لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

«بازار مسکن دچار سونامی کاهش قیمت نشده است»


خبرگزاری مهر در گزارشی از کاهش قیمت خانه و سومین سونامی بازار مسکن خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از مشاهدات خبرنگار خود می‌نویسد که «آغاز روند کاهشی قیمت‌ها در بازار مسکن موجب شده که بساز و بفروش‌ها که تاکنون آپارتمان‌ها را نمی‌فروختند برای فروش به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند.»

رادیو فردا در این زمینه با مدیر یکی از بنگاه‌های معاملات املاک تهران که ۵۰ سال سابقه کار دارد گفت و گو کرده و از او پرسیده که آیا آن گونه که خبرنگار مهر می‌گوید در بازار مسکن تهران سونامی رخ داده است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم

مدیر یک بنگاه معملات املاک (تهران): اصلا سونامی نبود. سونامی یعنی توفان. سونامی یعنی طغیان. یعنی به هم خوردن. ولی چرا، توی این یک هفته یک مقدار کند شده. روند رو به بالا وجود ندارد. ما یک خانه‌ای که می‌گفتیم هشت و نیم، نوساز، گاها مالک تا دو هفته پیش می‌گفت ۹ تومن کمتر نیاور. ولی الان همان هشت و نیم تثبیت شده. دیگر بالا نرفته. احتمالش هم هست که اگر همین وضعیت باشد مالک ها بیایند بگویند آقا ما پول لازمیم. حالا هشت تومن هم بیاورید.

خب این دلیلش چیست؟ به خاطر کاهش قیمت ارز و سکه است؟

یک بوی مثبت دارد می‌آ‌ید دیگر. موقعی که بوی مثبت آمده، یک آقایی دارد حرف مثبت می‌زند...‌ آقای روحانی... خب این بی تاثیر نبوده. موقعی که قیمت دلار سیصد تومن آمده پایین. ما توی این دو هفته افزایش قیمت نداشتیم. یک. واقعا قیمت‌هایمان هفتگی بالا می‌رفت. وحشتناک بود. یعنی همینطوری بی نظم، بی در و پیکر. توی این دو هفته قیمت که بالا نرفته یک مقدار یک بویی هم از پایین دارد می‌آید. یعنی همان هشت و نیم که داشت می‌شد ۹ تومن الان همان هشت و نیم تثبیت شده. یعنی اگر چانه هم بزنند شاید هشت و دویست هم بدهند.

گفتید یک بوهایی دارد می‌آید. منظورتان چیست؟

یعنی من اگر مثلا به یک آقای سازنده بروم بگویم آقا آن خانه ات را که هشت و نیم گفته بودی دو هفته پیش ما هشت و دویست بیاوریم، زیاد نمی‌گوید نه. قبلا می‌گفت آقا من گذاشتم دو ماه دیگر بدهم ده تومن. چرا؟ چون این ها یک مقدار چک دارند.

خب. این طوری می‌شود گفت که نقش بساز و بفروش‌ها هم توی این موضوع مثبت بوده.

نشکستند که آقا. مثلا دویست تومن قیمت را اگر چانه بزنیم حاضرند بیایند پایین. آنها ده واحد هر کدام دارند. باید یک واحد را بفروشند بتوانند قرض‌هایشان را بدهند و ۹ واحد را این بی انصاف‌ها نگاه می‌دارند. شیوه شان به همین شکل است. حالا ما می‌گوییم که توی این قصه ای که به وجود آمده یک واحد پول‌لازم شدند شاید دویست سیصد تومن زیر قیمت بدهند. قیمتی که خودشان تازه تعیین کردند. بهمن بوده متری شش تومن. الان شده متری هشت و نیم تا ۹ تومن. چه اتفاقی افتاده؟ کلنگی شب عید بوده متری یازده تومن. چه اتفاقی افتاده از شب عید الان شده پانزده تومن؟

این همه جای تهران حاکم است؟

من فقط و فقط عباس آباد کار می‌کنم. این نمی‌تواند بی ارتباط با همه جا باشد.

با این وضعیت، بازار کشش خرید دارد؟

خانه الان دو قسمت شده. یک سری پولشان را آوردند توی این کار. کسر است. شغل شده الان. آن موقع اگر ۴۰ درصد آدمها می‌توانستند خانه بخرند بفروشند الان شده ده درصد آدمها. همین ده درصد دارد خرید و فروش می‌‌کند. ما باید یک کاری کنیم آنهایی که پولشان را آوردند توی این شغل از این شغل خارج شوند. از عید تا الان گران نشده. همان قیمت خودش مانده. و گرنه انتظار داشتند بعد از انتخابات دو میلیون گران کند. چرا؟‌ چون تمام سازنده‌ها زنگ می‌زنند آقا فعلا نیار تا انتخابات. اینها منتظر انتخابات بودند که دو میلیون گران شود.

چرا چنین انتظاری داشتند؟

صحبت‌هایی که آقای روحانی کرد که آقا ما با دنیا درتعامل هستیم و این توی بازار بسیار اثرمند بود. یعنی خود حکومت الان بیاید سخنرانی راجع به مسکن نکند. راجع به دلار و تعامل دنیا و همه اینها وارد شود خود به خود مسکن می‌آید پایین.

درباره اجاره مسکن هم همینطور است؟

اجاره که وحشتناک تر است آقا! این صحبت‌ها روی اجاره هیچ تاثیری نداشته. روی فروش داشته.

حالا در بحث خرید فکر می‌کنید که قیمت‌ها به همین شکل ثابت بماند؟

نه. نه. پایین می‌آید. ثابت باقی نمی‌ماند. چیزی در بازار به عنوان قیمت ثابت نداریم. چون می‌دانید با این قیمت‌ها کسی خریداری نکرده. زمانی که قیمت یک سال دو سال ثابت بماند قیمت ثابت می‌ماند. این قیمت‌ها سه چهار ماه است بالا رفته. کسی پول ندارد. بساز بفروش گران کرده. الان اگر همین وضع بماند خود بخود اینها پول‌نیازند. باید پول معمار بدهند،‌ آهنگر بدهند. نجار بدهند. بعدش بیایند تک تک و احدهایشان را بفروشند. همین وضع دو ماه بماند،خود به خود می‌آیند توی بازار هر کدام با متری پانصد تومن ارزان تر می‌فروشند.
XS
SM
MD
LG