لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

وزیرخارجه آمریکا و پادشاه عربستان درباره سوریه گفت‌وگو کردند


جان کری وزیر خارجه آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز، ‌پادشاه عربستان سعودی روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در ریاض به گفت وگو نشستند.

به گزارش رویترز، محور مذاکرات دو طرف، ‌آتش بس شکننده در سوریه،‌ پیش از دیدار با مقام‌های روسیه، ایران و کشورهای دیگر در شهر وین اتریش اعلام شده است.

بر اساس این گزارش جان کری ابراز امیدواری کرد که توافق «پایان خصومت‌ها»‌ بین دولت سوریه با نیروهای شورشی که در برخی نقاط نقض شده، ‌تقویت شده و باعث افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه و ارسال مواد لازم به مناطق تحت محاصره شود.

روز جمعه ۲۴ اردیبهشت،‌ وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزیر خارجه و همچنین وزیر دفاع عربستان که دو شاهزاده با نفوذ این کشور توصیف شده‌اند،‌ اعلام کرد که برای ادامه آتش‌بس و اجرای بهتر آن و نظارت بیشتر بر آن در تمام مناطق سوریه مذاکره کرده است.

ایالات متحده، عربستان سعودی، ‌ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای غربی از شورشیان مخالف حکومت بشاراسد،‌ رئیس‌جمهور سوریه طرفداری می‌کنند اما دولت دمشق از حمایت سیاسی و نظامی روسیه و ایران بهره‌مند است.

برپایه این گزارش، دیپلمات‌ها در منطقه خلیج فارس می‌گویند حمایت عربستان و آمریکا از شورشیان مخالف بشار اسد ناکافی است و ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است واشینگتن در مذاکرات وین برای رسیدن به توافق سیاسی احتمالی در سوریه، در مورد کنار کشیدن فوری بشار اسد از قدرت از موضع خود دست بردارد.

وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر، همتای عربستانی او اخیراً اختلاف نظرهای خود در مورد سوریه را اختلاف‌‌های واقعی ندانسته و تنها محدود به «اختلافات تاکتیکی» توصیف کرده بودند.

روز سه‌شنبه قرار است،‌ آمریکا و روسیه به صورت مشترک ریاست نشستی را با عنوان «گروه حمایت بین‌المللی سوریه» برعهده بگیرند که با شرکت نمایندگان اتحادیه عرب، اعضای اتحادیه اروپا و کشورهایی چون ایران، ترکیه و چین در وین برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG