لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

رياض: اسراييل طرح صلح ملک عبدالله را بپذيرد


طرح صلح عربستان براساس نسخه «صلح کامل با اسرائيل دربرابر استرداد سرزمين» تنظيم شده است. (عکس: AFP)
طرح صلح عربستان براساس نسخه «صلح کامل با اسرائيل دربرابر استرداد سرزمين» تنظيم شده است. (عکس: AFP)

عربستان سعودی با ابراز آمادگی برای حل نزاع اسرائيل و فلسطينی ها از دولت بعدی اسرائيل خواست طرح صلح ملک عبدالله را بپذيرد.


عربستان از اين که شيمعون پرز، رييس جمهور، و وزيردفاع اسرائيل خواهان تلاش دولت آينده اسرائيل برای کار روی طرح صلح عربستان شده اند ابرازخرسندی کرد.


اهود باراک در روزهای اخير از اين طرح بار ديگر با نظر مثبت سخن گفته است. همزمان اعلام شد که رييس جمهوری اسرائيل در سفر روز پنج شنبه خود به مصر در اين باره با رييس جمهوری مصر گفتگو می کند.


وزارت خارجه اسرائيل نيز دوشنبه اعلام کرد طرح صلح با لبنان را برپايه «ترک مخاصمه درازمدت» تهيه کرده است.


شاهزاده سعود الفيصل، وزير امورخارجه عربستان، اعلام کرد که فراخوان از سوی اهود باراک و شيمعون پرز در مورد تلاش در مورد طرح صلح عربستان دلگرم کننده است و دولت رياض انتظار دارد دولت بعدی اسرائيل اين طرح را اساس مذاکرات و تلاش های خود قراردهد.


سعود الفيصل شامگاه سه شنبه در رياض گفت: «تلاش ديرهنگام بهتر از فقدان هر گونه تلاش است.»


دولت اسرائيل تاييد می کند که مقامات بلندپايه عربستان سعودی درسال های اخير مذاکراتی غيرعلنی، از جمله در آمريکا با رهبران اسرائيل داشته اند.


اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل، هم تاييد کرده که سال گذشته، درسفری به اردن، با يک مقام مهم سعودی ديدار کرده است.


اين نزديکی و تماس ها پس از خشم آشکار عربستان سعودی ازحزب الله پس از «نبرد ۳۳ روزه» با اسراييل بيشتر علنی شد. سران عربستان حزب الله را «خودسر» و عامل به خطر انداختن لبنان معرفی کردند.


وزيرخارجه عربستان ماه گذشته نيز درمجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما هيچ چيزی بيشتر از آن چه اسرائيل در اجلاس صلح آناپوليس به آن متعهد شد نمی خواهيم».


او از«نااميدی نسبت به دستيابی به صلح» ابرازنگرانی کرد و گفت: «در نبود تلاش برای صلح، تنها عوامل افراطی در جهان عرب و اسلام تقويت می شوند.»


اين طرح که در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالله بن عبدالعزيز، وليعهد وقت عربستان، ارائه شد تاکيد دارد که در برابر استرداد همه زمين هايی که اعراب آن را متعلق به خود می دانند، ۲۲ کشور عضو اتحاديه عرب، و درصدر آنها، عربستان سعودی با اسرائيل رابطه کامل سياسی در سطح سفير برقرارمی کنند.




«سفر پرز به مصر در ارتباط با طرح صلح سعودی»

در همین حال اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل و رهبر حزب «کارگر» اين کشور، روز يکشنبه گفت اگر خانم تسيپی ليونی موفق به تشکيل دولت شود، از او قويا خواهد خواست که طرح صلح عربستان را اساس تماس با جهان عرب قرار دهد.


حزب «کارگر» توافق هم پيمانی با حزب «کاديما» به رهبری خانم ليونی را در روز هفدهم اکتبرامضا کرد. در اين سند آمده است که اهود باراک مقامی هم رديف خانم ليونی در تصميم گيری های مهم دارد.


همزمان شيمعون پرز، رييس جمهور اسرائيل که به مصرمی رود، نیز اعلام کرد که از حسنی مبارک می خواهد برای احيای تلاش های مرتبط با طرح صلح عربستان و اتحاديه عرب اقدام کند.


سفر پنج شنبه پرز به مصر نخستين سفر يک رييس جمهوری اسرائيل به آن کشور در ۱۲ سال اخير است.


XS
SM
MD
LG