لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

رییس بانک مرکزی ایران با وزیر خزانه‌داری آمریکا «دیدار می‌کند»


جک لو، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا
جک لو، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا

معاون روابط عمومی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داد که جک لو وزیر خزانه‌داری ایالات متحده قرار است امروز با ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا، نظر جان دروبنیک را درباره صحت و سقم گزارش‌های مربوط به برنامه دیدار این دو مقام ایرانی و آمریکایی در روز پنجشنبه پرسید که وی در ای‌میلی این خبر را تایید کرد.

هنوز گزارشی درباره موضوعات احتمالی مورد بحث میان ولی‌الله سیف و جک لو منتشر نشده است.

رییس بانک مرکزی ایران شامگاه چهارشنبه برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول به آمریکا رفت. آقای سیف همچنین قرار است بامداد جمعه در «شورای روابط خارجی» آمریکا سخنرانی کند.

از سال ۲۰۱۳ میلادی که جک لو هدایت وزارت خزانه‌داری آمریکا را به عهده گرفته است، این نخستین بار است که با رییس بانک مرکزی ایران دیدار می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

رییس بانک مرکزی و وزیران اقتصاد ایران پیشتر برای شرکت در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول به آمریکا سفر کرده بودند اما احتمالا این نخستین بار از سال ۱۳۵۷ است که رییس بانک مرکزی ایران با یک وزیر خزانه‌داری آمریکا ملاقات می‌کند.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که در روزهای گذشته، اظهارات متعددی پیرامون اقدامات دولت آمریکا برای تسهیل برخی تحریم‌ها برای شرکت‌های غیرآمریکایی که تمایل به معامله با ایران دارند مطرح شده بود.

در همین راستا وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود هدف از این اقدامات تسهیل برخی از تحریم‌های ایران است و قرار نیست به تهران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا داده شود.

هشدار جک لو پس از آن انجام شد که برخی قانونگذاران آمریکایی از حزب جمهوریخواه، درباره هر گونه اقدامی در این زمینه ابراز نگرانی کرده بودند. روز پنجشنبه نیز پل رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که با هرگونه تلاشی برای دسترسی تهران به دلار آمریکا مخالف است و نگران دادن امتیازات زیاد به جمهوری اسلامی ایران است.

توافق اتمی بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه پارسال به دست آمد.

بر مبنای این توافق تحریم‌هایی که به دلیل برنامه هسته‌ای بر ایران اعمال شده بود لغو یا تعدیل شدند. اما از زمان اجرایی شدن این توافق در ۲۶ دی ماه پارسال، گزارش‌های متعددی درباره چالش‌های ایران برای دسترسی به دلار آمریکا، جلب سرمایه‌های خارجی و انعقاد قراردادهای بین‌المللی منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG