لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

رسانه‌های عربی: حمله اسرائیل به فرودگاهی نظامی در دمشق


عکسی آرشیوی از یک جت جنگی اسرائیل
عکسی آرشیوی از یک جت جنگی اسرائیل

رسانه‌های عربی منطقه از یک حمله هوایی دیگر منتسب به اسرائیل به فرودگاه نظامی دمشق خبر می‌دهند اما منابع رسمی سوریه و اسرائیل در این باره سکوت کرده‌اند.

رسانه‌های عربی که برخی از آنها نیز با حزب الله لبنان و حکومت سوریه همسو هستند، چهارشنبه هفدهم آذر گزارش داده‌اند که در این روز بر اثر حمله سنگین هوایی به این فرودگاه مهم نظامی آتش‌سوزی گسترده‌ای رخ داده است.

تصاویری از این آتش سوزی‌ها در منطقه المزه که نام فرودگاه نیز از آن برگرفته شده، در شبکه‌های مجازی عربی منتشر شد.

در این گزارش‌ها آمده است که باند فرود هواپیماهای نظامی و یک «مرکز فرماندهی عملیاتی» در این فرودگاه بمباران شده است.

منابع خبری عربی گفته‌اند، مقر لشگر چهارم زرهی ارتش سوریه که ماهر اسد، یکی از برادران بشار اسد فرماندهی آن را در دست دارد، در این فرودگاه واقع است و نیروهای هم‌پیمان با سوریه از این فرودگاه به سوی عملیات می‌روند.

روزنامه اسرائیل هاآرتص نوشته است، فرودگاه نظامی دمشق فاصله چندانی تا اقامتگاه بشار اسد ندارد.

این گزارش‌ها می‌گوید، از ساعت چهار بامداد به وقت دمشق انفجار متناوب بمب‌های سنگین که حدود نیم ساعت ادامه داشت، مردم دمشق را بیدار کرد.

هفته گذشته خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از «یک مقام بلندپایه نظامی» آن کشور اسرائیل را متهم کرد که با شلیک دو موشک از جنگنده‌هایش به بخش غربی دمشق در نزدیکی شهرک الصبوره حمله کرد.

در همین حال، مقام نظامی سوری گفته بود، آن حمله هوایی بدون آنکه جنگنده‌های اسرائیلی وارد حریم سوریه شوند، از طریق آسمان لبنان، انجام شده بود.

رسانه‌های عربی در مورد حمله هفته گذشته گفته بودند، اسرائیل خودروهایی را نیز در نزدیکی شاهراه دمشق – بیروت منهدم کرده چرا که به باور آنها از این شاهراه یک محموله جنگ افزار برای حزب الله به لبنان برده می‌شد.

در طول جنگ داخلی سوریه و پیش از آن نیز از حملات هوایی دیگر منتسب به اسرائیل خبر داده می‌شد پدافند هوایی سوریه عملا در برابر تمامی این حملات سکوت کرده است. اما سوریه به تازگی از سامانه‌های دفاع هوایی روسی اس -۳۰۰ برخوردار شده است.

برخی از کارشناسان نظامی گفته‌اند، اگر گزارش رسانه‌های عربی در مورد حمله تازه و حمله هفته گذشته به دمشق از آسمان لبنان درست باشد، شاید این امر نگرانی اسرائیل را از ورود به حریم هوایی سوریه بخاطر وجود سامانه‌های اس -۳۰۰ نشان می‌دهد.

اسرائیل همواره گفته است، تحویل جنگ‌افزارهایی به حزب الله را که «به تغییر توازن قوای کنونی به زیان اسرائیل منجر شود، تحمل نخواهد کرد».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مواردی به طور سر بسته این نوع حمله‌ها را ناشی از «قدرت» نظامی و اطلاعاتی کشورش در ردگیری محموله‌های ارسالی برای حزب الله دانسته است.

نخست وزیر اسرائیل در همین حال، ده روز پیش دو حمله هوایی ارتش این کشور به یک مقر نیروهای داعش را در منطقه سوری جولان رسما تایید کرد.

اسرائیل در دو سال اخیر سمیر قنطار مسئول ارشد نظامی حزب الله را در حمله هوایی به فرودگاه دمشق کشت و در مورد دیگری با حمله به جولان سوریه، جهاد مغنیه یکی از مهره‌های مهم حزب الله و فرزند عماد مغنیه را همراه با سرهنگ محمد علی الله دادی از نیروهای قدیمی سپاه پاسداران ایران از پای درآورد.

دانی دانون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد دو هفته پیش در نامه به اعضای شورای امنیت مدعی شد که شرکت هوایی ایرانی ماهان ایر جنگ افزارهای ارسالی از سوی سپاه پاسداران ایران را از طریق سوریه برای حزب الله لبنان ارسال می‌کند. ایران این ادعای سفیر اسرائیل را رد کرد.

حسن نصرالله دبیر کل حزب الله به تازگی چند بار گفته است، همه موشک‌ها و جنگ افزارهای این سازمان از ایران می‌رسد. حزب الله بخش بزرگی از جنگجویانش را از اوایل سال سوم از شش سال جنگ داخلی سوریه برای بقای حکومت بشار اسد به سوریه منتقل کرد.

XS
SM
MD
LG