لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

می در خاورمیانه؛ تقویت روابط پسا«برگزیت»


ترزا می، اولین نخست‌وزیر بریتانیا و نخستین سیاستمدار زن است که در نشست دو روزه شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرده است. شورایی که متشکل از عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت، عمان و امارات متحده عربی است.

خانم می در کنار دیدارهای دو جانبه با رهبران کشورهای عضو این شورا، در یک سخنرانی در این نشست گفت که بریتانیا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مقابل اقدامات ایران که بی‌ثبات‌کننده خواند، حمایت می‌کند.

رادیو فردا درباره سفر نخست وزیر بریتانیا به بحرین و سخنرانی روز چهارشنبه‌اش، با صنم وکیل، پژوهشگر بنیاد چاتم هاوس در لندن، گفت و گو کرده است.

این اولین بار است که یک نخست وزیر بریتانیا به نشست شورای همکاری خلیج فارس رفته است . سال گذشته ما شاهد حضور رئیس جمهوری فرانسه در این نشست بودیم. نظرتان درباره حضور خانم می در این نشست و اهداف او از این اقدام چیست؟

به نظرم، خانم نخست وزیر پیام جالبی را با این اقدام می رساند خصوصا اگر مساله «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و رابطه بریتانیا با اتحادیه اروپا و همچنین با خاورمیانه را در نظر بگیریم. خانم می با شرکت در این نشست درصدد مستحکم کردن رابطه وسیع و طولانی بریتانیا با کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] است. او امیدوار است این روابط قوی بر مبنای منافع مشترک، هم از لحاظ منافع استراتژیک اقتصادی و هم سیاسی برای بریتانیا خوب باشد.

آیا به نظرتان سطح اهمیت منافع سیاسی و اقتصادی ِ این همکاری از دید بریتانیا یکسان ارزیابی می شود؟

این دو در راستای یکدیگر هستند. در فضایی که هنوز هم وضعیت مبهم است، بریتانیا در تلاش برای ایجاد روابط دو جانبه است. رابطه با شورای همکاری خلیج [فارس] به هر دو جنبه منفعت کمک می کند. بریتانیا نمی خواهد روابط اقتصادی خود با این کشورها را از دست بدهد و در عین حال می خواهد از لحاظ استراتژیک در منطقه اهمیت داشته باشد.

ترزا می در سخنان خود در بحرین درباره ایران نیز سخنانی را مطرح کرد. اقدامات ایران را مایه بی ثباتی خواند و گفت بریتانیا در این زمینه از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت می کند و برای مقابله با این اقدامات ایران به این کشورها کمک خواهد کرد. نظر شما درباره این گفته ها چیست؟

کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] خصوصا با هدایت عربستان سعودی، مدت هاست که برای اعمال فشار بیشتر بر ایران به دلیل اقدامات مختلفش در منطقه؛ در عراق، یمن، سوریه، بحرین و لبنان تلاش می کند. چنین پیامی از سوی نخست وزیر بریتانیا، دقیقا آن چیزیست که این کشورها احتیاج دارند تا به بریتانیا به عنوان یک متحد استراتژیک اطمینان داشته باشند، خصوصا در وضعیتی که منطقه به سر می برد یا تردیدهایی که پس از انتخابات در آمریکا ایجاد کرده است، آنها به چنین متحدی نیاز دارند که با سخنانش فشار لازم بر ایران را وارد کند اما در عین حال خانم می همچنان از توافق اتمی با ایران هم حمایت می کند و به نظرم این به همان اندازه مهم است که مورد تاکید قرار بگیرد.

خانم وکیل، وقتی صحبت درباره همکاری و یا سفر نخست وزیر بریتانیا به بحرین مطرح می شود، به دلیل اتهامات مرتبط با نقض حقوق بشر و وجود حکومت‌های استبدادی در این منطقه، خانم می و سایرین مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما آنها می گویند که ارتباط بیشتر با این کشورها می تواند به وضعیت آزادی در این کشورها کمک کند. نظرتان درباره این منطق چیست؟

بله. مسلم است که انتقادهای زیادی به تمایل بریتانیا به توسعه روابطش با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] وجود دارد که گفته می شود هزینه این ارتباطات، موضوعی چون حقوق بشر است که این کشورها به آن اهمیت نمی دهند. به نظرم، این انتقادها به دولت بریتانیا همچنان ادامه خواهد یافت چرا که فکر می کنم نقض حقوق بشر در این کشورها ادامه خواهد یافت. به نظرم، بریتانیا فکر می کند به نفعش نیست که بر جنبه تاریک تر یا مستبدانه این رژیم ها تمرکز کند چون با توجه به خروج از اتحادیه اروپا، از لحاظ استراتژیک و اقتصادی برای دولت خانم می مهم است که پل های قوی تری برای ارتباط با نقاط مختلف دنیا بسازد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG