لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

سفر مایک پنس به بروکسل؛ «آمریکا به دنبال تعمیق روابط با اتحادیه اروپاست»


مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در بروکسل
مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در بروکسل

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در بلژیک درباره موضع دولت ترامپ نسبت به همکاری با اتحادیه اروپا اطمینان داد.

آقای پنس گفت که کشورش بدنبال راه‌هایی برای تعمیق روابط با اتحادیه اروپا است.
معاون رییس جمهوری آمریکا همچنین با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم دیدار کرد.

آقای استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که با معاون رییس‌جمهوری آمریکا به توافق رسیده که ناتو باید برای مبارزه با تروریسم کارهای بیشتری انجام دهد.

سفر مایک پنس به بروکسل؛ «آمریکا در پی تعمیق روابط با اتحادیه اروپاست»
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:54 0:00
لینک مستقیم

مایک پنس هم بر تعهد آمریکا نسبت به اتحادیه اروپا و ناتو تاکید کرد و گفت کشورش از ناتو حمایت کرده و در کنار اروپا می‌ایستد.

دونالد توسک، رییس شورای اروپایی: «امروز سخنانی شنیدم که امیدوارکننده بود. سخنانی که بیانگر نگاه دولت جدید آمریکا بود. من نگرانی‌ها و امیدهایمان را با آقای پنس درمیان گذاشتم.»

آقای پنس پس از دیدار با دونالد توسک، رییس شورای اروپایی گفت: «برای من امتیاز است که اکنون اینجا باشم و از طرف دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا با شما سخن بگویم و این فرصت را داشته باشم که درباره مسایل و منافع مشترک با شما حرف بزنم و از عزم ایالات متحده آمریکا برای ادامه همکاری و شراکت با اتحادیه اروپا و جامعه اروپایی بگویم.»

آقای پنس در ادامه گفت:« واضح است که ما باید از حاکمیت و تمامیت ارضی اتحادیه اروپا دفاع کنیم.

مایک پنس: «هر اختلافی وجود داشته باشد، دو قاره میراث و ارزش‌های یکسانی دارند و فراتر از آن هدف یکسانی را برای تبلیغ صلح و رفاه از طریق آزادی، دموکراسی و قانون دنبال می‌کنند.»

​دونالد توسک، رییس شورای اروپایی بعد از دیدار با آقای پنس گفت که دو طرف گفت‌وگوهای صریحی داشته‌اند.

آقای توسک گفت: ​«امروز سخنانی شنیدم که امیدوارکننده بود. سخنانی که بیانگر نگاه دولت جدید آمریکا بود. من نگرانی‌ها و امیدهایمان را با آقای پنس درمیان گذاشتم.»

دونالد توسک گفت: «ما مانند گذشته روابطمان را با آمریکا صمیمانه و صریح ادامه خواهیم داد. بگذارید تکرار کنم، حمایت صریح از ایده اروپای متحد. اگر اروپا متحد نباشد جهان جای بدتری خواهد بود. آمریکایی‌ها بهتر می‌دانند که متحد بودن چه ارزش بزرگی است. این به نفع همه ماست که از تجزیه غرب جلوگیری کنیم. برای قاره ما چیز بهتری از اتحادیه اروپا وجود ندارد».

اسکات لوکاس، استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه بیرمنگام درباره روابط اتحادیه اروپا و آمریکا در دولت دونالد ترامپ می‌گوید:

اسکات لوکاس، استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه بیرمنگام:«فکر کنم درست باشه که بگیم روابط اتحادیه اروپا و آمریکا مانند زمان اوباما نخواهد بود. فکر می‌کنم از سال ۱۹۴۵ تاکنون روابط اتحادیه اروپا و امریکا چنین نبوده است.»

«آنچه می‌توانم بگویم این است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری متفاوتی است.همچنین دست‌بندی‌هایی در میان مشاوران آقای ترامپ وجود دارد. آنچه من مشاوران عملگرا می‌نامم مانند مایک پنس و جیمز متیس، وزیر دفاع و حتی رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا.
بعید می‌دانم که این افراد خواستار تفاوت قابل توجهی در روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا یا ناتو باشند. اما در سوی دیگر مشاوران دیگری مانند استیو بنن هستند که دیدگاه‌های متفاوتی دارند. این افراد اعتقاد دارند نیازی به حفظ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا یا با ناتو نیست. مساله این است که کدوم گروه تاثیر بیشتری دارد و این چیزی است که الان مشخص نیست.»

آقای پنس همچنین روز دوشنبه با فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و به او گفت که کشورش به دنبال راه‌هایی برای تعمیق روابط با اتحادیه اروپا است.

خانم موگرینی به معاون ریاست‌جمهوری امریکا گفت که اروپایی‌ها و ایالات متحده کارهای زیادی دارند و در بیانیه‌ای اعلام کرد که او و آقای پنس گفت‌وگوهای دوستانه و صریحی داشتند و او مجددا بر خواست قوی اتحادیه اروپا برای شکل دادن مشارکت میان آمریکا و این اتحادیه بر اساس منافع و ارزش‌ها تاکید کرده است.

خانم موگرینی دیدار آقای پنس از بروکسل را نشانه سیاسی بااهمیتی خوانده است. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیداری که ده روز پیش از واشنگتن داشت از دولت ترامپ خواسته بود در امور سیاسی اتحادیه اروپا به‌گفته او دخالت نکند.

مایک پنس با انتقادهای زیادی از سوی رهبران اروپایی درباره سیاست خارجی دونالد ترامپ بویژه نسبت به اتحادیه اروپا روبه‌رو است. دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اظهاراتی منفی درباره ناتو و اتحادیه اروپا بیان کرده بود.

آقای ترامپ گفته بود که دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به دنبال بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شوند. او همچنین ناتو را به عنوان یک مانع توصیف کرده بود و گفته بود که اتحادیه اروپا از هم خواهد پاشید. این گفته‌ها نگرانی رهبران اتحادیه اروپا را به‌دنبال داشته است.

با این‌حال مایک پنس در روزهای گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد آمریکا از ناتو به شدت حمایت می‌کند.

اسکات لوکاس استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه بیرمنگام درباره اینکه آیا سفر مایک پنس به بروکسل نشانه‌ای از تغییر این سیاست واشنگتن است، می‌گوید:

«در صورتی تغییر مواضع است که مشاوران عملگرای آقای ترامپ دست بالا را داشته باشند. من فکر می‌کنم مایک پنس دیدگاه‌های خودش را بیان کرده. او معتقد است که باید با اتحادیه اروپا و ناتو روابط با ثباتی داشته باشد. مایک پنس باید به واشنگتن برگردد و نه تنها به دونالد ترامپ گزارش دهد، بلکه باید به گروهی از مشاوران رییس‌جمهوری هم گزارش دهد.»

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپایی هم روز دوشنبه پیش از دیدار با مایک پنس معاون رییس‌جمهوری آمریکا گفت که ایالات متحده نیاز به اتحادیه اروپا متحد و قوی دارد.

با این‌حال مایک پنس معاون ریاست‌جمهوری آمریکا درباره آینده همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا صحبتی نکرد. این همکاری‌ها در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما مذاکره شده بود اما دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که توافق اقتصادی با اتحادیه اروپا در زمان ریاست‌جمهوری او اجرا نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG