لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

دیک چينی: آمريکا در کنار گرجستان ايستاده است


دیک چینی در تفلیس از سیاست های روسیه انتقاد کرد.(عکس: AFP)
دیک چینی در تفلیس از سیاست های روسیه انتقاد کرد.(عکس: AFP)

ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در سفر به تفلیس حمايت کامل این کشور از گرجستان در منازعه اش با روسيه را اعلام کرد و گفت که آمريکا در کنار گرجستان ايستاده است.


به گزارش خبرگزاری ها، وی حمله نظامی روسيه به گرجستان را «اقدامی غير قانونی» توصيف کرد.


آقای چينی، که از منتقدين جدی سياست های مسکو به شمار می رود، بلندپايه ترين مقام آمريکا است که پس از درگيری نظامی روسيه و گرجستان به تفليس سفر می کند.


اين درگيری نظامی روز هفتم اوت و پس از تلاش گرجستان برای اعاده کنترل خود بر منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی آغاز شد. در پاسخ به اعزام نيروهای گرجی به اوستيای جنوبی، مسکو واحدهای نظامی خود را به اين منطقه اعزام کرد و پس از آن، نيروهای روسی وارد خاک گرجستان شدند.


معاون رييس جمهوری آمريکا با اشاره به انقلاب مسالمت آميز در گرجستان در سال ۲۰۰۳ ميلادی به خبرنگاران گفت: «پس از اينکه ملت گرجستان در انقلاب مخملين خود پيروز شد، آمريکا به ياری اين دمکراسی نوپا آمد.»


در جريان انقلاب مخملين گرجستان که با سرنگونی ادوارد شواردنادزه همراه بود، ميخاييل ساکاشويلی به رياست جمهوری این کشور رسيد.


پيش از سفر معاون رييس جمهوری آمريکا به گرجستان، کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد که واشينگتن کمک يک ميليارد دلاری را در اختيار تفليس قرار خواهد داد.

ديک چينی خطاب به مردم گرجستان گفت: «ما دوباره به ياری شما می آييم، همانطور که شما تلاش می کنيد تا بر اشغال بخشی از سرزمين خود و نيز تلاش يک جانبه و غيرقانونی برای تغيير اجباری مرزهای کشورتان، که مورد انتقاد جهان آزاد قرار گرفته است، فائق آييد.»


او که در کنار رييس جمهوری گرجستان ايستاده بود، اقدامات روسيه را موجب بروز ترديد نسبت به مقاصد آن کشور و اعتبارش به عنوان يک شريک بين المللی، نه فقط در گرجستان، بلکه در منطقه و در واقع، در نظام بين المللی، دانست.


ديک چينی همچنين از گرجستان به خاطر اعزام نيروهايش به عراق سپاسگزاری کرد و افزود: « حال، نوبت جهان آزاد است که در کنار گرجستان بايستد.»


پيش از سفر معاون رييس جمهوری آمريکا به گرجستان، کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد که واشينگتن کمک يک ميليارد دلاری در اختيار تفليس قرار خواهد داد.


ديک چينی همچنين گفت که واشينگتن به طور کامل متعهد به حمايت از تلاش گرجستان برای عضويت در پيمان ناتو است که او آن را «پيمانی دفاعی» ناميد که عليه روسيه نيست.


او گفت که گرجستان می تواند بر روی ادامه کمک آمريکا حساب کند.


پس از سخنان دیک چينی، آقای ساکاشويلی گفت که گرجستان همچنان به يافتن راه حلی مسالمت جويانه در مورد اختلافاتش با اوستيای جنوبی و آبخازيا متعهد است.


اين دو منطقه پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کردند، اما اين موضوع با مخالفت تفليس مواجه شده است. در پی درگيری نظامی روسيه و گرجستان، مسکو استقلال اين دو منطقه را به رسميت شناخته است.


آقای چينی در ادامه سفر منطقه ای خود به برخی از کشورهای اروپايی وارد گرجستان شده است. سفر وی از جمهوری آذربايجان آغاز شد و قرار است که اواخر وقت روز پنجشنبه، به اوکراين برود.


اوکراين همانند گرجستان خواهان عضويت در پيمان ناتو است. سفر دوره ای معاون رييس جمهوری آمريکا در ايتاليا پايان می يابد.


XS
SM
MD
LG