لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

تورم مواد غذایی همچنان پیشتاز افزایش قیمت‌ها


تعطیلات نوروزی به سر نیامده، مرکز آمار ایران، روایت خود از شاخص تورم در مناطق شهری ایران در اسفندماه سال ۹۲ را اعلام کرد.

براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم در اسفندماه سال ۹۲ به ۳۲.۱ درصد رسید که نسبت به نرخ تورم در بهمن ماه پارسال، کاهشی ۱.۶ درصدی داشت.

نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه سال ۹۲ نسبت به نرخ تورم ماه مشابه سال قبل از آن، کمتر از ۲۰ درصد بود که از موفقیت نسبی در کنترل نرخ تورم خبر می‌دهد.

با حساب و کتاب مرکز آمار ایران، شاخص تورم در سال ۱۳۹۲ در ‌‌نهایت در عدد ۳۲ و یک دهم درصد آرام گرفت.

بالا‌ترین نرخ تورم در سال ۱۳۹۲ بر اساس این گزارش مرکز آمار ایران، در مهرماه رقم خورده که عدد تغییرات نرخ تورم به بیش از ۳۶ درصد رسید.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوارهای شهر ایران در پایان سال ۹۲، شاخص بهای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات همچنان با اختلافی فاحش از شاخص بهای کالاهای غیرخوراکی و خدمات حرکت کرده‌است.

براساس این گزارش شاخص بهای گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان سال گذشته به رقم ۴۴.۴ درصد رسید، حال آنکه شاخص بهای کالاهای غیرخوراکی و خدمات، در همین دوره، به کمی بیشتر از ۲۷ درصد رسید.

بررسی تغییرات قیمت ده کالای منتخب سبد رادیو فردا در اسفندماه سال گذشته نیز این روند رشد قیمتی را تایید می کند که در جداول زیر قابل پیگیری است.

در جدول شماره یک، تغییرات قیمت این ده کالای خوراکی و آشامیدنی، در اسفندماه سال ۹۲ نسبت به بهمن ماه پارسال بررسی کرده است. میانگین وزنی تغییرات قیمت این ده قلم کالایی در اسفندماه ۹۲ نسبت به بهمن ماه پارسال، افزایشی ۱۵ درصدی داشت که نسبت به تغییرات ماههای گذشته کم‌تر بود.

جدول شماره یک:
ردیف نوع کالا/ کیلوگرم بهمن ماه ۹۲ اسفندماه ۹۲تغییر/درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۷۴۲۷.۲۵ ۷۴۱۳ ۰.۱-
۲ لوبیا چیتی ۱۰۰۲۵.۵ ۹۷۶۲ ۲.۶-
۳ روغن مایع/ یک لیتری ۴۸۹۷ ۴۸۹۵ ۰.۰۴-
۴ قند ۲۶۷۷.۵ ۲۶۷۷ ۰.۰۱-
۵ سیب‌زمینی ۲۳۵۳ ۲۹۷۱ ۲۶.۲۶
۶ پیاز ۱۵۸۳ ۱۷۷۶ ۱۲.۱۹
۷ گوجه‌فرنگی ۳۴۲۵.۲۵ ۲۶۱۶ ۲۳.۶۲-
۸ تخم‌مرغ / شانه ۳۰ عددی ۹۴۳۱.۲۵ ۹۵۵۳ ۱.۲۹
۹ گوشت مرغ ۶۶۶۱.۷۵ ۶۶۸۳ ۰.۳۱
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۳۱۲۷۱ ۳۱۶۸۳ ۱.۳۱
قیمت‌ها به تومان - منبع: گزارش‌های بانک مرکزی ایران

در جدول شماره دو، روند تغییرات قیمت این سبد کالای منتخب، در فاصله اسفندماه سال ۹۲ با مدت مشابه سال قبل از آن، مقایسه شده است که میانیگن ساده تغییرات قیمت این سبد کالایی در این دو مقطع زمانی، رشدی نزدیک به ۳۱ (۳۰.۶۷) درصد را تجربه کرده‌است.
بیشترین رشد قیمتی در این دو مقطع زمانی مربوط به سیب‌زمین است که در این دوره زمانی رشدی در حدود ۱۷۴ درصد داشته است.

جدول شماره دو:
ردیف نوع کالا/ کیلوگرم اسفندماه ۹۱ اسفندماه ۹۲ تغییر/درصد
۱برنج داخله درجه یک ۵۶۰۳.۷۵ ۷۴۱۳ ۳۲.۲۸
۲ لوبیا چیتی ۷۰۴۴ ۹۷۶۲ ۳۸.۵۸
۳روغن مایع/ یک لیتری ۳۷۷۰ ۴۸۹۵ ۲۹.۸۴
۴ قند ۲۰۸۸.۵ ۲۶۷۷ ۲۸.۱۷
۵ سیب‌زمینی ۱۰۸۴.۵ ۲۹۷۱ ۱۷۳.۹۵
۶ پیاز ۲۰۶۶.۷۵ ۱۷۷۶ ۱۴.۰۶-
۷ گوجه‌فرنگی ۲۴۹۶.۵ ۲۶۱۶ ۴.۷۸
۸ تخم‌مرغ / شانه ۳۰ عددی ۷۷۲۶ ۹۵۵۳ ۲۳.۶۴
۹ گوشت‌ مرغ ۶۳۳۴.۲۵ ۶۶۸۳ ۵.۵
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۳۷۷۰۰ ۳۱۶۸۳ ۱۵.۹-
قیمت‌ها به تومان - منبع: گزارش‌های بانک مرکزی ایران

