لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

زنجیره انسانی در اعتراض به دفن غیراصولی زباله در کوهدشت


رسانه‌های محلی از تجمع مردم دهستان خوشناموند در اعتراض به بحران زیست‌محیطی ناشی از دفن زباله‌های شهر کوهدشت لرستان که در مجاور این دهستان قرار دارد خبر دادند.

به گزارش روز پنج‌شنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) وب‌سایت محلی کشکان٬ این تجمع در روز جهانی زمین پاک برگزارشده و معترضان یک زنجیره انسانی تشکیل دادند.

آنها همچنین با حمل نوشته‌هایی خواستار توجه مسئولین به حفظ محیط‌زیست منطقه و سلامت خود شده‌اند.

پیش‌ازاین نیز رسانه‌های محلی و سراسری از وضعیت نابسامان امحای زباله‌های شهری در دل طبیعت کوهدشت انتقاد کرده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها٬ در کوهدشت که نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر جمعیت دارد٬ روزانه ده‌ها تن زباله تولید می‌شود.

فقدان سیستم دفع زباله و مدیریت پسماندها در این شهر٬ نه تنها برای ساکنان آن مشکلات بسیاری ایجاد کرده٬ بلکه رها شدن فاضلاب و معدوم کردن زباله‌های کوهدشت در اطراف شهر ازجمله دهستان خوشناموند٬ ساکنان مناطق اطراف آن را نیز گرفتار کرده است.

آن‌طور که رسانه‌های محلی استان لرستان گزارش کرده‌اند٬ علاوه بر انباشت زباله در مناطق تفریحی و گردشگری، حاشیه جاده‌ها، ورودی‌ها و خیابان‌های کوهدشت، «ردپای زباله را می‌شود در سطح این شهر و حتی در خیابان و محل رفت‌وآمد عابرین مشاهده کرد.»

در گزارش‌های محلی٬ شهروندان از بوی تعفن ناشی از سوزاندن زباله و تجمع حیوانات و حشرات در محل دفن زباله ابراز نارضایتی کرده و نسبت به امکان بروز مشکلات بهداشتی جدی برای خود و خانواده‌هایشان اظهار نگرانی کرده‌اند.

پیش‌ازاین نیز خبرگزاری ایسنا با انتشار تصاویر دفن غیراصولی زباله‌ها در کوهدشت٬ زندگی روزانه مردم این شهر در کنار زباله‌ها را به تصویر کشیده بود.

این خبرگزاری نوشته بود که «کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های کوهدشت از زباله‌ها لبریز شده است. سطل‌های زباله جوابگوی انباشت آنها نیست و گویا عجله زیادی برای جمع‌آوری آنها از محل زندگی مردم و محل بازی بچه‌ها وجود ندارد و سرگردان در خیابان‌های کوهدشت رها مانده‌اند.»

حمید طولابی٬ رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کوهدشت نیز سال ۹۴ گفته بود در شهر کوهدشت روزانه ۸۰ تن زباله تولید می‌شود که ۱۰ سال است به ۱۵ کیلومتری شهر منتقل و در آنجا دپو می‌شوند.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از احسان صلاحی٬ کارشناس محیط‌زیست استان لرستان نوشته وضعیت نابسامان دفع پسماند و فاضلاب در شهرستان کوهدشت٬ یکی از «مهم‌ترین جنبه‌های ضعف مدیریتی در ارگان‌های مربوطه ازجمله شهرداری و شرکت آب و فاضلاب این شهرستان محسوب می‌شود.»

آقای صلاحی با اشاره به اینکه این دفع غیراصولی٬ نه تنها کوهدشت٬ بلکه بخش‌ها و روستاهای تابع آن را به‌صورت جدی‌تری تحت تأثیر قرار داده٬ از «مشکلات حاد تنفسی» برای ساکنین روستاهای اطراف و کشاورزان خبر داده بود.

وی همچنین نسبت به‌احتمال وقوع حریق در اثر آتش زدن زباله‌ها از سوی افراد غیرمسئول در این منطقه که شامل زمین‌های کشاورزی، مراتع و جنگل‌های بلوط است نیز ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG