لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

توضیح وزارت خارجه گرجستان درباره ممنوعیت ورود بدون ویزای ایرانی‌ها


 معاون وزیر خارجه گرجستان
معاون وزیر خارجه گرجستان
آنچه که در هفته‌های گذشته درباره آن گمانه‌زنی می شد، با آغاز ماه ژوئیه، به واقعیت تبدیل شد. گرجستان تصمیم به توقف توافقنامه رفع روادید با ایران گرفت. این درحالیست که این کشور قفقاز جنوبی، در دو سال اخیر، تبدیل به یکی از مقاصد مهم گردشگران ایرانی شده بود و همچنین گروهی از ایرانی‌ها در این کشور سکنی گزیده‌اند.

در هفته‌های گذشته اقدامات دیگری هم در قبال ایرانیان گرجستان انجام شده بود. مقام‌های گرجستان از بسته شدن ۱۵۰ حساب بانکی در ارتباط با ایرانی‌ها خبر دادند. اقدامی که در راستای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شده است. برای بررسی تصمیم جدید دولت گرجستان درباره نحوه ورود ایرانی‌ها به این کشور رادیو فردا نظر داوید جالاقانیا، معاون وزیر خارجه گرجستان را جویا شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:49 0:00
لینک مستقیم


ما باید این موضوع را در قالب رویکرد کلی ِ دولت گرجستان به موضوع سیاست‌های مهاجرت نگاه کنیم. متاسفانه در سال‌های گذشته این سیاست‌ها به درستی تنظیم نشده بود. و ما هم‌اکنون تلاش می‌کنیم که این سیاست‌ها را بر مبنای چالش‌های پیش روی کشورمان از جمله مثلا امنیت مرزهایمان تنظیم کنیم.

یکی از اقداماتی که ما در حال انجام آن هستیم، تجدید نظر در این سیستم، رفع ویزا بین کشورمان با کشورهای دیگر هستیم. گرجستان در مجموع با بیش از صد کشور چنین قراردادی دارد، که در بیشتر موارد این موضوع یکجانبه است و تنها گرجستان به شهروندان این کشورها اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهد.
اما با ایران این قرارداد دو جانبه بود.
بله ، این با ایران و تنها دو سه کشور دیگر بوده که ما توافقی دو جانبه برای رفع ویزا داشتیم. با ایران سه سال پیش این توافق امضا شد و از ابتدای سال ۲۰۱۱، بیش از دو سال پیش ، به اجرا در آمد. بنا بر بندی از همین توافقنامه با ایران، ما موظف بودیم، دو هفته پیش از اعمال تغییرات، طرف ایرانی را از تصمیم خود آگاه کنیم. از همین رو ما در روز ۱۷ ژوئن ، ۲۷ خرداد، طرف ایرانی را مطلع کردیم که از روز اول ژوییه، دهم تیرماه، تغییرات اعمال خواهد شد.

