لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

وزیر دادگستری ۹۵ ساله دولت موقت ممنوع الخروج شد


احمد صدرحاج سیدجوادی
احمد صدرحاج سیدجوادی

دادسرای اوین حکم ممنوع الخروجی احمد صدرحاج سیدجوادی فعال سیاسی ۹۵ ساله منتقد نظام جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. احمد صدر حاج سید جوادی عضو شورای انقلاب ، وزیر کشور و دادگستری و نیز نماینده دور اول مجلس بوده است.

به گزارش سایت میزان خبر که رویدادهای مربوط به فعالان سیاسی تشکل های سیاسی طیف ملیون را بازتاب می دهد شعبه دوم دادیاری دادسرای امنیت شهید مقدس تهران در زندان اوین در احضاریه ای که با پست قضایی تحویل شده، قرار ممنوع الخروجی آقای صدر حاج سید جوادی را ابلاغ کرده است. (نیروهای امنیتی در ماه گذشته از برگزاری مراسم ختم شمس الدین حاج سیدجوادی برادر احمد صدر حاج سیدجوادی نیز جلوگیری کردند).


رادیو فردا در آغاز گفت و گویی با این عضو باقیمانده از گروه بنیانگذاران تشکل سیاسی «نهضت آزادی ایران» از چند و چون و صحت خبر پرسیده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
لینک مستقیم

بعد از آن وقتی که انقلاب شد دیگر هیچوقت از تهران خارج نشدم و تقاضایی هم در این مورد نداشتم و از آنجایی هم که چیزی ننوشته‌ام که مثلا من تقاضای خروج دارم
احمد صدرحاج سیدجوادی وکیل آیت الله علی خامنه ای در دوران شاه

احمد صدر حاج سیدجوادی: بله یک اخطاریه‌ای رسیده از دادسرای جنب زندان. یک دادسرایی وجود دارد از شعبه دوم آنجا یک اخطاریه‌ای آمده برای بنده که شما ممنوع‌الخروج هستید.

آقای صدر حاج سید‌جوادی، پرونده مفتوحی ندارید که ممکن است سبب ممنوع‌الخروج شدن‌تان شده باشد؟

نه خیر. هیچ نه پرونده‌ای داشتم و دارم و نه اتهامی متوجه بنده بوده و نه کسی اعلامی علیه بنده کرده و نمی‌دانم به چه مناسبتی این پرونده را (تشکیل داده اند) که البته شماره هم دارد و اعلام کرده که شما ممنوع‌الخروج شدید.

در ۳۳ سالی که از انقلاب گذشته برای هیچ سفری خارج شدید از ایران، با توجه به اقامت بعضی از بستگان‌تان در اروپا و آمریکا؟

به هیچ وجه. بنده یک مسافرتی که قبل از انقلاب بود به پاریس فرانسه کردم و اروپا رفتم و برگشتم بعد از آن وقتی که انقلاب شد دیگر هیچوقت از تهران خارج نشدم و تقاضایی هم در این مورد نداشتم و از آنجایی هم که چیزی ننوشته‌ام که مثلا من تقاضای خروج دارم یا می‌خواهم بروم ... اتهامی هم علیه من وجود ندارد.

بنده قادر به حرکت نیستم. یعنی از این اتاق به آن اتاق سخت می‌روم. کمکم می‌کنند که بتوانم راه بروم. باید حتما یک نفر بنده را از پشت نگاه دارد. که زمین نخورم. این است که اصلا قادر به حرکت نیستم. تقاضای مسافرت هم نکرده‌ام
احمدصدرحاج سیدجوادی «سالمندترین فعال سیاسی منتقد نظام»

قصد خروج چه؟ مثلا اینجا و آنجا گفته باشید می‌خواهید سفری کنید به خارج برای دیدار بستگان.

به هیچ وجه. برای این که بنده قادر به حرکت نیستم. یعنی از این اتاق به آن اتاق سخت می‌روم. کمکم می‌کنند که بتوانم راه بروم. باید حتما یک نفر بنده را از پشت نگاه دارد. که زمین نخورم. این است که اصلا قادر به حرکت نیستم. تقاضای مسافرت هم نکرده‌ام. همین. یک اخطاری آمده که شما ممنوع‌الخروج هستید. ولی آخر که تقاضا کرده؟ به هیچ وجه سر و ته قضیه معلوم نیست.

آقای صدر حاج سیدجوادی،‌ پیگیری کردید از این دادسرا که بپرسید پس چرا ممنوع‌الخروج‌تان کرده‌اند؟

من کسی به آن صورت واقعا ندارم که برود دنبال کاری. نه کسی کمکی به بنده می‌کند از این جوانانی هم که حتی برفرض هم که مخالفتی با دستگاه داشته باشند به هیچ وجه با ما سروکاری ندارند. نمی‌آیند اینجا و نمی‌روند. به دلیل این که آمد و رفت‌شان هم مورد بازخواست دستگاه واقع شده.

یعنی موردی بوده که بعد از این که کسی آمده به ملاقات شما مشکل برایش پیدا شده؟

بله. مطلع شدم که به علت اینکه فلان آقا که اسم نمی‌برم می‌آید اینجا و می‌رود او را هم اسمش را جزو مخالفان دستگاه گذاشته‌اند.‌ آخر آمدن پیش بنده و ملاقات با من که دیگر موافقت یا مخالفت با دستگاه ندارد. ولی این اخطاریه‌ ناگهان این دفعه آمده که شما ممنوع‌الخروج هستید. اصلا چیزی ننوشته‌ام. یعنی اخطاریه‌ای که آمده برای بنده لااقل باید بنویسم که آقا برای چه من ممنوع‌الخروج هستم. چه اتهامی متوجه کرده. موضوع اتهام چیست؟ نه خیر. چون کسی را ندارم که برود دنبال این کارها.
XS
SM
MD
LG