزام شده بودند و دو متهم نیز با این شبکه همکاری داشتند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده که «برای مقام‌های روسیه دلیل اینگونه اتهام‌ها که به صورت رسمی نیز اعلام می‌شود و شرایط جنگ سرد را تداعی می‌کند قابل درک نیست.»

‌در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به اسرائیل سفر کرده است، گفت که «روسیه منتظر توضیحات مقام‌های آمریکایی در این زمینه است» و تأکید کرد که «زمان برای طرح این موضوع بسیار دقیق انتخاب شده است».

پرسه طولانی ردیابی

پلیس فدرال آمریکا در یک پروسه طولانی موفق به ردگیری پیامی ازستاد های سازمان جاسوسی روسیه برای دو تن از افراد بازداشت شده که مزمون پیام «جستجو و توسعه شبکه خود در محافل سیاست گذاری در آمریکا » است.

آن گونه که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد اطلاعات جمع‌آوری شده بر محور‌های تسلیحات هسته‌ای آمریکا، استراتژی آمریکا درباره کنترل تسلیحات، سیاست آمریکا در قبال ایران، تغییر و تحولات رهبری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) و احزاب و کنگره این کشور متمرکز بوده است.

آسوشیتد پرس می‌افزاید، از آنجا که این افراد از مقام‌های دولتی نبوده و مشاغل معمولی داشته‌اند، یافتن سرنخ‌هایی در ارتباط با دولت‌های خارجی کاری بسیار دشوار بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا تابعیت این افراد را مشخص نکرده است اما با این حال مقام‌های اف بی آی می‌گویند برخی از این متهمان با هویت ساختگی توسط سازمان جاسوسی روسیه و با هدف ایجاد رابطه تدریجی با مقام‌های آمریکایی و جمع‌آوری اطلاعات در دهه ۹۰ میلادی به آمریکا فرستاده شد‌ه‌اند.

همچنین مقام‌های پلیس فدرال می‌گویند برخی از این افراد با مقام‌های پیشین دولتی و یک دانشمند نظامی ارتباط برقرار کرده بودند.

در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه صادر کرده آمده است که مقام‌های پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی آی) این افراد را بیش از ۱۰ سال تحت نظر داشته‌اند.

۹ تن از این افراد علاوه بر جاسوسی به اتهام پولشویی نیز دستگیر شده‌‌اند که مطابق قوانین آمریکا می‌تواند تا ۲۵ سال زندان در پی داشته باشد.

ریچارد مورفی و سینتیا مورفی (نیوجرسی)، ویکی پلائز و خوان لازارو (ایالت نیویورک)، آنا چپمن (ناحیه منهتن شهر نیویورک)، میخائیل سمنکو، میخائیل زوتولی و پاتریشا میلز (شمال ویرجینیا در حوالی واشنگتن)، دونالد هاورد هیتفیلد و تریسی لی آن فولی (شهر بوستون ایالت ماساچوست) متهمان بازداشت شده، توسط پلیس فدرال آمریکا هستند.

یکی دیگر از متهمان کریستوفر متسوس است که هنوز بازداشت نشده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که روابط دو آمریکا و روسیه طی ماه های گذشته رو به گسترش بوده است.

رهبران روسیه و آمریکا در پائیز سال گذشته بر سر پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای، ‌استارت دو، به توافق رسیدند و باراک اوباما در دیدار هفته پیش خود با دمیتری مدودف در واشینگتن از پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد.
XS
SM
MD
LG