لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

عمادالدين باقی با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شد


عماد الدین باقی پس از آزادی از زندان
عماد الدین باقی پس از آزادی از زندان
عماد الدين باقی با سپردن قرار وثيقه به طور موقت از زندان آزاد شده است و فعالان ملی مذهبی در بيانيه ای خواستار آزادی احمد زيدآبادی و ديگر زندانيان سياسی شده اند.

عماد الدین باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر که از دی ماه گذشته در زندان به سر می برد، روز چهارشنبه با سپردن قرار وثیقه دویست میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شده است.


اولين جلسه محاکمه عمادالدین باقی، روز سه شنبه اول تير ماه برگزار شد که به دليل ملاقات نکردن با وکيل تا پيش از برگزاری دادگاه و وهمچنین قرائت نکردن کيفرخواست، ادامه محاکمه و رسيدگی به پرونده وی به ۱۳ تير ماه موکول شد.

به گزارش وب سایت شخصی عمادالدین باقی، وی ۵ ماه از ۶ ماه بازداشت خود را در سلول انفرادی و بسته سپری کرده است. این در حالی بود که خانواده او طی این مدت نسبت به وضعيت و سلامت این فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کردند.

عماد الدين باقی، روزنامه‌نگار و بنيانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانيان، يک روز پس از حوادث روز عاشورا در دی ماه سال گذشته درتهران، بازداشت شد.

کميته گزارشگران حقوق بشر در اين زمينه گزارش داده بود که عماد‌الدين باقی پس از احضار به معاونت امنيت دادسرای انقلاب تهران و حضور در اين مکان، با حکم دادسرا بازداشت شد.

آقای باقی که پيشتر سال‌های ۷۹ تا ۸۱ و همچنين ۸۶ تا ۸۷ را در زندان به سر ‌برده است، در دوران مبارزات انتخاباتی از مشاوران ارشد ستاد مهدی کروبی بود.

«احمد زيد آبادی را از ستم نجات دهید»

در همين حال، روز چهارشنبه شورای فعالان ملی مذهبی در بيانيه ای با عنوان «احمد زيد آبادی را از ستم نجات دهید» با انتقاد از وضعيت پرونده اين روزنامه نگار زندانی خواستار آزادی کليه زندانيان سياسی شده اند.

احمد زيد آبادی در نخستين روزهای حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در بيست و سوم خرداد ماه سال ۱۳۸۸ توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. دستگاه قضايی جمهوری اسلامی پس از مدت‌ها زندان انفرادی اين روزنامه‌نگار ايرانی را به پنج سال زندان، پنج سال تبعيد در گناباد و محروميت دائم از هرگونه فعاليت سياسی و اجتماعی محکوم کرده است.

شورای فعالان ملی مذهبی از اين که تناسبی بين مجازاتی« چنين سخت» و «فعاليت روزنامه نگاری و نيز چند سخنرانی در چهار چوب فعاليت های سياسی مسالمت آميز در عرصه انتخابات» کمترين تناسبی وجود ندارد، ابراز تاسف کرده اند.

شورای فعالان ملی مذهبی همچنين با انتقاد از نحوه بازداشت احمد زيدآبادی تاکيد کرده اند:« بازداشت در سلول انفرادی به مدت ۱۴۱ روز با اعتصاب غذای ۱۷ روزه او همراه بود. چهره تکيده اما سربلند او در نمايش شبه دادگاهی که از تلويزيون سراسری در تابستان گذشته پخش شد، بر وضعيت دشوار روزگار سپری شده زيدآبادی در زندان گواهی می داد. انتقال او به زندان رجايی شهر و هم بند کردنش با زندانيان عادی و مجرمانی که هيچ سنخيت روحی و رفتاری با وی ندارند، بخش ديگری از فشارهای دو چندانی بود که به وی اعمال شده است. اين اعمال خلاف قانون نه تنها زندانی را زير فشار می گذارد بلکه گستردگی آن وابستگان و به ويژه خانواده اش را هم در بر می گيرد.»

شورای فعالان ملی مذهبی در پايان تصريح کرده اند:«پس از گذشت يک سال و پس از مجموعه ظلم هايی که به دکتر احمد زيد آبادی تحميل شده بار ديگر از دست اندرکاران پرونده های فعالان سياسی می خواهيم از رويکرد ضد قانون اساسی و مغاير با حقوق بشر که در عمل نيز بارها در تاريخ ايران به شکست و بن بست رسيده، دست بردارند و احمد زيد آبادی و همه زندانيان سياسی را آزاد کنند. هم چنين از دست اندرکاران قوه قضاييه می خواهيم بيش از اين زير نفوذ فشارهای سياسی و امنيتی قرار نگيرند و تنها بر اساس قانون و رعايت بی طرفی کامل و عدالت حکم کنند».

احمد زيدآبادی، روزنامه نگار ودبير کل سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) از جمله فعالان سياسی و رسانه‌ای است که بلافاصله پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری خرداد ماه سال گذشته بازداشت شده و همچنان در زندان به سر می‌برد.

آقای زيدآبادی از جمله به دليل نوشتن مقاله‌هايی در انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی ايران که دستگاه قضايی ايران آن را توهين‌آميز می‌داند، محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG