لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

«ایرانسل» و عذرخواهی «کلید طلایی» از اهل سنت


بدسلیقگی بود، به قول وبسایت خبری حزب‌الله، یا اشتباهی غیرعمدی، آنگونه که شرکت همکار ایرانسل می‌گوید، هرچه بود بالاخره پس از چند روز مبارزه مسالمت آمیز اهل سنت ایران، که بیشتر آن هم بر روی اینترنت گذشت، حالا شرکت تلفن همراه ایرانسل عذرخواهی رسمی شرکت همکارش را اعلام می‌کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که هفته پیش از طرف شرکت ایرانسل پیامکی برای مشترکان فرستاده شد. با عنوان مسابقه اسوه عدالت. یکی از سووال‌ها هم این بود: فریب خورده شیطان که از قاضیان دوران امام علی بود. مشترکان می‌توانستند یکی از این دو گزینه را به عنوان پاسخ انتخاب کنند: الف) شریح قاضی، ب) عمربن الخطاب.

از پنجشنبه هفته پیش صفحه‌ای بر روی شبکه اجتماعی فیس بوک قرار گرفت با نام کمپین سراسری تحریم شرکت ایرانسل، که از مردم می‌خواست سیم‌ کارتهای ایرانسل خود را بشکنند و یا آن را به دور اندازند و از این پس هم از خدمات ایرانسل استفاده نکنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:50 0:00
لینک مستقیم

جلال جلالی زاده، استاد فقه اهل سنت در دانشگاه‌های ایران و نماینده پیشین سنندج در مجلس شورای اسلامی به رادیو فردا می‌گوید:

بحث بحث ایرانسل نیست. بحث این است که چرا باید ما در جامعه خودمان به هر شخص، به هر گروه به هر شرکت یا سازمان اجازه بدهیم که حتی در مسابقه بیاید از شخصیت‌های مورد احترام جامعه هزینه کند و واقعا جای تاسف است که در جامعه ما چنان یاران پیامبر بی‌ارزش شده اند که علنا به صحابه پیامبر توهین می‌کنند. من فکر می‌کنم که این روند یک روند بسیار بدی است.

مولوی عبدالحمید، رهبر اهل سنت حنفی مذهب ایران و امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته‌اش گفت: ایرانسل باید از ملت ایران، هم از جامعه شیعه و هم سنی، به دلیل این اهانت عذرخواهی کند. زیرا به هر مذهبی اهانت شود برای همه ناگوار است.

مولوی عبدالحمید همچنین از مسوولان قوه قضاییه خواست با برخورد قاطع به هیچ شرکت یا موسسه‌ای اجازه ندهند با کلمات موهن به اعتقادات مردم اهانت کند. یک روز پس از اعتراض و درخواست امام جمعه اهل سنت زاهدان دادستان عمومی و انقلاب سیستان و بلوچستان علیه مدیر عامل شرکت ایرانسل به اتهام تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقدسات اهل سنت اعلام جرم کرد.

همزمان شرکت ایرانسل بخش مسابقه خود را از دسترس مشترکان خارج کرد تا این که روز یکشنبه ایرانسل با انتشار بیانیه‌ای مسایل حقوقی مربوط به شرکت‌های همکار را بر عهده خود آن شرکت‌ها دانست و در عین حال عذرخواهی شرکت «کلید طلایی»، طراح سوال مسابقه را رسما اعلام کرد. لحظاتی پیش از اعلام عذرخواهی ایرانسل جلال جلالی زاده به رادیو فردا گفت:«باید به نظر من اگر این کار از روی آگاهی صورت گرفته مسببان باید مجازات شوند و اگر ناآگاهانه بود... می‌تواند بیاید رسما عذرخواهی کند از اهل سنت و از تکرار این اهانت‌ها خودداری کنند.»

شرکت کلید طلایی در عذرخواهی خود می‌گوید: «این موسسه صمیمانه تقاضا دارد تا عذرخواهی صادقانه‌اش را به دلیل اشتباه صورت گرفته پذیرا باشند».

در همین حال، به دنبال اعتراض به مسابقه پيامکی شرکت ايرانسل برای مشترکان، محمد مرزيه، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی زاهدان نيز گفته که عليه اپراتور ايرانسل اعلام جرم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ محمد مرزيه گفته است:« مواضع وحدت‌آميز رهبری و نص قانون در اعلام جرم عليه اپراتور ايرانسل را مدنظر قرار داده‌ايم. »
XS
SM
MD
LG