لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

«مطالعات جوامع فارسی‌زبان»، از دوشنبه تا سارایوو


ششمین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی جوامع فارسی زبان روز دوشنبه اول سپتامبر برابر با ۱۱ شهریور در شهر سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین آغاز شد.

در این همایش ده‌ها مقاله درباره زبان‌شناسی، ادبیات و تاریخ ارائه می‌شود.

از امیرمصدق کاتوزیان گزارشگر رادیوفردا که در این همایش حضور دارد درباره برنامه های همایش امسال این انجمن پرسیده ایم.



please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

امیر مصدق کاتوزیان: این کنفرانس که امسال در ساریوو برگزار می‌شود ششمن گردهمایی انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان است. نهادی است که دانشگاهی‌ها تاسیس کرده اند و الان ۱۷ سال از زمان تاسیس آن می‌‌گذرد. تا حالا در پایتخت‌ها و شهرهای مهم جهان برگزار شده این گردهمایی‌ها. در [شهر] دوشنبه تاجیکستان بوده قبلا اولین کنفرانس آن در سال ۲۰۰۳. یروان بوده ارمنستان، تفلیس گرجستان، لاهور پاکستان، حیدرآباد هند و الان در ساریوو، بوسنی هرزگوین است که دارد برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه این کنفرانس با حضور فارسی زبانان از سراسر دنیا هست چه برنامه‌هایی در آن ارائه می‌شود؟

۱۷۸ سخنران به معنی این است که ۱۷۸ مقاله است. این مقالات در مورد گستره‌های مختلفی است که به همه جوامع فارسی زبان ربط پیدا می‌کند. از ادبیات و زبان گرفته تا تاریخ و مسایل دیگری که به جوانب گوناگون فرهنگ این کشورها برمی‌گردد. و استادهای خیلی شناخته شده از ژاپن گرفته تا آمریکای شمالی و کانادا. از سه قاره گرد آمده‌اند در این کنفرانس.

میهمان‌هایی هم از ایران آمدند. درست است؟

در حاشیه این کنفرانس از محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر، با حضور او قدردانی خواهد شد. در این جلسه قدردانی احمد کریمی حکاک استاد دانشگاه مریلند و رییس مرکز روشن در آن دانشگاه بر نوشته‌های محمود دولت‌ آبادی مرور می‌کند و آریانا برکشلی پیانیست و سولیست ارکستر در ایران در سالهای پیش از انقلاب قطعاتی از باخ، امین‌الله حسین و علیرضا مشایخی را خواهد نواخت.
خودم هشت نفر را بهشان برخوردم تا امروز که از ایران آمدند. البته تا شنبه این کنفرانس هم در جریان است. من همه میهمانانی را که آمدند ندیدم. امشب خانم داشتند سخنرانی می‌کردند و صحبت‌هایشان را ارائه می‌دادند، از جمله خانم دکتر پروانه پور شریعتی یکی از مورخان ایران باستان در دانشگاه ایالتی اوهایو است و رییس کنفرانس است و رییس این انجمن در این دوره. در حاشیه این کنفرانس از محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر، جای خالی سلوچ و رمان‌ها و نوشته‌های دیگر داستانهای دیگر از جمله داستان آخر او «سرهنگ» یا «کلنل» تقدیر و قدردانی خواهد شد. در این جلسه قدردانی که سه‌شنبه شب برگزار خواهد شد احمد کریمی حکاک استاد دانشگاه مریلند و رییس مرکز روشن در آن دانشگاه بر نوشته‌های محمود دولت‌ آبادی مرور می‌کند و آریانا برکشلی پیانیست و سولیست ارکستر در ایران در سالهای پیش از انقلاب قطعاتی از باخ، امین‌الله حسین و علیرضا مشایخی را خواهد نواخت و به این ترتیب بزرگداشت او برگزار خواهد شد. در شب‌های دیگر هم سپیده رییس سادات شاگرد پریسا خواننده سرشناس موسیقی سنتی ایران به اجرای موسیقی خواهد پرداخت و تصنیف‌هایی اجرا خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG