لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

دیدار بی‌سابقه رییس جمهوری آمریکا از هیروشیما


باراک اوباما، ‌ رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، ‌ رییس جمهوری آمریکا

گزارش‌ها حاکی است که باراک اوباما، ‌ رییس جمهوری آمریکا قرار است روز ۲۷ ماه مه (۷ خرداد) در جریان دیدار از ژاپن به شهر هیروشیما سفر کند. این سفر، نخستین دیدار یک رییس جمهور آمریکا از هیروشیما محسوب می‌شود.

هیروشیما و ناگازاکی دو شهر ژاپن بودند که در زمان جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۴۵ به دستور هری ترومن،‌ رییس جمهوری وقت آمریکا مورد حمله بمب اتمی قرار گرفتند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن اعلام کرد که آقای اوباما برای حمله اتمی آمریکا به هیروشما در جریان جنگ دوم جهانی از ژاپن پوزش نخواهد خواست. او سفر باراک اوباما به ژاپن را «در راستای تعهد آمریکا به ادامه صلح و امنیت در جهانی بدون سلاح اتمی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما پس از شرکت در نشست هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی هفت» در جنوب ژاپن، سفر نمادین خود به هیروشیما رابه همراهی شینزو آبه، نخست وزیر این کشور آغاز می کند.

در روز ۱۶ اوت سال ۱۹۴۵، ‌هواپیماهای آمریکایی نخستین بمب اتمی را بر روی هیروشیما انداختند که منجر به کشته شدن حدود ۱۴۰ هزار تن شد و سه روز بعد نیز بمب پلوتونیومی دیگری بر روی شهر ناگازاکی انداختند که ۷۴ هزار کشته برجای گذاشت.

این آمار شامل غیرنظامیانی می شود که ابتدا نجات یافتند اما چندی بعد براثر قرارگرفتن در معرض تشعشعات رادیو اکتیو جان باختند.

این بیانیه پس از چند ماه گمانه زنی در آمریکا و ژاپن در مورد سفر احتمالی باراک اوباما، برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ به هیروشیما منتشر می شود.

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی همچنان یکی از موارد بحث انگیز در ایالات متحده و سایر کشورها است و برخی معتقدند که این اقدام منجر به پایان جنگ دوم جهانی و خاتمه خشونت ها شد. اما برخی نیز بشدت با این موضوع مخالفند و می گویند استفاده از بمب اتمی در مناطق غیرنظامی می تواند جنایت جنگی تلقی شود.

در یک نظرسنجی که سال گذشته انجام شد ۵۶ درصد از امریکایی ها بمباران اتمی دو شهر ژاپن را موجه دانستند درحالی که تنها ۱۴ درصد از ژاپنی ها این اقدام را قابل توجیه خوانده بودند. تائید هری ترومن، رییس جمهوری وقت آمریکا که دستور بمباران اتمی را صادر کرده بود،‌ طی سال های اخیر در هر دو کشور به صورت فاحشی کاهش یافته است.

ماه گذشته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عنوان عالیرتبه ترین مقام آمریکایی به هیروشیما رفت و پس از بازدید از موزه مربوط به بمباران اتمی گفت که «عمیقاً متاثر» شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از بیانیه کاخ سفید در باره سفر باراک اوباما به هیروشیما استقبال کرد . گفت: «ما می خواهیم از این دیدار به عنوان فرصتی برای سوگواری تمام قربانیان در ژاپن و آمریکا استفاده کنیم». او پیام آقای اوباما و تعهدش در جهت «جهان بدون سلاح اتمی» را مهم توصیف کرد و آن را تصمیم بزرگی خواند.

دسامبر آینده هفتادوپنجمین سالروز بمباران هوایی جزیره پرل هاربر توسط هواپیماهای ژاپنی است. پرل هاربر در ایالت هاوایی و محل تولد باراک اوباما قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است، سفر رییس جمهوری آمریکا به ژاپن از سوی دو همسایه این کشور، چین و کره جنوبی با دقت نظارت خواهند کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که قرار است باراک اوباما،‌ پیش از سفرش به ژاپن، ‌برای پیشبرد روابط و همکاری در زمینه بازرگانی، امنیت و حقوق بشر به ویتنام برود.

XS
SM
MD
LG