و بالاخره در جدول شماره سه، تغییرات قیمتی این سبد کالایی در زمستان سال ۹۲ با زمستان سال ۹۱ مقایسه شده است، براساس این جدول، میانیگن قیمت این سبد رد این دو بازه زمانی، رشدی حدود ۴۲ (۴۱.۷۴) درصد را نشان می‌دهد.
در این دو بازه زمانی، بیشترین رشد قیمتی را سیب زمینی به ثبت رسانده که در این دوره زمانی بیش از ۱۸۴ درصد رشد کرده است، کمترین رشد قیمتی نیز در این دو مقطع زمانی،‌ مربوط به پیاز است.

جدول شماره سه:
ردیف نوع کالا/ کیلوگرم زمستان ۹۱ زمستان ۹۲ تغییر/ درصد
۱برنج داخله درجه یک ۶۰۸۱ ۷۴۲۰ ۲۲
۲ لوبیا چیتی ۶۴۷۷.۷۵ ۹۹۷۷ ۵۴
۳روغن مایع/ یک لیتری ۳۷۶۵ ۴۸۷۸۲۹.۵۶
۴ قند ۲۱۱۹ ۲۶۷۳ ۲۶.۱۴
۵ سیب‌زمینی ۸۸۵ ۲۵۱۷ ۱۸۴.۳۴
۶ پیاز ۱۵۳۲.۷۵ ۱۵۶۶ ۲.۱
۷ گوجه‌ فرنگی ۲۱۶۱ ۳۱۴۵ ۴۵.۵۳
۸ تخم‌ مرغ / شانه ۳۰ عددی ۷۴۴۱ ۹۵۵۶ ۲۸.۴۱
۹ گوشت‌ مرغ ۵۶۵۳.۷۵ ۶۶۳۶.۷۵ ۱۷.۳۸
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۲۹۴۶۰ ۳۱۸۰۱.۶ ۷.۹۴
قیمت‌ها به تومان - منبع: گزارش‌های بانک مرکزی ایران

کنترل نرخ تورم، یکی از مهم‌ترین مسایل دولت نوپای حسن روحانی است که عملا از مردادماه پارسال، کنترل دستگاه اجرایی را دردست گرفت.

حال به نظر می‌رسد که آقای روحانی و مدیران اقتصادی‌اش در کنترل نرخ تورم توفیق داشته‌اند ‌و آنگونه که او خود در پیام نوروزی‌اش گفته به دنبال ادامه راه آمده در ۷ ماه گذشته و پیگیری آن در سال جاری هستند.

اما رسیدن به این هدف برای دولت به این سادگی‌ها نیست، ‌کنترل نرخ تورم مستلزم اجرای سیاست‌ها و پیگیری برنامه‌هایی است که رکود دیگر چالش اقتصاد ایران را تعمیق می‌کند.
با این حال، حسن روحانی، وعده داده که سال ۹۳، سال رونق اقتصادی هم باشد.

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس، در بیان مشکلات دولت در کنترل هم‌زمان تورم و رونق بخشی به تولید به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی همراه خواهدبود و همچنین به نگرانی از کسری بودجه سال‌ آینده اشاره می‌کند.

این اقتصاددان از سویی دیگر نیم‌نگاهی نیز به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی دارد که به باور او می تواند بر شاخص‌های کلان اقتصادی ایران، اثرگذار باشد.

آقای روحانی در گزارش تلویزیونی خود به مناسبت یکصد روزگی کار دولت خود، وعده کرده بود که نرخ تورم در پایان سال ۹۲ به رقم ۳۵ درصد برسد، این وعده بر اساس روایت مرکز آمار ایران حتی یک ماه زود‌تر از پایان سال ۹۲، در بهمن ماه محقق شد.

اما روایت بانک مرکزی که معمولا در موضوع تورم، روایت غالب و مورد استناد کار‌شناسان اقتصادی است تا بهمن ماه، تحقق وعده رییس دولت را تایید نمی‌کرد.

در بهمن ماه سال ۹۲، بانک مرکزی نرخ تورم را ۳۶ و ۷ دهم درصد اعلام کرده است، برای تحقق وعده رئیس‌جمهوری ایران این رقم باید برای اسفندماه سال ۹۲ یک و هفت دهم درصد دیگر کاهش یابد، امری که به نظر می‌رسد چندان دور از ذهن نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG