لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

کمک ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا؛ ارمغان سفر هیلاری کلینتون به اسلام‌آباد


هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک با شاه‌محمود قریشی همتای پاکستانی خود
هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک با شاه‌محمود قریشی همتای پاکستانی خود
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در پاکستان، از کمک ۵۰۰ میلیون دلاری واشینگتن به اسلام آباد در قالب حمایت ۷.۵ میلیون دلاری کنگره خبر داد.

خانم کلینتون این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شاه‌محمود قریشی همتای پاکستانی‌اش اعلام کرد و به گزارش خبرگزاری رویترز هدف از این کمک ۵۰۰ میلیون دلاری را حمایت از متحد استراتژیک خود در منطقه در مبارزه با تروریسم دانست.

وزیر خارجه آمریکا در توضیح این کمک ۵۰۰ میلیون دلاری واشینگنتن به اسلام آباد گفت که بخشی از این کمک به احداث یک رشته طرح‌های عمرانی چون آب، انرژى، كشاورزى و بهداشت اختصاص خواهد یافت.

با این حال وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که این کمک‌ها یک‌جا ارائه نمی‌شود و در دراز مدت در اختیار اسلام‌آباد قرار خواهد گرفت.

این کمک‌، بخشی از حمایت ۷.۵ میلیارد دلاری کنگره آمریکا به دولت پاکستان است که به منظور مبارزه با تروریسم سال گذشته به تصویب رسید و قرار است در طول پنج سال در اختیار پاکستان قرار داده شود.

خانم کلینتون همچنین تصریح کرد که حمایت آمریکا به پاکستان تنها به مبارزه با تروریسم ختم نشده و واشینگتن خود را به کمک به زیرساخت های اقتصادی و آموزشی در پاکستان متعهد می‌داند.

بی اعتمادی، عامل کلیدی


سفر وزیر خارجه آمریکا به اسلام‌آباد بخشی از همکاری‌های راهبردی دو کشور در پیکار با القاعده و طالبان به شمار می‌رود.

دولت آمریکا پاکستان را به عنوان یک شریک عمده در مبارزه علیه تروریسم و گروه‌های شبه نظامی تندرو در منطقه می‌داند اما گذشته هر دو طرف نشان داده است که رویکردهای دو کشور در مبارزه با تروریسم در بعضی موارد تفاوت‌هایی داشته است.

در حالی که آمارها نشان از بدبینی مردم پاکستان درباره نیت آمریکا در منطقه دارد، در واشینگتن نگرانی‌ها از نقش پاکستان در ناآرامی‌های افغانستان افزایش یافته و مقامات آمریکایی خواستار افزایش فشار اسلام‌آباد بر گروه‌های شبه نظامی و طالبان در این کشور شده‌اند.

گفته می‌شود فیصل شهرزاد شهروند آمریکایی-پاکستانی و عامل حمله تروریستی نافرجام میدان تایمز نیویورک در ماه می، در وزیرستان پاکستان آموزش دیده بود و با گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان در ارتباط بوده است.

خانم کلینتون در کنفرانس خبری خود در روز اسلام‌آباد با بیان اینکه مبارزه مشترک دو کشور علیه تروریسم موفقیت آمیز بوده است تأکید کرد که اسلام‌آباد باید «اقدامات بیشتری» در این زمینه انجام دهد.

آمریکا امیدوار است که کمک به دولت پاکستان در مبارزه علیه تروریسم و همچنین کمک به زیرساخت‌های اقتصادی این کشور به ثبات در منطقه و به ویژه در افغانستان همسایه شمالی این کشور بیانجامد.

وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه اسلام‌آباد را به مقصد کابل برای شرکت کنفرانس بین‌المللی ترک کرد. منوچهر متکی ، وزیر امور خارجه ایران، نیز در این کنفرانس حضور خواهد داشت.

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه در حالی صورت می‌گیرد که بدبینی از روند جنگ در افغانستان درمیان اعضای کنگره آمریکا بالا گرفته است.
XS
SM
MD
LG