لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

موج تازه بازداشت وب نگاران حامی محمود احمدی نژاد


سازمان گزارشگران بدون مرز برای آزادی رسانه ها
سازمان گزارشگران بدون مرز برای آزادی رسانه ها
گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که در روز سوم مرداد ماه منتشر شده، در حالی از آزاد شدن یک وبنگار ابراز خرسندی کرده، که یک بازداشت دیگر نگرانی این سازمان مدافع آزادی بیان را برانگیخته است.

آنطور که در این بیانیه آمده، در آخرین روز از ماه تیر محمد حسین نوبختی مدیر سابق سایت نوسازی پس از ۹۹ روز از زندان آزاد شد. او پیشتر نیز در سال ۱۳۸۷ به دلیل انتشار مطلبی درباره نوه آیت الله خمینی بازداشت شده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:41 0:00
لینک مستقیم

اما سه روز بعد، ‌ احمد شریعت، مدیر وبلاگ «ندایی از درون» بازداشت شد که به دلیل عدم توانایی برای پرداخت وثیقه صد میلیون تومانی به زندان اوین منتقل شده است. برخی وبسایت‌ها گزارش داده‌اند که دلیل بازداشت احمد شریعت، نوشته‌های انتقادی او درباره اصولگرایان است.

رضا معینی، ‌مدیر بخش ایران در گزارشگران بدون مرز، می‌گوید این بازداشت بخشی از یک روند است که تا کنون به بازداشت تعدادی از وب نگاران منتهی شده است.

او دراین‌باره به رادیو فردا می‌گوید: «در کشورهایی مثل ایران جنگ قدرت میان جناح‌های مختلف قدرت و در اصل میان درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی می‌تواند و همیشه اینگونه بوده است که تعدادی از رسانه‌ها و روزنامه نگاران را قربانی کرده است. از آغاز سال ۹۱ در ایران به شکل نظاممند، دادستانی تهران، ‌ علیه بسیاری از وبنگاران و فعالان اینترنتی طرفدار آقای احمدی‌نژاد در دادگاه شکایت کرده است. تعدادی از آن‌ها بازداشت و بازجویی شده‌اند. تعدادی با قید وثیقه آزاد شده‌اند و عده‌ای دیگر نیز بازجویی می‌شوند و به شکل موقت در زندان هستند، از جمله این افراد احمد شریعت است که از سوم مرداد ماه بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.»
پیش‌تر در هفته گذشته جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران، در نامه‌ای به آیت الله احمد جنتی، ‌ دبیر شورای نگهبان، نسبت به برخورد با دانشجویان وب‌نگار اعتراض کرده و در نامه خود گفته بودند که این افراد به دلیل انتقاد از عملکرد سران یکی از قوا بازداشت می‌شوند.

رضا معینی در پاریس درباره مطالب این وبلاگ‌ها به رادیو فردا می‌گوید: «در درجه نخست همه این وبلاگ‌ها، ‌آنطور که محتوای این وبلاگ‌ها نشان می‌دهند، در حمایت از دولت و آقای احمدی‌نژاد هستند، ‌اما همه از معتقدان به نظام جمهوری اسلامی هم هستند.»

وی می افزاید «در این رابطه نقد، ‌ نوشته‌ها و گفته‌هایی که درباره رویدادهایی که دیگر رسانه‌های حکومتی نیز به آن‌ها می‌پردازند. مثلا تعدادی از این افراد در رابطه با موضوع اختلاس بازداشت شده‌اند و یا فساد در درون قدرت یا حکومت جمهوری اسلامی. به همین دلیل تا آنجایی که ما دفاع کرده‌ایم، ‌ و در کل از روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی دفاع می‌کنیم که در رابطه با ابراز نظرشان به شکل مسالمت آمیز اقدام کرده‌اند و در این رابطه قربانی شده‌اند.»
بازداشت وبلاگ نویسان حامی دولت محمود احمدی‌نژاد، با واکنش این گروه از وب نگاران مواجه شده است. در تازه‌ترین مورد که احمد شریعت بازداشت شده است، ده‌ها وبلاگ به این موضوع پرداخته‌اند و. در یکی از این موارد نویسنده وبلاگ حرفهایی برای گفتن، دست نوشته‌های شخصی یک طلبه، می‌نویسد که این وبلاگ نویسان تنها جرمشان درخواست اجرای عدالت و مبارزه با آن چیزی است که او اقتدارگرایی می‌خواندش.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG