لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

وزیرخارجه روسیه: ایران فرصت گفت‌وگو را از دست می‌دهد


سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون، وزرای خارجه آمریکا و روسیه؛ پنجشنبه ۱۸ مارس
سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون، وزرای خارجه آمریکا و روسیه؛ پنجشنبه ۱۸ مارس
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه گفت با ادامه انعطاف‌ناپذیری ایران در برنامه هسته‌ای‌اش، بخت تهران برای آغاز گفت‌وگوی فراگیر بین‌المللی در حال از دست رفتن است و در صورت ادامه این وضع ایران احتمالا با دور تازه تحریم‌ها روبرو خواهد شد.

سرگئی لاوروف، این سخنان را پس از دیدار هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، با دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، اظهار داشت؛ با این حال سرگئی لاوروف، تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران تهدید فوری نیست.

وزیر خارجه روسیه گفت: «گزارش‌هایی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به طور منظم منتشر می‌کند، حاوی ارزیابی‌های بسیار دقیقی است که دلیلی برای هیچگونه فوریت به دست نمی‌د‌هد.»

سرگئی لاوروف افزود: اما این بدین معنا نیست ما از اقدامات ایران راضی هستیم.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «آنچه ما می‌بینیم این است که ایرانی‌ها فرصت یک گفت‌وگوی طبیعی، سیستماتیک و منفعت‌زا برای همه، با جامعه جهانی را از دست می‌دهند.»

سرگئی لاوروف در ادامه تصریح کرد: «همانطور که رئیس جمهور مدودف گفته است، تحریم‌ها به ندرت کارایی دارند اما اوضاع ممکن است به نقطه اجتناب‌ناپذیری برسد، و ما چنین وضعیتی در مورد ایران را منتفی نمی‌دانیم.»

یکی از اهداف سفر دو روزه هیلاری کلینتون به روسیه متقاعد کردن رهبران کرملین به اتخاذ موضعی سخت‌تر علیه ایران است.

روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد است، بارها اعلام کرده است که اعمال تحریم علیه ایران را منتفی نمی‌داند.

با این حال چین، دیگر عضو دایم شورای امنیت، صریحا با دور تازه تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است.

هیلاری کلینتون در مسکو گفت که واشینگتن به دنبال اعمال تحریم‌های «هوشمندانه» علیه ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در اقامتگاه مدودف در بیرون از مسکو به خبرنگاران گفت: «ما راه دیپلماتیک را دنبال کرده‌ایم و این کار درستی بود.»


هیلاری کلینتون افزود: «ما در شورای امنیت، به سختی در تلاشیم تا به قطعنامه‌‌ای برسیم که بیانگر نارضایی جامعه جهانی از اقدامات ایران باشد و همانطور که رئیس جمهور مدودف گفته است، با یکدیگر ، نظامی برای تحریم‌های هوشمند تدوین کنیم.»

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، ماه جاری میلادی در سفر خود به پاریس گفته بود که تحریم‌ها علیه ایران باید «هوشمند» باشد و مردم را هدف قرار ندهد.

با این حال روز پنجشنبه، اندکی پس از ورود هیلاری کلینتون به روسیه، ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه اعلام کرد، که نیروگاه اتمی بوشهر در تابستان آینده راه‌انداری خواهد شد.

این موضوع در همین روز به اختلاف نظر میان هیلاری کلینتون و سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری این دو وزیر خارجه منجر شد.

در حالی که وزیر خارجه آمریکا، راه‌اندازی نیرگاه بوشهر را با توجه به مواضع هسته‌ای ایران، نامناسب توصیف کرد، سرگئی لاوروف، تاکید کرد که این پروژه تکمیل خواهد شد.

سرگئی اوروف گفت: «ما هم‌اکنون در مرحله نهایی هستیم و این نیروگاه هسته‌ای راه‌اندازی خواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر تحت نظر آژانس است.
XS
SM
MD
LG