لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

اظهارات امام جمعه مشهد و حرمت شرعی موسیقی در گفت‌وگو با حسن فرشتیان


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روز چهارشنبه در جمع دانشگاهیان شهر مشهد گفته است: با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالف است، چون به گفته او «کنسرت، هنر کُش است».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، امام جمعه مشهد عنوان کرده که او هم مانند آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، موسیقی را حرام نمی‌داند و به برخی از آهنگ‌ها گوش می‌دهد.

مخالفت‌های احمد علم‌الهدی با برگزاری کنسرت عملا باعث شده که شهر مشهد در چند سال اخیر از برگزاری کنسرت محروم شود. این موضوع واکنش‌های دولت حسن روحانی را به دنبال داشته اما در نهایت علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها به صراحت گفت که تسلیم این خواسته شده و در شهر مشهد دیگر کنسرتی برگزار نمی‌شود.

در گفت‌وگو با حسن فرشتیان،‌ کارشناس مسائل مذهبی در فرانسه، ابتدا از او پرسیدم که در نگاه مذهب شیعه، موسیقی تا چه اندازه شرعی است و آیا استفاده از ابزار موسیقی و گوش دادن به نوای ساز و ترانه منع شده است؟

حسن فرشتیان می‌گوید: «در اسلام ما هیچ دلیل قاطعی بر حرمت موسیقی نداریم. موسیقی نه در اسلام بلکه در سایر ادیان و حتی انبیا و اولیای الهی برخی از آنها اهل موسیقی بودند. ما در میان پیامبران، پیامبرانی مثل داوود داشتیم که موسیقی می‌نواختند».

به گفته آقای فرشتیان،‌ در میان فقها و علما نیز در دوران گذشته، مخصوصا علما با ردیف‌های موسیقی آشنا بودند. حتی خواننده‌های مذهبی غالبا تلاش می‌کنند در ردیف بخوانند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG