لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

سربازان خارجی برای نخستین بار در میدان سرخ مسکو رژه رفتند


رژه نظامیان آمریکایی در میدان سرخ شهر مسکو
رژه نظامیان آمریکایی در میدان سرخ شهر مسکو
نيروهاى نظامى آمريكا، بريتانيا و فرانسه براى نخستين بار به مناسبت روز پيروزى در جنگ دوم جهانى در كنار نيروهاى نظامى روسيه و برخى كشور هاى استقلال يافته شوروى سابق در ميدان سرخ مسكو رژه رفتند.

بر اساس گزارش خبرگزارى رويترز، تا پیش از این، رژه «روز پيروزى» در جنگ جهانی دوم حرکتی در جهت نشان دادن برتری ارتش روسيه و نوعى انتقاد از جهان غرب محسوب می شد اما به نظر مى رسد اين بار ديميترى مدوديف، رییس جمهور روسيه رويه تازه اى را پيش گرفته است.

رییس جمهور روسيه در بخشى از سخنرانى خود به مناسبت «روز پيروزى» كه در روسيه از اهميت ويژه اى برخوردار است گفت امروز مى بينيم که در اين ميدان بزرگ، سربازان روسيه در كنار كشورهاى آسياى ميانه و اتحاد ضد آلمان هيتلرى گام بر مى دارند.

وی همچنين ضمن تقدير از شجاعت سربازانى كه با جانفشانى در خط مقدم جبهه هاى جنگ، زنانى كه به جاى مردان در كارخانه ها کار می کردند و كودكانى كه رنج هاى فراوان متحمل شدند گفت: تنها با كمك يكديگر مى توانيم در مقابل تهديدات امروز جهان مقابله كنيم، تنها در سايه همسايگان خوب است كه مى توانيم مشكلات جهانى را حل كرده و آينده اى امن و آزاد همراه با نشاط در سايه عدالت براى فرزندان خود بسازيم.

در مراسم رژه روز یکشنبه میدان سرخ مسکو، رهبران بسياری از كشور هاى جهان از جمله آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان، هوجين تائو، رییس جمهور چين و شيمون پرز، رییس جمهور اسرائيل حضور داشتند.

غايبان اصلى مراسم امروز روساى جمهور فرانسه و ايتاليا بودند كه به دليل حل مشكلات ناشى از بحران مالى رو به گسترش در اروپا نتوانستند در مراسم امروز شركت كنند.

بر اساس اين گزارش، حضور نيروهاى نظامى خارجى در رژه «روز پيروزى» جنگ جهانى دوم در ميدان سرخ مسکو اقدامی برای بهبود چهره روسیه در مقابل جهان خارج ارزیابی شده است.

روز پيروزى جنگ دوم جهانى در روسيه مهمترين روز در تقويم اين كشور به شمار مى رود كه همواره مورد توجه رهبران اين كشور قرار داشته است، اما امسال پوشش خبرى رسانه هاى تصويرى روسيه از ويژگى هاى مراسم امسال به شمار مى رفت.

در مراسم امسال در حاليكه تجهيزات نظامى مدرن، موشك هاى بالستيك، هواپيماها و هلى كوپتر هاى جنگی نمايش داده شدند، تانك مدل تى ۳۴ روسيه كه در جنگ جهانى دوم از آن استفاده مى شد نيز در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفت.

از سوی دیگر، مراسم «روز پيروزى» امسال در روسيه مانند دوره های گذشته بهانه ای برای انجام بمبگذاری در این کشور تبدیل شد.

گزارش ها حاکی است که شورشيان داغستان روز یکشنبه با انفجار يك خودروى بمبگذارى شده در نزديكى يك پايگاه نظامى در داغستان دو نفر را كشتند.

در سال ۲۰۰۴ نیز در جریان انفجار يك خودروى بمبگذارى شده در داغستان در روز پیروزی جنگ جهانی دوم، ۴۳ نفر جان خود را از دست دادند.

همچنين در سال ۲۰۰۴ احمد قديراف، رییس جمهور چچن در اثر انفجار بمب هنگام بازديد از رژه نظاميان در روز پيروزى كشته شد.
XS
SM
MD
LG