لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

ابطال ۸۳ صندوق رأی با حکم ناظرين انتخابات افغانستان


حامد کرزای و عبدالله عبدالله دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
حامد کرزای و عبدالله عبدالله دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
کميسيون رسيدگی به شکايت‌های انتخاباتی در افغانستان آراء ۸۳ صندوق انتخاباتی را ابطال کرد و حکم داد تا آراء صدها صندوق بازشماری شود.

اين کميسيون که اکثر اعضاء آن از جانب سازمان ملل منصوب شده‌‌اند، در پی دريافت شکايت‌های رسيده و شواهد محکم و قطعی خواستار بازشماری آراء در سه استانی شد که حامد کرزای نامزد پيروز آنان بوده است.

چنانچه بازشماری آراء تغييری در نتايج اعلام شده ايجاد کند، بخت آقای کرزای برای اجتناب از کشيده شدن انتخابات به دور دوم به مراتب کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

بر طبق آخرين آمار و ارقام ارائه شده از طرف مقام‌های مسئول انتخابات پس از شمارش ۹۲ درصد صندوق‌های رأی ، حامد کرزای، رئيس جمهوری فعلی، با از آن خود کردن ۵۴ درصد کل آراء برنده انتخابات ۲۹ مرداد ماه افغانستان خواهد بود.

با اين نتيجه نيازی به کشيده شدن انتخابات به دور دوم نيست و رقابت مجدد با عبدالله عبدالله نزديک‌ترين رقيب آقای کرزای نيست. آقای عبدالله در دور نخست توانسته است بر طبق آمارهای رسمی ۲۸ درصد آراء را از آن خود کند.

کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی، متشکل از يک شهروند آمريکايی، يک شهروند کانادايی و يک شهروند هلندی و دو شهروند افغان است. اين کميسيون پس از پايان يافتن تحقيقات هر ولايت، نتايج مربوطه را اعلام می‌کند.

در همين حال ريچارد هالبروک، فرستاده ويژه رئيس جمهوری آمريکا به افغانستان و پاکستان تأخير بيشتر در اعلام نتايج انتخابات افغانستان را باعث بی‌ثباتی در اين کشور دانست.

آقای هالبروک در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد «بايد بر اين مسئله تأکيد کنم که تأخير در اعلام نتايج انتخابات به نفع طالبان و القاعده خواهد بود.

وی به‌رغم طرح و ارائه شواهدی دال بر وقوع تقلب و ديگر بی‌قانونی‌ها در جريان انتخابات و شمارش آراء، گفت که بايد از نتايج نهايی انتخابات پشتيبانی کرد و اضاف کرد «برگزاری مجدد انتخابات اصلاً ممکن و شدنی نيست».

آقای هالبروک با تمجيد از عبدالله عبدالله نزديک‌ترين رقيب آقای کرزای ، اظهار داشت که وی با به دست آوردن سی درصد آراء، عاملی بزرگ در شکل‌گيری اتفاقات آينده افغانستان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG