لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

چندین حمله انتحاری در بغداد دستکم ۷۰ تن کشته شدند


دود ناشی از حمله انتحاری روز یکشنبه در بغداد
دود ناشی از حمله انتحاری روز یکشنبه در بغداد

مقام‌های عراقی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام کردند که در جریان چند حمله انتحاری در محله شیعه‌نشین بغداد دستکم ۷۰ تن کشته شده‌اند. گروه حکومت اسلامی مسوولیت یکی از این حملات را برعهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از این حملات در محله شعب در شمال شرقی بغداد رخ داد که دستکم ۳۴ کشته و ۷۵ زخمی بر جای گذاشت. به گفته یک مامور پلیس، ابتدا انفجاری در کنار دیوار سیمانی یک بازار روی داد و هنگامی که مردم برای کمک به مجروحان آمدند یک بمبگذار انتحاری در بین جمعیت بمب خود را منفجر کرد.

انفجارهای روز سه‌شنبه، ‌شمار کشته شدگان حملات گروه خلافت اسلامی در یک هفته گذشته را به بیش از ۲۰۰ نفر رسانده است. در یکسال گذشته با شدت گرفتن حملات علیه داعش، این گروه کنترل خود را بر بسیاری از مناطق عراق از دست داده است.

برپایه این گزارش و به گفته مقام‌های عراقی، افراد گروه حکومت اسلامی با عقب رانده شدن از مناطق تحت اشغال خود، برای کم جلوه دادن شکست‌هایشان دست به حملات در داخل شهر‌ها می‌زنند.

این در حالی است که بحران سیاسی در عراق و بن بست دولت در به کارگرفتن سیاستمداران کاردان، توجه مقام‌های ارشد را به مسائل داخلی و ثبات سیاسی معطوف کرده و به گفته مقام‌های امنیتی از مبارزه علیه داعش دور نگهداشته است.

برخی از تحلیلگران معتقدند که گروه خلافت اسلامی برای استفاده از بحران سیاسی در عراق و غیرمشروع جلوه دادن تلاش‌های دولت، موج تازه‌ای از حملات در شهرهای عراق را آغاز کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، زمان کوتاهی پس از حملات محله شعب، یک خودروی انتحاری در بازار میوه محله شیعه نشین «دورا» در جنوب بغداد منفجر شد که حداقل هشت کشته و ۲۲ زخمی برجای گذاشت.

در محله «شهرک صدر» در شرق بغداد نیز یک خودروی انفجاری در بازار محلی ۱۸ تن را کشت و بیش از ۳۵ تن را زخمی کرد.

محلات تجاری و عمومی در مناطق عمدتاً شیعه نشین بغداد چون بازار‌ها که شاهد حضور شمار زیادی از مردم است غالباً هدف افراد گروه سنی داعش است تا عدم توانایی دولت در اداره کشور را بیشتر نشان دهد. اما گروه خلافت اسلامی حملات خود را در شهرهای دیگر نیز به انجام می‌رساند.

روز یکشنبه، در شهرک تاجی در ۲۰ کیلومتری بغداد نیز یک خودروی انفجاری در تجهیزات گاز طبیعی این منطقه منفجر شد که دستکم ۱۴ کشته و ۲۷ زخمی برجای گذاشته بود.

به گفته معاون وزیر نفت عراق، روز سه شنبه کارکنان این مجتمع به محل کار خود بازگشتند و تولید آن به میزان پیش از حمله بازگشته است.

بر پایه این گزارش با وجود پیروزی نیروهای دولتی در میدان‌های مبارزه علیه داعش، رهبران سیاسی عراق همچنان در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند و دو هفته پس از هجوم افراد طرفدار مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه به «منطقه سبز» هنوز مجلس عراق جلسه‌ای تشکیل نداده است.

XS
SM
MD
LG