لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

ارتش اسرائیل از کشف یک تونل جدید در نوار غزه خبر داد


ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت از کشف یک تونل زیرزمینی مخفیانه جدید در نوار غزه خبر داد که توسط گروه اسلامگرای حماس ساخته شده است.

به گفته فرماندهان ارتش اسرائیل، پرتاب خمپاره از سوی شورشیان حماس به نیروهای اسرائیلی و خشونت‌های روز چهارشنبه، ‌ممکن است تلاش حماس برای جلوگیری از کشف این تونل بوده باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سربازان اسرائیلی در پاسخ به حملات خمپاره‌ای حماس، با گلوله تانک و حملات هوایی واکنش نشان دادند.

در سال ۲۰۱۴ و در پی نبردهای اسرائیل و حماس در نوار غزه که به کشف چندین تونل زیزمینی مخفیانه بین مرزهای غزه و اسرائیل منجر شد، نیروهای اسرائیلی از ابعاد این تونل‌ها حیرت زده شدند. از آن پس، اسرائیل برای کشف این تونل‌های زیرزمینی، استفاده از تکنولوژی‌های مختلف را شدت بخشیده است.

رویترز گزارش داده که از زمان جنگ سال ۲۰۱۴ تا ماه گذشته، تونل تازه‌ای کشف نشده بود، اما ماه گذشته یک تونل زیرزمینی توسط سربازان اسرائیلی کشف شد که از نوار غزه به خاک اسرائیل حفر شده بود. در جریان کشف این تونل به کسی آسیب نرسید اما چالش تازه‌ای در جریان روند صلح دو ساله بین حماس و اسرائیل محسوب می‌شود.

سرهنگ پیتر لرنر، یک سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفت، تونلی که کشف شده ۲۸ متر عمق دارد و تحقیقات برای تعیین زمان حفر این تونل آغاز شده تا مشخص شود که پیش یا بعد از جنگ سال ۲۰۱۴ این تونل ساخته شده است.

او، حماس را مسئول حملات خمپاره‌ای روز چهارشنبه دانست و گفت حملات حماس هنگامی آغاز شد که سربازان اسرائیلی در ۱۰۰ متری تونل در آن سوی نوار مرزی غزه در حال جستجو بودند.

سرهنگ لرنر حضور سربازان اسرائیلی در آن سوی نوار مرزی را بر اساس توافقی که با میانجیگری مصر به انجام رسید موضوعی عادی خواند اما حملات حماس را بی‌سابقه دانست.

حماس که بر نوار غزه جکومت می‌کند تاکنون مسئولیت حملات خمپاره‌ای بر ضد سربازان اسرائیلی را برعهده نگرفته و هیچ اظهارنظر یا توضیحی در مورد کشف تونل نداده‌ است.

به گزارش رویترز، برخی از کار‌شناسان می‌گویند که اسرائیل با جستجو برای کشف تونل‌های حماس، احتمال جنگی تازه را شدت می‌بخشد چرا که حماس از این تونل‌ها استفاده نمی‌کند و آن‌ها را برای روز مبادا حفظ کرده است.

در جریان جنگ سال ۲۰۱۴ بیش از دو هزار و ۱۰۰ فلسطینی کشته شدند که بسیار از آنها غیرنظامی بودند، ۶۷ سرباز اسرائیلی و شش غیرنظامی اسرائیلی بر اثر انفجار خمپاره‌های حماس و گروه‌های دیگر فلسطینی نیز کشته شدند.

XS
SM
MD
LG