لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

احتمال قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی؛ «تنبیه ایران به دلیل آزمایش موشکی»


اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تعدادی از مقام‌های امنیتی و دفاعی ایالات متحده به کاخ سفید هشدار داده‌اند که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌تواند نیروهای آمریکایی در عراق و خاورمیانه را به خطر بیندازد و مبارزه علیه گروه خلافت اسلامی یا داعش را تحت تاثیر قرار دهد.

دولت دونالد ترامپ درحال بررسی این موضوع است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های خارجی تروریستی قرار بدهد.

رادیوفردا در این‌باره با شاشنگ جوشی، پژوهشگر مطالعات نظامی در موسسه رویال یونایتد سرویسز بریتانیا گفت‌وگو کرده است:

احتمال قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:13 0:00
لینک مستقیم

شاشنگ جوشی

شاشنگ جوشی، پژوهشگر مطالعات نظامی در موسسه رویال یونایتد سرویسز بریتانیاست.

آقای جوشی چقدر احتمال دارد سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بگیرد؟

فکر می‌کنم کاملا امکان دارد. دولت ترامپ از هر فرصتی استفاده می‌کند. پیش از این هم آمریکا افرادی از سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد ایران را بخاطر آزمایش موشکی‌اش تنبیه کند و دنبال راه‌هایی می‌گردد که نفوذ تهران در خاورمیانه را کاهش دهد.

قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی یک راه برای رسیدن به این هدف است. فکر می‌کنم که از نظر آمریکا این راه هزینه کمی دارد، به راحتی انجام می‌شود، نیازی به اقدام کنگره ندارد و کاخ سفید به تنهایی می‌تواند آن را انجام دهد. من فکر می‌کنم احتمال این کار زیاد باشد.

شاشنگ جوشی، پژوهشگر مطالعات نظامی در بریتانیا:«آمریکا می‌خواهد ایران را بخاطر آزمایش موشکی‌اش تنبیه کند و دنبال راه‌هایی می‌گردد که نفوذ تهران در خاورمیانه را کاهش دهد. قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی یک راه برای رسیدن به این هدف است.»

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده که تعدادی از مقام‌های امنیتی و دفاعی آمریکا به کاخ سفید هشدار داده‌اند که این کار، نیروهای آمریکایی در عراق و ثبات خاورمیانه را به‌خطر می‌اندازد و بر مبارزه با داعش تاثیر منفی می‌گذارد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

فکر می‌کنم این اخطارها معقول است. چون همه می‌دانیم که ۵ هزار آمریکایی در عراق هستند و بعد از اشغال عراق توسط آمریکا در حدود ۱۴ سال پیش، ایران توانسته از شبه‌نظامیان عراقی حمایت کند و به آنها بمب‌های دست ساز داده و آنها هم تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را با این بمب‌ها کشته‌اند.

بنابراین ریسک کشته‌شدن یا درخطر قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در عراق بالاست و فکر می‌کنم ایران در صورتی که سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بگیرد، فشار بر روی سربازان آمریکا را پاسخی مشروع می‌داند. همچنین فکر می‌کنم که قرارگرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بر جنبه‌های دیگری هم فشار وارد می‌کند. مثلا اینکه اگر آمریکا بخواهد با روسیه روابط نزدیک‌تری داشته باشد، این مساله کار را سخت خواهد کرد.

در نهایت قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بر توافق هسته‌ای تاثیر خواهد گذاشت. تحریم‌ها بر سپاه باعث شده بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شوند. چون سپاه در بسیاری از پروژه‌های اقتصادی ذی‌نفع است. ایران ممکن است این تصمیم آمریکا را بعنوان اقدامی علیه توافق هسته‌ای و تعهدات آمریکا بداند و فکر می‌کنم کاخ سفید باید این تصمیم را خیلی محتاطانه و با دقت بررسی کند.

شاشنگ جوشی، تحلیلگر نظامی: «بعضی از مقام‌های آمریکایی ریسک این کار را می‌فهمند اما دولت ترامپ قصد دارد ریسک بیشتری بکند و فشار بیشتری نسبت به دولت اوباما بر ایران وارد کند.»

یک مقام سابق امنیت ملی آمریکا که اسمش فاش نشده به واشنگتن‌پست گفته که دولت باراک اوباما هم قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی را بررسی کرده بود اما به این نتیجه رسیده بود که این کار به‌گفته این روزنامه، فایده‌ای ندارد. با توجه به مسایلی که برشمردید و همچنین قدرت اقتصادی سپاه و تاثیر احتمالی این تصمیم بر قراردادهای اقتصادی، آیا فکر می‌کنید که دولت دونالد ترامپ بر خلاف دولت باراک اوباما، این اقدام را عملی کند؟​

فکر می‌کنم ریسک زیادی در این زمینه وجود دارد و تعدادی از مقام‌های آمریکایی این خطرات را متوجه می‌شوند. بویژه کسی مثل جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا که مسوولیت تام نیروهای آمریکایی در عراق را دارد. خیلی‌های دیگر هم با پیامدهای قرارگرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی آشنا هستند.

ژنرال متیس از زمانی که رییس ستاد مرکزی نیروهای آمریکا در دولت باراک اوباما بود با ایران آشنایی دارد. فکر می‌کنم که بعضی از مقام‌های آمریکایی ریسک این کار را می‌فهمند اما دولت ترامپ قصد دارد ریسک بیشتری بکند و فشار بیشتری نسبت به دولت اوباما بر ایران وارد کند.

فکر می‌کنم اکنون امکان قرارگرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خیلی بیشتر از دولت اوباماست و فکر می‌کنم کسانی مثل خود دونالد ترامپ، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا و همچنین رییس سازمان سی‌آی‌ای و افرادی مثل آنها می‌خواهند راهی پیدا کنند که فشار بر ایران را افزایش دهند.​

XS
SM
MD
LG