لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

حجم تجارت خارجی تا پایان مرداد به ۳۵٫۸ میلیارد دلار رسید


حجم تجارت خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید
حجم تجارت خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید

جدیدترين گزارش گمرک ایران از عملکرد تجارت خارجی در پنج ماه نخست امسال نشان می‌دهد که ارزش تجارت خارجی ایران به ۳۵ میلیارد دلار و ۸۵۰ میلیون دلار رسیده و همچنان تراز تجاری ایران، مثبت و در حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش آماری که روز چهارشنبه، سوم شهریور منتشر شد، میزان صادرات غیرنفتی ایران در این دوره زمانی به ۱۹ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار رسی که رد مقایسه با ارزش صادرات غیرنفتی در دوره مشابه پارسال رشدی ۱۰٫۲۲ درصدی را تجربه کرد.

همچنین در این گزارش تصریح شده است که میزان واردات ایران در پنج ماهه نخست سال به مرز ۱۶ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار رسید که این میزان واردات نسبت به دوره مشابه پارسال، کاهشی در حدود ۳ درصد را نشان می‌دهد.

در مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در این دوره زمانی با احتساب میعانات گازی و گاز مایع به رقم ۳۵ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار رسید. ارزش کل تجارت خارجی ایران در این پنج ماه نسبت به دوره مشابه پارسال، رشدی ۵٫۸ درصدی داشته است.

در پنج ماه اول امسال میعانات گازی، صدرنشین كالاهای صادراتی ایران بود و میزان صادرات میعانات گازی در این مدت، به سه ميليارد و ۲۷۰ ميليون دلار رسید که البته نسبت به مدت ماشبه پارسال، ۹٫۲۱ درصد کاهش داشت.

گازهای طبیعی مایع شده با يك ميليارد و ۹۴۰ ميليون دلار در رتبه بعدی اقلام عمده صادراتی در این دوره زمانی قرار دارد.

پس از آن به ترتيب گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده، روغن‌های سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين و پروپان مايع شده در جایگاه بعدی اقلام عمده صادراتی ایران در پنج ماه نخست سال قرار گرفته‌اند.

شماری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی اساسا با قرارگرفتن اعداد وارقام مربوط به کالاهای پایه نفتی در فهرست صادرات غیرمفتی مخالفند و معتقدند که این اقلام و کالاها باید جداگانه مورد محاسبه قرار بگیرند که در آن صورت همچنان تراز تجاری ایران منفی خواهدبود.

تراز تجاری ایران پس از بیش از سه دهه، سال گذشته برای نخستین بار پس از انقلاب سال ۵۷، مثبت شد و صادرات از واردات پیشی گرفت.

مجموع ارزش کالاهای پایه نفتی و محصولات پتروشیمی که در میان پنج قلم عمده کالای صادراتی در این گزارش به انها اشاره شده به بیش از ۷ میلیارد دلار می‌رسد، اگر این رقم را از مجموع ارزش صادرات غیرنفتی در این مدت کم کنیم، تراز تجاری ایران حدودا ۵ میلیارد منفی خواهد شد.

ضمن انکه سهم محصولات پتروشیمی به ارزش هفت میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی که کالاها و محصولاتی با منشاء و پایه نفت محسوب می شوند در صادرات غیرنفتی ایران طی پنج ماه نخست امسال، به بیش از ۲۵ درصد می‌رسد.

بر اساس این گزارش گمرک ایران، عمده‌ترین کالای وارداتی در این پنج ماه، برنج به ارزش ۴۷۶ میلیون دلار است.

پس از برنج، ذرت دامی به ارزش ۴۱۷میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش ۴۱۳ میلیون دلار از جماه اقلام عمده وارداتی به ایران بودند.

قطعات منفصله خودرو به ارزش ۳۴۹ میلیون دلار و انواع وسیله نقلیه به ارزش ۲۸۴ میلیون دلار در جایگاه بعدی اقلام عمده وارداتی ایران قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش گمرک ایران در این مدت، چین همچنان بزرگترین خریدار کالهای ایرانی بود و پس از کشورچین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و جمهوری کره در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره و ترکیه در جایگاه اولین تا چهارمین بزرگترین صادرکنندگان به ایران در این پنج ماه بوده‌اند، در عین حال با افزایش حدود ۳۰ درصدی صادرات کالاهای آلمانی به ایران، نسبت به دوره مشابه پارسال، کشور آلمان نیز به عنوان پنجمین کشور بزرگ صادرکننده کالا به ایران به فهرست صادرکنندگان عمده به ایران، وارد شد.

حجم تجارت ایران و چین در این پنج ماهه، به بیش از هفت میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار رسید که حدود ۲۱ درصد از کل تجارت خارجی ایران را شامل می شود.

XS
SM
MD
LG