لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

«شاید با فشار سیاسی بیشتر، نازنین زودتر به خانه بازگردد»


نازنین زاغری راتکلیف و فرزندش گابریلا
نازنین زاغری راتکلیف و فرزندش گابریلا

نازنین زاغری‌ - رتکلیف ۳۷ ساله است و تابعیت دو گانه ایرانی - بریتانیایی دارد. او فروردین ماه سال جاری به همراه فرزند دو ساله‌اش گابریلا، پس از سفری به ایران و در آستانه بازگشت به بریتانیا بازداشت شد و حال برای او ، بدون آنکه اتهامش اعلام شود، حکم پنج سال زندان صادر شده است.

پرونده این شهروند ایرانی - بریتانیایی، از جمله مباحث مورد گفتگو، در دیدار رییس جمهوری ایران، و نخست وزیر بریتانیا در روز سه شنبه بود. حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با ترزا می دیدار کرد و اگرچه رسانه های ایران درباره این موضوع سکوت کرده‌اند، اما آنطور که دفتر نخست وزیر بریتانیا گفته است، خانم می مراتب نگرانی خود را درباره پرونده نازنین زاغری، پس صدور حکم زندان، به اطلاع رییس جمهوری ایران رسانده است.

درباره این دیدار، رادیوفردا با ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری گفتگو کرده است.

آقای رتکلیف شما خود در نیویورک به سر می برید؛ شهری که محل برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل است و حسن روحانی و ترزا می در حاشیه آن با هم دیدار کردند. آیا چنین دیداری و مطرح شدن پرونده همسرتان، هدف حضور شما در نیویورک است؟

بله من امیدوار بودم که ترزا می نخست وزیر بریتانیا به صورت شخصی، درباره پرونده همسرم با رییس جمهوری ایران صحبت کند. امیدوارم که خودم هم طی این روزها، یک نامه را درباره همسرم، به رییس جمهوری ایران برسانم. هدف از سفر ما به نیویورک مطرح کردن ِ هر چه بیشتر پرونده نازنین بود. اما اینکه خود نخست وزیر درباره این پرونده صحبت کرده آشکارا نشان می دهد که این یک اولویت شخصی برای اوست که نازنین و فرزندمان گابریلا هر چه زودتر به خانه بازگردند و به نظرم این یک پیام مهم است.

آیا اطلاع دارید که مقام‌های ایرانی چه واکنشی به این صحبت داشتند؟

نه اطلاع ندارم. قرار است در روزهای آتی دیداری با دفتر ماموریت بریتانیا در نیویورک داشته باشیم و شاید آن موقع اطلاعات بیشتری بگیریم. اما یک بار هم که ترزا می و حسن روحانی، حدود یک ماه پیش تلفنی گفتگو کردند و تا آنجایی که من اطلاع دارم، تنها درباره پرونده صحبت شد و پاسخی از سوی ایران داده نشده بود. به هر حال این پرونده در مقطع حساسی قرار دارد و قرار است درخواست تجدید نظر بدهیم ، امیدواریم که آقای روحانی بتواند ترتیبی دهد که مرحله تجدیدنظر عادلانه انجام شود و تمام این اتهامات رفع شوند و نازنین بتواند هر چه زودتر به خانه اش بازگردد.

بله، آخرین خبر صدور حکم پنج سال زندان بود و حال شما ازتجدید نظر صحبت می کنید. سوالم درباره همسرتان است. آیا با او در زندان ارتباط دارید و اطلاع دارید که وضعیت او چگونه است؟

خانواده او حدود پنج روز پیش دیداری داشتند و برخی اعضای خانواده برای اولین بار از زمان بازداشت در شش ماه پیش، او را می دیدند و شوکه شده بودند که او چقدر لاغر شده و موهایش کم شده است. اما می گویند او باثبات به نظر می رسد و فکر کنم اول این روند بود که وضعیت فیزیکی او اصلا خوب نبود و آن دوران بازجویی های سنگین بود.

من حدود دو هفته پیش که حکم او اعلام شد، با او صحبت کردم و خب او خیلی غمگین بود چرا که نمی تواند گابریلا را ببیند و یک پنجم زندگی فرزندمان را در زندان بوده، اما او در عین حال عصبانی بود و این اولین بار در این شش ماه بود که من می شنیدم او عصبانی است و من آن را نشانه‌ای مثبت دیدم چرا که او هنوز توان این را دارد که عصبانی باشد و مبارزه کند و بگوید این حکم احمقانه است و به من می گفت تو این مدت کمپین کردی و دولت بریتانیا مذاکره کرده و این موضوع حل نشده است. و در عین حال از صحبتی که من با خانواده سایر افراد می کنم، این یک روند طولانی خواهد بود که حال بعد از زندان او بتواند به مشکلات روانی این دوران غلبه کند و به زندگی عادی بازگردد. اما نکته مثبت برای من این بود که او از من ، دولت بریتانیا و دولت ایران عصبانی بود که چرا باید به عنوان یک اهرم فشار استفاده شود.

شما از اهرم فشار صحبت می کنید. آیا مطلع هستید که این اهرم به چه منظور استفاده می شود، و آیا چیزی هست که دولت ایران در قبال آزادی همسرتان از بریتانیا می خواهد؟

این موضوعی پیچیده است و فکر نمی کنم این الزاما ارتباطی به دولت ایران داشته باشد و می تواند مرتبط با سایر نهادهای قدرت در ایران باشد و نازنین توسط سپاه پاسداران بازداشت شده است. از سوی آنها در مقاطع مختلف پیام های متفاوتی به گوش می رسد. ابتدا این بود که این برای فشار بر دولت بریتانیا برای یک توافق است، بعد از این بود که شاید تبادلی می خواهند انجام دهند و در نهایت به نظر می آید موضوع چیز دیگریست. این موضوعی به شدت سیاسی است.

این جای تعجب ندارد که حکم او یک روز پس از افزایش سطح روابط دیپلماتیک بین تهران و لندن اعلام می شود یا این جای تعجب ندارد که یک لبنانی با اقامت آمریکا، در زمان سفر آقای روحانی به نیویورک به ده سال زندان محکوم می شود. در نتیجه یک جنگ سیاسی در داخل ایران در جریان است که پرونده نازنین و سایرین به عنوان گرو در آن استفاده می شود . اینکه آنها برای آزادی نازنین چه می خواهند من نمی دانم و دولت بریتانیا هم می گوید نمی داند اما من احساس می کنم که هر چه بتوانم فشار سیاسی را افزایش دهم، دولت بیشتر ترغیب می شود که این موضوع را حل کند و او نازنین به خانه بازگردد

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG