لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

افزایش تلاش برای آزادی دو زندانی ایرانی-آمریکایی


بابک نمازی و جرد گنسر در جریان کنفرانس خبری در وین
بابک نمازی و جرد گنسر در جریان کنفرانس خبری در وین

در روزی که برای اولین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، ایران و گروه پنج به علاوه یک برای بررسی نحوه اجرای برجام، در کمیسیون مشترک در وین شرکت کردند، در همین شهر، تلاش‌هایی برای اطلاع‌رسانی از وضعیت باقر و سیامک نمازی دو شهروند ایرانی آمریکایی زندانی در ایران انجام شد.

بابک نمازی فرزند باقر هشتاد و یک ساله و برادر سیامک ۴۶ ساله،‌ به همراه جرد گِنسر از بنیاد غیردولتی فریدام ناو، که برای آزادی زندانی‌ها در سراسر دنیا تلاش می کند، یک کنفرانس خبری برگزار کردند. آن دو در این نشست، درباره جنبه‌های مختلف وضعیت این دو زندانی ایرانی-آمریکایی، سخن گفتند.

گزارش هانا کاویانی در مورد افزایش تلاش برای آزادی نمازی‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم

بابک نمازی در جریان سخنانش، به شرایط جسمی و روانی پدر و برادرش اشاره کرد و درباره آن به شدت ابراز نگرانی کرد. آقای نمازی در جریان سخنانش از شکنجه جسمی و روانی برادر خود سخن گفت و افزود سیامک نمازی حتی پس از اعلام محکومیتش در دادگاه هم تحت بازجویی قرار گرفته است . او همچنین به دو بار انتقال پدرش به بیمارستان اشاره کرد و گفت خانواده او هیچ اطلاعی از این روند پزشکی و دلیل دو بار بستری شدن پدرش در بیمارستان ندارند. او دراین‌باره گفت: « من اینجا هستم که به دولت ایران یادآوری کنم که هنوز دیر نشده که سیامک و پدرم را با رویکردی بشردوستانه آزاد کند پیش از آنکه یک تراژدی رخ دهد که نه تنها برای خانواده من مصیبت بار خواهد بود بلکه برای روابط ایران و آمریکا هم، چنین خواهد بود.»

بابک نمازی همچنین به توافق ایران و آمریکا در زمینه تبادل زندانی‌ها بین دو کشور در زمان به اجرا آمدن برجام اشاره کرد و گفت زمانی که سیامک میان این افراد نبود،‌خانواده در پی انتشار بیانیه ای بود که به توصیه وزارت خارجه آمریکا آن را منتشر نکرد چرا که به گفته بابک نمازی، محمدجواد ظریف به جان کری تعهد داده بود که سیامک طی چند هفته آزاد شود. آنطور که بابک نمازی می گوید نه تنها این وعده محقق نشد بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پدر هشتاد ساله اش باقر نمازی را هم پس از این وعده زندانی کرد.

جرد گنسر وکیل خانواده نمازی هم در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد در روز سه شنبه، شکایتی به کارگروه بازداشت های خودسرانه سازمان ملل متحد در زمینه ادامه زندانی بودن نمازی ها ارائه شده است. در متن شکایت ۲۷ صفحه ای که به کارگروه بازداشت‌های خودسرانه ارائه شده، شکایت به طور مفصل توضیح داده شده که پیشینه سیامک و باقر نمازی و بازداشتشان چه بوده و شرایط امروز آنها چگونه است. آقای گنسر که نویسنده کتابی در زمینه این گروه فعال در سازمان ملل است درباره این شکایت به خبرنگاران گفت :«اگر چه ضمانت اجرا برای نظر کارگروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل متحد وجود ندارد، تجربه به من ثابت کرده که چنین اقدامی در کنار سایر راههای اطلاع رسانی و اعتراض به بازداشت ها در عرصه بین المللی موثر است. دولت ایران هم معروف است که با این کارگروه همکاری می کند، و همواره تلاش می کند که از محکوم شدن توسط سازمان ملل متحد جلوگیری کند.»

در همین حال خانواده دو شهروند ایرانی آمریکای و وکیلشان در جریان این کنفرانس خبری تاکید کردند که دولت تازه آمریکا به آنها گفته است که در جریان دیدار با مقام های ایرانی برای بررسی نحوه اجرای برجام، درباره پرونده آنها نیز سخن خواهند گفت. اگرچه پس از دیدار کمیسیون مشترک در وین، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از توضیح درباره نحوه تلاش‌های دولت آمریکا در زمینه تلاش برای آزادی سیامک و باقر نمازی خودداری کرد اما گفت آمریکا از هر فرصتی برای صحبت درباره این موضوع با مقام‌های ایرانی استفاده می‌کند.

بابک نمازی و جرد گنسر در وین نیز با استقبال از اظهارات عمومی‌ای که مقام‌های آمریکایی دراین‌باره مطرح کرده‌اند، خواستار شدت گرفتن این تلاش‌ها شدند. آقای گنسر در عین حال با اشاره به افزایش تنش لفظی در هفته‌های اخیر میان ایران و آمریکا خواستار جدا کردن مسایل مورد اختلاف میان طرفین از موضوع بشردوستانه شد و گفت: «آشکار است که موضوعات چالش‌آفرین زیادی بین ایران و آمریکا وجود دارد که باید حل شود. اما ما امروز اینجا آمده‌ایم که بر این موضوع تاکید کنیم که تلاش بشردوستانه برای آزادی نمازی‌ها و گروگان‌های آمریکایی در ایران، به نظر ما باید در یک مسیر موازی مستقل از مسایل بسیار پیچیده‌تر بین دو کشور بررسی شود. نباید خواستار رفع تنش در سایر مسایل پیچیده بود تا نمازی‌ها هم آزاد شوند.»

آقای گنسر افزود:« زمان برای نمازی‌ها به شمارش افتاده مگر اینکه پرزیدنت ترامپ با دولت ایران وارد یک گفتگوی مستقیم دراین‌باره شود. سلامت آنها به خطر افتاده و ما بسیار نگران آنها هستیم. تلاش بی‌وقفه باید از همین امروز از هر دو طرف آغاز شود».

سیامک نمازی یک تحلیلگرو فعال اقتصادی است که ۱۸ ماه است در زندان به سر می‌برد. پدرش نیز که از جمله سال‌ها برای صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» کار می‌کرده، در اسفند سال ۹۴ بازداشت شده است. هر دو آنها به اتهام همکاری با دولت متخاصم به تحمل ده سال زندان محکوم شدند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG