لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

جایگزینی برای کمک سه میلیارد دلاری عربستان به لبنان «وجود ندارد»


جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۸ اسفند در نشست خبری‌اش چندین بار با این پرسش مواجه شد که موضع آمریکا درباره توقف کمک عربستان به لبنان چیست و او در نهایت گفت آمریکا از این موضوع نگران است و این نگرانی را به ریاض منتقل کرده است.

آقای کربی اگرچه توضیح بیشتری در این زمینه نداد، ولی گفت به نظر واشینگتن کمک به نیروهای مسلح لبنان برای تضعیف نقش حزب‌الله لبنان و حامیانش ضروری است.

آمریکا گروه حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی قلمداد می‌کند. در روزهای اخیر عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

درباره نگرانی آمریکا و تاثیر تصمیم ریاض در توقف کمک به لبنان، نظر «راندا سلیم»، تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در واشینگتن، را جویا شدم.

لینک مستقیم

خانم سلیم، ارزیابی شما از توقف ارسال کمک به لبنان چیست؟

تصمیم عربستان سعودی برای توقف کمک به لبنان، نشات گرفته از بی‌میلی رهبری تازه این کشور خصوصا ولیعهد عربستان است که به قول‌های پیشین خود در این زمینه عمل کنند. قول‌هایی که پادشاه پیشین عربستان در این زمینه داده بود. برخی از تحلیلگران سعودی به من گفتند که این قول بدون مطالعه و مشورت با ارگان‌های مختلف، از سوی شخص پادشاه گرفته شده بود و وقتی که پادشاه جدید به قدرت رسید با دادن این کمک مشکل داشت؛ و به نظرم رهبری عربستان منتظر بهانه بود تا آنچه همیشه می‌خواست را انجام دهد و این کمک را به لبنان نکند. حزب‌الله و صحبت‌های حسن نصرالله و همچنین همراه نشدن دولت لبنان در محکوم کردن ایران پس از حمله به دفاتر دیپلماتیک سعودی در ایران، این بهانه را به دست آنها داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که این کمک برای برقراری توازن در مقابل حزب‌الله و حامیانش لازم بوده و آمریکا از متوقف شدن آن نگران است. صحبت‌هایی هم در کنگره درباره مخالفت‌ با اعطای کمک آمریکا به لبنان در جریان است. به نظرتان چه گزینه پیش روی آمریکا برای برقراری این توازن وجود دارد؟

فکر نمی‌کنم برای کمک سعودی‌ها به لبنان که ارزش آن سه میلیارد دلار بود، جایگزینی وجود داشته باشد. گزینه‌ای که این خلاء را پر کند وجود ندارد. کنگره آمریکا در جایگاهی نیست که کمکی به این میزان را تصویب کند، اما اگر درباره کمک بیشتر از آنچه که هم اکنون پنتاگون به ارتش لبنان می‌کند، تصمیمی گرفته شود، به احتمال زیاد با مخالفت کنگره‌ای رو به رو خواهد شد که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است. لابی‌های اسراییلی با این توجیه که امنیت این کشور به خطر می‌افتد و سلاح‌ها به دست حزب‌الله می‌افتد، با این موضوع مخالفت خواهند کرد.

و به نظرتان این موضوع روی لبنان و منطقه چه تاثیری خواهد گذاشت؟

ببینید! هم اکنون پیشنهاد کمک به نیروهای مسلح لبنان از سوی ایران مطرح شده است. پس از اعلام توقف اعطای کمک ریاض، وزیر دفاع لبنان اعلام کرد که شاید باید درباره پیشنهاد ایران تجدیدنظر شود. ‌دولت لبنان تا کنون این پیشنهاد را قبول نکرده است، برای اینکه با ریاض یا آمریکا دچار تنش نشود،‌ اما با توجه به بهبود وضعیت بین ایران و آمریکا و همچنین تصمیم سعودی‌ها به کمک نکردن، تصمیمی که به نظرم در آینده نزدیک تغییری نخواهد کرد، دولت لبنان گزینه‌ دیگری جز بررسی پیشنهاد ایران ندارد تا ببیند می‌تواند آن را بپذیرد یا خیر.این هم به معنی افزایش نفوذ ایران در لبنان، و دقیقا عکس هدفی است که سعودی‌ها با لغو کمک به لبنان دنبال می‌کردند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG