لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

مخالفت دبیر جامعه مدرسین با برگزاری کنسرت در قم


برگزاری کنسرت موسیقی در شهر قم که واکنش‌های متعددی از سوی روحانیون این شهر به همراه داشته اینک وارد فاز تازه‌ای شده است.

روز یکشنبه یازدهم مهر ماه دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محمد یزدی، با اعتراض به برگزاری کنسرت در قم گفته که «بیشتر» برنامه‌های وزارت ارشاد دولت حسن روحانی «مشتمل بر منکرات» است.

او با انتقاد شدید از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خواسته است سیاست‌های خود را تغییر دهد و در مسائل فقهی دخالت نکند.

محمد یزدی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حسن روحانی گفته «غیرت روحانیت و اسلامیت‌تان ایجاب می‌کند که اگر این قبیل چیزها را بشنوید و ببینید٬ نتوانید تحمل کنید».

لینک مستقیم

پیشتر حسن روحانی در اعتراض به کسانی که مانع برگزاری کنسرت در شهر مشهد شده بودند از وزیر ارشاد خواسته بود در برابر این افراد کوتاه نیاید: «یک جا یک کنسرت می‌خواهد برقرار شود یک مجلس قانونگذاری فوراً به راه می‌افتد. من نمی‌دانم ما در مملکت‌مان یک جا بیشتر نداریم و آن مجلس شورای اسلامی است، هر کس صبح بلند شد هر تریبونی پیدا کرد که نمی‌تواند قانونگذاری کند. وزیر ما هم نباید تبعیت کند».

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش گفته اگر فیلم کنسرت را ندیده بود شاید چنین تصمیمی نمی‌گرفت و علت اصلی واکنش تند وی نسبت به برگزاری کنسرت در قم دیدن فیلم و عکس‌های به گفته وی زننده این کنسرت بوده است.

این در حالی است که عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در واکنش به اعتراض روحانیون شهر قم به برگزاری کنسرت به ایرنا گفته بود برنامه‌ای که سه‌شنبه شب تحت هیچ عنوان کنسرت نبوده و چند سرود انقلابی در موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار بوده است.

محمد یزدی گفته است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر قم باید از این سمت استعفا دهد و شهر قم را ترک کند. از دیگر سو نمایندگان استان قم با انتشار بیانیه‌ای برگزاری کنسرت موسیقی در مرکز این استان را محکوم کردند و خواهان برخورد با مدیرکل ارشاد استان قم شدند.

محمدجواد اکبرین پژوهشگر دینی ساکن فرانسه معتقد است دلیل اصلی موضع‌گیری‌های اخیر نسبت به این کنسرت تسویه حساب شخصی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر قم است:

«مدیرکل ارشاد قم، مدیر کلی است که سال‌ها مدیرکل در استان‌های دیگر بوده، حجه الاسلام دانشی آدم با سابقه ایست. پاره‌ای از فشارها که بر ایشان از سوی آقای یزدی و دوستانشان بر ایشان وارد شد برای کنترل یک سری برنامه‌های فرهنگی در قم، ایشان نپذیرفت. در ماجرای موسیقی هم ایشان اعلام کرد ما به نظر افراد گوش نمی‌کنیم و تنها تابع رهبری هستیم. او روی خوشی به برخی از این آقایان نشان نداده و در حال برگزاری یک نمایشگاه مد لباس در شهر قم است. مجموعه این مسائل، نحوه مدیریت و استقلال‌شان، به آقای یزدی و دوستانشان برخورده است و همین ماجرا را بهانه‌ای قرار داده‌اند برای تسویه حساب با او.»

از دیگر سو آیت‌الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه در شهر قم روز یکشنبه، شهر قم را شهر اهل‌بیت(ع) معرفی کرده و گفت: شهر مقدس قم، جای مهمی است، چراکه در روایات، به‌عنوان حرم اهل‌بیت(ع) مطرح‌شده است. گفته می‌شود که مگر شهرها باهم فرقی می‌کنند و هر چیزی که در دیگر شهرها حلال است، در قم هم حلال است. باید به آن‌ها بگوییم که هر حلالی در همه‌جا حلال نیست، چرا این را نمی‌فهمید و درک نمی‌کنید؟

حسن یوسفی اشکوری پژوهشگر مسائل دینی ساکن آلمان معتقد است امر مقدس در اسلام وجود ندارد و تنها امر مقدس ذات خداوند است:

«اولین نکته این است که اصولاً در ذهن و زبان اسلام و مسلمانی و در متون دینی مانند قرآن اصولاً ما چیزی به نام «امر مقدس» نداریم. این واژه «مقدس» تحت تأثیر ادبیات مسیحی وارد اسلام و آن هم اسلام معاصر شده است. نکته دوم این است که روایتی مشهور فقها از پیغمبر اسلام نقل می‌کنند که «حلال محمد حلال إلى يوم القيامه وحرام محمد حرام إلى يوم القيامه» – البته من خودم این را به این شکلی که حداقل الان فهمیده می‌شود قبول ندارم – اما به هر حال طبق دیدگاه خود فقها حلال همیشه حلال است و حرام همیشه حرام. ما امر مقدس، جای مقدس، شخص مقدس، مکان مقدس اساساً نداریم. این مکان مقدس می‌خواهد مسجد باشد، کعبه باشد، امامزاده باشد، خانه پیغمبر باشد، قبر پیغمبر باشد، ما امر مقدسی نداریم.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تهدید دولت، درباره احتمال برخورد به گفته این بیانیه «مردم متدین» با برگزاری کنسرت‌ها در ایران و «خسارت‌های مادی و معنوی غیر قابل جبران» آن هشدار داد.

XS
SM
MD
LG