لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

مسعود کردپور: شش حکم اعدام برای کردهای متهم به محاربه


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
از ایران خبر می رسد که بر احکام صادره اعدام برای فعالان سیاسی کرد یکی افزوده شده است.

دادگاهی در ایران، منصور آروند اهل مهاباد را به اتهام محاربه از طریق همکاری با آنچه «گروههای معاند نظام» نامیده شده، به اعدام محکوم کرده است. بنا براین گزارش متهم می تواند ظزف ۲۰ روز به صدور این حکم اعتراض کند.

مسعود کردپور روزنامه نگار در بوکان به رادیو فردا می گوید این خبر را هم بندان منصور آروند در زندان ارومیه، تایید کرده اند.

گفت و گو با مسعود کردپور روزنامه نگار در بوکان درباره حکم اعدام برای منصور آروند

مسعود کردپور: از زندان هم‌بندی‌های ایشان تماس گرفته‌اند. البته خود ایشان هم قبلا تماس گرفته بود که بازداشت شده. از پارسال تابستان ایشان در زندان بودند تا اینکه جدیدا حکم‌شان در این هفته اخیر صادر شده و حکم اعدام هم صادر شده.

منصور آروند در این تماس به شما گفت با چه حزب یا سازمان یا گروهی فعالیت داشته؟

اکثر این افرادی که بازداشت می‌شوند در رابطه با احزابی هستند که در خارج از کشور فعال هستند به صورت وسیع ولی در داخل کشور هم افرادی به نفع اینها فعالیت دارند یا عضویت دارند یا همکاری دارند. هرکسی که با این احزاب ارتباط داشته معمولا بعد از مدتی احکامی در رابطه با فعالیت این افراد صادر می‌شود. بیشترین حکم الان الان احکام سنگین اعدام است. البته حکم محاربه از ۵ سال زندان تا اعدام هست که بیشتر حکم اعدام صادر می‌شود و حداکثر مجازات پیش‌ بینی شده در قانون برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

مبنای حکم محاربه چه بوده؟ منصور آروند مسلح بوده؟

به محض اینکه این افراد فعالیتی داشته باشند به اتهام محاربه محکوم می‌کنند. با توجه به احزابی که این افراد متهم شدند به فعالیت به نفع این احزاب اکثرا منحله شده‌اند و فعالیت‌شان را سالهاست که غیرقانونی اعلام کرده‌اند، هر فردی یا شهروندی به نفع این احزاب فعالیت داشته باشد یا هواداری کند یا عضویت داشته باشد حکم محاربه محسوب می‌شود و حکم محاربه هم معمولا اعدام هست.

آقای آروند وکیل تعیینی یا تسخیری داشته؟

فضا امنیتی است و کمتر وکیل‌هایی هستند که هزینه این را بپردازند که بتوانند از افراد دفاع کنند. وکیل‌هایی هم که قبلا دفاع می‌کردند معمولا از تهران می‌آمدند. آقای بهرامی هم چندین بار آمدند این منطقه و از تعدادی از شهروندان مثل فرزاد کمانگر هم دفاع کردند ولی نتیجه‌ای به آن صورت نداد و دیدید که آنها هم اعدام شدند. با توجه به نظر نهادهای امنیتی معمولا حکم صادر می‌شود. اکثر این محکمه‌ها به صورت نهانی و پنهانی هستند. کسی از چند و چون صدور حکم اطلاعی ندارد.

این حرفتان کلی بود. به طور خاص اطلاع دارید آقای آروند وکیل‌شان تعیینی بوده یا تسخیری؟

البته خودشان هنوز اعلام نکرده‌اند که وکیل داشتند ولی فکر نمی‌کنم به آن صورت وکیلی در محکمه‌ ایشان حضور داشته و توانسته باشد دفاع کند. تاکنون اطلاعی در رابطه با این که وکیلی از ایشان دفاع کرده باشد و یا سایر متهمانی که بازداشت شده‌اند. سامان نسبی هم دیروز باز به اعدام محکوم شد که هنوز خبری در رابطه با... که وکیل داشته باشد که ازشان دفاع کند به ما نرسیده.

حکم‌های اعدامی که اخیرا برای فعالان سیاسی به گفته شما فعال در احزاب غیرقانونی کرد صادر شده کدامها بودند؟

در این دو سه سال اخیر احکام بسیار سنگینی در رابطه با متهمانی که بازداشت می‌شوند صادر می‌شود. در ۹ ماه اخیر شش حکم اعدام صادر شده. که دو شهروند سردشتی ماه گذشته با اسامی ابراهیم عیسی پور و سیروان نژاوی حکم اعدام گرفته‌اند. سامان نسیم هم باز در هفته اخیر حکم اعدام گرفته، آریو حبیب افشاری هم از قبل باز حکم اعدام داشتند. یعنی تعداد احکام اعدامی که در روزها و ماه‌های اخیر صادرشده بسیار زیاد هست. با توجه به اینکه مسوولان بارها اعلام کرده‌اند که امنیت در کردستان برقرار هست، دلیلی وجود ندارد احکام به این سنگینی برای شهروندان یا افرادی که فعالیتی داند به نحوی، صادر شود و چهره جمهوری اسلامی حتی در نهادهای بین‌المللی هم تضعیف شود و هزینه بسیاری هم برای کشور به وجود بیاید در این رابطه. صدور این احکام توجیه امنیتی ندارد، توجیه قانونی هم ندارد. به آن صورتی که باید صادر شود.
XS
SM
MD
LG