لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

افغانستان و نگاه مطبوعات غرب به «همکاری» ایران و آمریکا


کنفرانس افغانستان که در چند روز آینده برگزار خواهد شد، محملی است که به نوشته مطبوعات غربی می‌تواند زمینه را برای نزدیکی دولت‌های ایران و آمریکا فراهم کند.

لس آنجلس تایمز می‌نویسد پیشنهاد هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، مبنی بر برگزاری نشستی بین‌المللی بر سر افغانستان، دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، را تا اندازه ای به از سر گیری روابط دیپلماتیک با ایران نزدیک‌تر کرده است.

به نوشته این روزنامه، نشست پیشنهادی افغانستان که قرار است کمتر از یک ماه دیگر برگزار شود می‌تواند مقام‌های، دو دشمن دیرینه، ایران و آمریکا را، رو در روی هم قرار دهد.

لس آنجلس تایمز به نقل از تحلیلگری از مرکز برآورد های استرتژیک ِ استرادفور می‌نویسد ایرانی‌ها از این پیشنهاد استقبال خواهند کرد. چراکه این پیشنهاد در راستای خواست ایران از واشینگتن، برای پذیرش تهران به عنوان قدرتی منطقه‌ای است.

در همین حال روزنامه واشینگتن پست نیز می‌نویسد هیلاری کلینتون، در آنچه که به عنوان اولین پیشنهاد ویژه دولت باراک اوباما به ایران از آن یاد می‌کند، اعلام کرد که ایران باید به کنفرانس افغانستان دعوت شود.

واشینگتن پست در ادامه می‌افزاید نشست افغانستان، می‌تواند اولین مواجهه رو در روی هیلاری کلینتون با همتای ایرانی خود باشد، هر چند ایالات متحده آمریکا بر سر مسائلی چون ارتباط جمهوری اسلامی با گروه های تروریستی و برنامه جنجال برانگیز هسته‌ای ایران اختلافاتی دارد.

به نوشته این روزنامه، بازگرداندن تهران به میز مذاکره یادآور همکاری ایران پس از حوادث یازدهم سپتامبراست که مقام‌های ایرانی در آن مقطع زمانی، به نیروهای آمریکایی در براندازی طالبان و سپس در تاسیس دولت جدید در کابل، پایتخت افغانستان کمک شایانی کردند.

نیویورک تایمز نیز ‌در مطلب نوشته است پیشنهاد هیلاری کلینتون، بر این باور کاخ سفید تاکید دارد که مسئله افغانستان می‌تواند را ه را برای آغاز روابط دیپلماتیک با ایران بگشاید.

این روزنامه همچنین با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون مبنی بر طرح سپر دفاعی موشکی آمریکا در اروپای مرکزی و ارتباط مستقیم آن با آنچه تهدیدات ایران خوانده شده، نوشت رویکرد وزیر امور خارجه آمریکا بیانگر خط ِ سیاسی ِ دولت ِ باراک اوباما است.

خط مشی‌ای که آمیخته با سیاست‌های تنبیهی-تشویقی کاخ سفید در برابر ایران است. ارائه پیشنهادهایی برای تعامل با ایران و همچنین رویکردی قاطع و سخت‌گیرانه در مسائلی همچون به نوشته این روزنامه تسلیحات هسته‌ای تهران.

اما وال استریت جورنال می‌نویسد نشست افغانستان مکانی برای اولین دیدار تیم سیاست خارجی باراک اوباما و رهبری ایران خواهد بود.
این روزنامه به نقل از هیلاری کلینتون نوشت ایران می‌تواند نقش بسزایی در باثبات کردن ِ دولت کابل و همچنین قطع ارسال سلاح و مواد مخدر به افغانستان داشته باشد.

وال استریت جورنال نوشت از زمان روی کار آمدن باراک اوباما، رهبری ایران، واکنش‌های متفاوتی بر سر خواست تهران برای ایجاد تعامل با ایالات متحده داشته است.

فایننشال تایمز نیز این حرکت کاخ سفید را برجسته‌ترین اقدام واشینگتن از زمان روی کار آمدن باراک اوباما توصیف کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، این اقدام عاملی برای برقراری رابطه ایران و آمریکا خواهد بود. تماسی که امید به برقرار شدن آن در سال ۲۰۰۲ و پس از آنکه جرج بوش رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، نام ایران را در محورت شرارت قرار داد، کم رنگ شد.
XS
SM
MD
LG