در این دوره دو هفته‌ای، ما امکانات را در مرزهایمان و دفاتر مربوطه و همچنین سفارت‌های گرجستان در کشورهای مختلف فراهم کردیم، تا ایرانی‌ها با مشکلی مواجه نشوند و بتوانند بدون دردسر درخواست ویزا بکنند.
این بدین معناست که ایرانی ها یا در کشور خودشان یا در مرز گرجستان می توانند درخواست ویزا کنند؟
بله آنها می‌توانند هر دو راه را انتخاب کنند. چه در سفارت گرجستان در ایران، یا کشورهای دیگر درخواست ویزا بکنند، یا اینکه در زمان ورود به گرجستان، قیمت این ویزا هم سی و پنج دلار خواهد بود.
این تصمیم در زمانی اعلام شده است که در روزهای اخیر شاهد گزارش‌های مختلفی خصوصا در رسانه‌های غربی بودیم که از افزایش سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در گرجستان سخن می‌گفت و همچنین برخی می‌نوشتند که ایران از گرجستان برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند. وزارت دادگستری گرجستان هم در همین روزها از بسته شدن ۱۵۰ حساب بانکی مرتبط با ایرانی‌ها خبر داده بود. آیا این یک تصادف است که این تصمیم در چنین زمانی اتخاذ شده یا با نظام تحریم‌های بین ‌المللی علیه ایران ارتباط دارد؟
بله. این یک تصادف بود. این اقدام ما بخشی از تغییرات در سیاست‌های جامع در این زمینه است. این تصمیم هم نه در وزارت خارجه بلکه در دولت گرجستان گرفته شده و می‌توان گفت اقدامی مستقل است. و ارتباطی با جنبه های دیگر ارتباط با ایران ندارد.
منظور مثلا تحریم های بین‌المللی علیه ایران است؟
بله. موضوع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع دیگریست. گرجستان هم به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد، موظف به رعایت این تحریم‌هاست. این موضوع عجیب و مخفی‌ای نیست و طرف ایرانی ما هم از آن آگاه است. اما تاکید می‌کنم که این موضوع ارتباطی با مسئله ویزا ندارد.
آیا این اقدام در رابطه با سایر کشورهایی که گرجستان با آنها توافقنامه رفع ویزا امضا کرده هم انجام شده است یا خیر؟
بله. این تصمیم برای سایر کشورها هم اجرا خواهد شد. اما همانطور که گفتم بنا بر توافقنامه بین ایران و گرجستان، ما باید دو هفته زودتر این موضوع را اطلاع می‌دادیم. اما درباره سایر کشورها، که این توافق یکجانبه است، باید تغییراتی در قانون گرجستان اعمال شود که ما منتظر اضافه شدن این قانون هستیم.
به هر حال توافقی که سه سال پیش در این زمینه به دست آمده بود، در راستای ارتقای روابط دو کشور بوده است. فکر می‌کنید این تصمیم چه تاثیری بر روابط دو جانبه ایران و گرجستان داشته باشد؟
این نظر شخصی من نیست. بر مبنای واکنش طرف ایرانی می‌گویم ،‌مثلا من خودم با سفیر ایران در گرجستان دراینباره صحبت کردم،‌ که آنها به خوبی دلیل ما و منطق ما برای این اقدام را درک کردند. مسلم است که خیلی خوشحال نبودند از این موضوع اما آن را درک کردند. آنها هم موافق بودند که این موضوع تاثیر منفی ای بر روابط نخواهد داشت؛ چه روابط دولت‌ها و چه سفر شهروندان ایرانی به سوی گرجستان. من معتقدم که این تصمیم ما، مانع بلندی بر سر راه ایرانی‌هایی که مشتاق به سفر به گرجستان هستند نخواهد بود
این نظر شما البته در زمانی مطرح می شود، که برخی ایرانی های مقیم گرجستان که در آنجا زندگی و کار می کنند، در هفته‌های اخیر با مشکلاتی در زمینه ویزا و همچنین بانک مواجه شده اند. فکر می‌کنید تصمیم جدید دولت شما، چه تاثیری در وضعیت این افراد داشته باشد؟

من راستش خیلی از این مشکلات اطلاع ندارم. شاید منظورتان بسته شدن برخی حساب‌های بانکی باشد.
نه فقط در بانک بلکه در مورد دریافت ویزای اقامت برای کسانی که هم اکنون در تفلیس مشغول کار هستند. ما در رادیو فردا در این زمینه گزارش‌هایی دریافت کردیم که نشان می‌دهد این افراد باید برای ادامه اقامت، هر ۴۵ روز یکبار از کشور خارج شده و دوباره به گرجستان بازگردند.
بله اما به نظرم اینها پرونده های خاص هستند. من تاکید می‌کنم که هیچ تحرکی و روندی در این کشور بر ضد حضور ایرانی‌های در گرجستان وجود ندارد. اگر کسی با مشکلی مواجه می‌شود باید یادآوری کنم که این باید از طریق قانون و حق پیگیری شود. و مطمئننا مسئولان گرجی در این زمینه، بر مبنای همین حق و قانون انجام وظیفه می‌کنند.

اما اقدامی کلی در این زمینه علیه حضور ایرانی‌ها وجود ندارد. همین دیروز در تفلیس، یک رویداد اقتصادی با حضور دهها شرکت ایرانی و گرجی آغاز به کار کرد. در نتیجه من فکر می‌کنم کسی نمی‌تواند مخالف این موقعیت و روابط دو جانبه بین دو کشور ،‌با سیاست‌های درست و شفاف، باشد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG