لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

«۵۰ فروند هواپیما، به ناوگان هوایی ایران افزوده می‌شود»


خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی ایران از برنامه های دولت پس از اجرای برجام است
خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی ایران از برنامه های دولت پس از اجرای برجام است

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه، از افزوده‌شدن ۵۰ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی ایران تا پایان امسال خبر داد.

روز جمعه خبرگازاری فارس در گزارشی به نقل از منبع آگاهی که نامی از او به میان نیامده‌است، تاکید کرد که تهیه این هواپیماها در قالب «قراداد خرید» است و «اجازه به شرط تملیک» نیست.

به گفته این منبع آگاه «اخیرا دو شرکت هواپیمایی قدرتمند دنیا اعلام کردند که حاضرند در قابل اجازه به شرط تملیک و بدون پیش‌پرداخت، هواپیمای مسافری در اختیار ایران قرار دهند.»

در این خبر به نام این دو شرکت هواپیمایی اشاره‌ای نشده است، اما در عین حال تاکید شده که این دو شرکت گفته‌اند «باید نتایج برجام، واضح‌تر شود.»

یکی از مواردی که به نظر می‌رسد با برداشته‌شدن تحریم‌ها مورد توجه دولت ایران باشد، نوسازی ناوگان هوایی و خرید هواپیماهای جدید است که طی سالها با توجه به تحریم فروش هواپیما و قطعات هواپیماهای آمریکا و پس از آن تشدید تحریم‌های بین‌المللی، توان نوسازی و ارتقای کیفی نداشت.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری های ایران، به زودی دو ایرلاین جدید در ایران آغاز به کار خواهندکرد. یکی از این شرکت‌های هوایی جدید «تهران ایر» نام دارد که مرکز فعالیت آن تهران است و تا امروز ۱۰ فروند ایرباس ۳۲۰ خریده‌است.

اخیرا شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد پیش‌بینی زمان دقیق برای مذاکره با مقامات ایرانی و بحث بر سر نیازهای صنعت هوایی این کشور مشکل است.

شرکت دیگری که قرار است فعالیت خود را از آغاز کند، «نسیم ایر» است که حاصل ادغام چند شرکت ارایه خدمات مسافرتی است که عمدتا خدماتی مسافرتی به شهرهای مذهبی در عراق و سوریه ارایه می کردند و حال قرار است به شرکت هواپیمایی تبدیل شوند.

مرکز فعالیت «نسیم ایر» شهر اصفهان است و تاکنون ۸ فروند هواپیما از مدل بوئینگ ۴۰۰-۷۳۷ خریده است.

پیش از این خبرگزاری فارس شمار بویئنگ‌های خریداری شده را ۱۳ فروند اعلام کرده‌بود که دو فروند از آن متعلق به شرکت هواپیمایی «آسمان» است و سه فروند دیگر از این بویئنگ‌ها به شرکت هواپیمایی «کاسپین» تعلق دارد.

هواپیما‌های خریداری شده، دست‌دوم هستند و بالای ۱۵ سال عمر دارند، اما بر اساس دستورالعمل صادرشده جدید وزیر راه و شهرسازی ایران، ورود و خرید هواپیماهای دست‌دوم بالای ۱۵ سال ممنوع شده است.

اخیرا شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد پیش‌بینی زمان دقیق برای مذاکره با مقامات ایرانی و بحث بر سر نیازهای صنعت هوایی این کشور مشکل است.

ایران امیدوار است در یک دهه آینده حدود ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید از شرکت آمریکایی بوئینگ خریداری و جایگزین ناوگان فرسوده خود کند. قدمت برخی از هواپیماهای موجود در ایران به پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بر می‌گردد.

در همین حال برخی خبرگزاری تسنیم، به نقل از مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از انجام گفت‌وگوها و مذاکراتی با دو شرکت سازنده هواپیما، ای تی ار ATR فرانسه و بی ای ئیBAE انگلیس برای خرید هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ نفر خبر داد.

بر اساس گفته های اسعدی سامانی، هر ایرلاین ایرانی به طور متوسط در حال مذاکره برای خرید سه تا پنج فروند از این هواپیماهاست.

پیش بینی می شود در جریان سفر حسن روحانی به فرانسه، یکی از محورهای گفت‌و‌گوهای هئیت ایرانی با طرف فرانسوی، موضوع نوسازی ناوگان هوایی ایران و خرید هواپیماهای جدید باشد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران در خردادماه امسال ضمن سفر به فرانسه، از نمایشگاه صنایع هوانوردی در پاریس دیدار کرد. آخوندی همچنین در آن سفر با وزیر حمل‌و نقل فرانسه و رئیس هیئت اجرایی شرکت ایرباس مذاکره کرد.

XS
SM
MD
LG