لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۳

خواب مسکن در دومین ماه سال


یک کارگر ساختمان در تهران
یک کارگر ساختمان در تهران

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که این بازار در دومین ماه امسال نیز با کاهش مواجه بوده و همچنان این بازار در خواب است.

بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران، تدوین شده است، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شدن از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با اردیبهشت‌ماه پارسال، کاهشی دو دهم درصدی (۰.۲ درصد) داشته است.

در ماه مورد گزارش همچنین، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار و ۲۶۵ واحد رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال، با ۴۱ درصد کاهش مواجه بوده است.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه امسال نیز بیانگر کاهش شمار معاملات نسبت به فروردین پارسال بود.

شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دو ماه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال با کاهش حدوداً ۴۰ درصدی (۳۸.۹- درصد) مواجه بود.

شمار دادوستدهای انجام‌شده در دو ماه نخست امسال به ۱۹ هزار و ۱۸۰ فقره معامله رسید.

متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران، طی دو ماه نخست امسال هم به بیش از سه میلیون و ۸۱۷ هزار تومان رسید که در مقایسه با دو ماه نخست پارسال، رشدی کمتر از دو درصد (۱.۷ درصد) را تجربه کرد.

در این گزارش بانک مرکزی تصریح شده است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل هفت میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بوده که در منطقه سه شهرداری تهران قرار داشته است. کمترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی اردیبهشت‌ماه امسال، در محدوده منطقه ۱۸ شهرداری تهران با قیمت دو میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

در این گزارش، آماری از توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهرداری شهر تهران نیز ارائه شده است که نشان می‌دهد پررونق‌ترین بازار خریدوفروش مسکن در دومین ماه امسال متعلق به منطقه پنج شهرداری تهران تعلق داشته است که سهمی بیش از ۱۲ درصد از کل معاملات خریدوفروش مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه امسال را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش، مناطق چهار، دو و ۱۵ شهرداری تهران در رتبه‌های بعدی رونق خریدوفروش زیربنای مسکونی شهر تهران در ماه مورد گزارش بودند.

اگرچه بانک مرکزی در بخشی از گزارش خود آمارهای ارائه‌شده که بیانگر افت قیمت و تعداد معاملات خریدوفروش مسکن در شهر تهران هستند را غیرقابل‌تعمیم به سراسر ایران دانسته و تأکید کرده است که این آمارها نمی‌تواند بیانگر تحولات رکود و رونق در حوزه ساخت‌وساز باشند، اما آمارهای مربوط به شمار خریدوفروش‌های انجام‌شده و همچنین مجوزهای صادرشده برای ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی در گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در ماه‌های اخیر، چندان امیدوارکننده نیست و نشان می‌دهد که تحرک در این بخش مهم از اقتصاد ایران، اندک است.​

از همین رو دولت و بانک مرکزی با طراحی برنامه‌هایی همچون راه‌اندازی صندوق تسهیلات مسکن یکم و امکان اعطای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی به خانه‌اولی‌ها در شهر تهران، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و اجازه دادن به‌تمامی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن، درصدد رونق بخشی به این حوزه هستند تا از رهگذر تحرک بخشی به حوزه مسکن و ساختمان، رونق اقتصادی را به اقتصاد ایران بازگردانند.

XS
SM
MD
LG