لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

« اوصاف بکار برده شده برای چاوز در تعارض با اصول اسلامی است»


استقبال محمود احمدی‌نژاد از هوگو چاوز در پاییز ۱۳۸۹ در تهران
استقبال محمود احمدی‌نژاد از هوگو چاوز در پاییز ۱۳۸۹ در تهران
واکنش محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهوری ايران به مرگ هوگو چاوز، رييس‌جمهوری تازه درگذشته ونزوئلا با انتقاداتی همراه بود.
احمد خاتمی، از اعضای هيات رييسه مجلس خبرگان پيام تسليت آقای احمدی‌نژاد برای درگذشت هوگو چاوز را «زياده‌روی، چالش‌زاو تنش‌زا» خواند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:32 0:00
لینک مستقیم

او در حاشيه سيزدهمين نشست مجلس خبرگان درباره پيام محمود احمدی‌نژاد گفت:
«رييس‌جمهوری خودش می‌داند که اين پيام در حوزه‌های دينی عکس‌العمل دارد. می‌شد يک پيام ديپلماتيک داد و وارد حوزه‌های اعتقادی نشد. همتای يک رييس‌جمهور در يک کشور ديگر از دنيا رفته و طبيعی است که رييس‌جمهوری ما هم بايد تسليت بدهد اما من ورود در مباحث اعتقادی در اين پيام را درست نمی‌دانم.»
محمود احمدی‌نژاد در پيامی به نيکولاس مادورو، معاون رياست‌جمهوری ونزوئلا در حالی‌که مرگ آقای چاوز را مشکوک می‌خواند، گفت ترديدی ندارد که او بازخواهد گشت و به همراه مسيح و تنها باقی‌مانده از نسل پاکان، جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی ياری خواهد کرد.
حسن يوسفی اشکوری، دين‌پژوه ساکن آلمان درباره اين گفته‌های محمود احمدی‌نژاد به راديو فردا می‌گويد:« اگر آقای احمدی‌نژاد با معيار دين و اسلام سنتی خود که ايدئولوژی ايشان در مهدويت تجلی دارد، داوری کرده باشد، اين حرف کاملا بی‌ربط و کاملا خلاف مبانی اعتقادی خودش و همه مسلمانان است. زيرا از ديدگاه اسلامی کسی که مسلمان است و شيعه است، آنهم شيعه دوازده امامی خالص، اهل نجات است و بقيه همه گمراه هستند. حالا اگر آقای احمدی‌نژاد با اين معيار داوری کند که ظاهرا بايد با همين معيار داوری کرده باشد، تمام اوصافی که درباره چاوز بکار برده، نادرست است و خلاف است و در تعارض بنيادين با اصول مسلم اسلامی قرار دارد.»
اگر آقای احمدی‌نژاد با معيار دين و اسلام سنتی خود که ايدئولوژی ايشان در مهدويت تجلی دارد، داوری کرده باشد، اين حرف کاملا بی‌ربط و کاملا خلاف مبانی اعتقادی خودش و همه مسلمانان است.
حسن یوسفی اشکوری

محمود احمدی‌نژاد در پيام تسليت خود هوگو چاوز را شهيد راه پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی معرفی کرد. حسن يوسفی اشکوری، دين‌پژوه ساکن آلمان درباره استفاده از واژه شهيد برای هوگو چاوز می‌گويد:« کسی را می‌توان شهيد دانست که در راه خدا به شهادت رسيده باشد و در راه خدا مبارزه کرده باشد. آيا آقای چاوز که ظاهرا يک مارکسيست و سوسياليست تمام‌عيار بوده و اساسا به خدا و دين باور ندارد، چگونه می‌تواند شهيد لقب داده شود و در کنار مسيح يا امام دوازدهم شيعيان قرار بگيرد؟»
آقای احمدی‌نژاد درباره آنچه مرگ مشکوک هوگو چاوز می‌خواند توضيح بيشتری نداد اما در روزهای گذشته معاون رياست جمهوری ونزوئلا ادعای دخالت آمريکا در بيماری چاوز را مطرح کرده بود. پيشتر خود هوگو چاوز گفته بود که آمريکا در بروز بيماری سرطان او نقش داشته است.
محمود احمدی‌نژاد همچنين چهارشنبه شانزدهم اسفندماه را به پاس قدرشناسی از هوگو چاوز، در ايران عزای عمومی اعلام کرد.
اين نخستين بار است که در ايران برای درگذشت رييس کشور ديگری که مسلمان هم نيست، عزای عمومی اعلام می‌شود.

حسين عليزاده، ديپلمات مستعفی ساکن فنلاند در گفت‌وگو با راديو فردا می‌گويد چنين اتفاقی بی‌سابقه است:« در مورد مرگ آقای حافظ اسد که بی‌ترديد استراتژيک‌ترين متحد جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته بوده، ما نديديم که در جمهوری اسلامی عزای عمومی برای او اعلام کنند. شانتاژ تبليغاتی بسياری کردند، پيام تسليت آنچنانی گفته شد، رييس‌جمهوری وقت به مراسم تشييع جنازه او رفت. اما اعلان عزای عمومی هرگز نشد. برای درگذشت پاپ ژان‌پل دوم که مقام سياسی برجسته‌ای بود و در عين‌حال مقام مذهبی هم بود، برای مادر ترزا که خدمات او برای جامعه بشريت قابل انکار نيست، هيچگاه اعلام عزای عمومی نشد. آنهم با چنان مضامينی که در پيام آقای احمدی‌نژاد ديديم. در واقع اعلام عزاداری برای آقای چاوز خود به نوعی اعلام عزاداری برای جامعه مذهبی ايران است. درحاليکه خود آقای احمدی‌نژاد تنها فردی است که در ايران برای چاوز عزادار است.»
در اينکه اين اقدام يک اقدام سياسی بوده به تعبير آقای بروجردی، همين بس که اگر اين عزا، عزای عمومی بوده و گسترده، چگونه است که ما شاهد پيام تسليتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای آقای چاوز نيستيم.
حسین علیزاده

علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در واکنش به اعلام عزای عمومی از سوی محمود احمدی‌نژاد، اين حرکت را يک بازی سياسی خواند و گفت به طور حتم استفاده از عناوينی مانند رجعت برای فردی مانند چاوز با مبانی اسلامی و عقيدتی مسلمانان سازگاری ندارد و طرح چنين موضوعاتی تنها موجب ايجاد مساله جديدی در جامعه و ايجاد تنش می‌شود.
حسين عليزاده، ديپلمات مستعفی ساکن فنلاند در اين باره می‌گويد:« در اينکه اين اقدام يک اقدام سياسی بوده به تعبير آقای بروجردی، همين بس که اگر اين عزا، عزای عمومی بوده و گسترده، چگونه است که ما شاهد پيام تسليتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای آقای چاوز نيستيم. چگونه است که مراجع تقليد، شخصيت‌های مهم کشوری و ديگر قوای کشور هيچ پيام تسليتی در غم عزيز تازه‌درگذشته‌ای که از سوی آقای احمدی‌نژاد شهيد نام گرفته، صادر نشده؟ »

حسین علیزاده در ادامه می‌گوید:« با اين کار آقای احمدی‌نژاد يک عزای عمومی برای جامعه سياست‌زده ايران بوجود آمده که همه معتقدات مردم، آتيه کشور و تمام سرمايه‌های ايران در کف دست يک نفر مورد بازی سياسی قرار گرفته است.»
به گزارش سايت خبری نامه، حجت‌الاسلام طباطبايی معروف به استاد اخلاق، اعلام عزای عمومی برای هوگو چاوز در ايران را «يک حرکت اشتباه» ناميد و گفت ادعاهای رييس جمهوری در مورد رجعت چاوز همراه با مسيح و امام دوازدهم شيعيان نه وجه شرعی دارد و نه وجه قانونی.
عوض حيدرپور، نماينده مجلس هم پيام تسليت محمود احمدی‌نژاد را «بی‌ربط‌ترين» پيامی دانست که می‌شد به گفته او درباره درگذشت يک فرد داد. او همچنين گفت دولت حق نداشت دراين باره عزای عمومی اعلام کند.
وبسايت «تابناک» از رسانه‌های منتقد دولت، در يادداشتی از اين اعلام عزا انتقاد کرده و پرسيده است «چطور دولت برای زلزله تابستان در آذربايجان اعلام عزای عمومی نکرده و با يک روز تاخير و آن هم صرفا در سطح استان آذربايجان شرقی اعلام عزا کرده بود؟»
وبسايت تابناک همچنين به حادثه واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی در مسير اردوی راهيان نور برای بازديد از مناطق جنگی ايران اشاره کرده که عزای عمومی در پی نداشت.
وبسايت تابناک همچنين نوشته: «درگذشت علمای بزرگ و سرشناس ملی، بروز اتفا‌ق‌های دلخراشی چون سوختن نوجوانان شين‌آبادی، غرق شدن مسافران اتوبوس دريايی در خليج فارس، سقوط هواپيمای مسافربری در اروميه و موارد متععد مشابه، مايه اعلام عزای عمومی در ايران نشده اما وخامت حال و بهبودی نسبی چاوز هربار با واکنش رييس دولت ايران مواجه شده و سرانجام مرگ وی در چنين سطحی بازخورد می‌گيرد.»
در همين‌حال محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون قانون اساسی رييس‌جمهوری در پاسخ به اعتراض‌ها نسبت به پيام تسليت محمود احمدی‌نژاد به درگذشت هوگو چاوز گفت که نبايد بحث‌های فرعی را نسبت به اصل موضوع برجسته کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ميرتاج‌الدينی همچنين گفت چاوز يک شخصيت انقلابی و مبارز بود که با الهام گرفتن از آرمان‌های آيت‌الله خمينی تربيت شده بود.
هوگو چاوز چهارده سال رييس‌جمهوری ونزوئلا بود و در زمان رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد ۱۳ بار به ايران سفر کرد. آقای احمدی‌نژاد هم تاکنون شش بار به ونزوئلا رفته است. او قرار است برای بار هفتم و برای شرکت در مراسم خاک‌سپاری هوگو چاوز به ونزوئلا سفر کند.
هوگو چاوز روز جمعه به خاک سپرده می‌شود.
XS
SM
MD
LG